امنیت

امینت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 24, 2019
16:47 پنجشنبه، 4ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97380

وزیر ارتباطات:‌ قطع اینترنت برای سنجش تاب‌آوری زیرساخت‌ها لغو شد

خبر رزمایش قطع اینترنت و اجبار به انتقال سرور شرکت‌های پرداخت از خارج کشور به داخل، از روز گذشته تا کنون هنوز یکی از خبرهای پر بحث بین کاربران در شبکه‌های مجازی است. بسیاری از کاربران با استفاده از هشتگ‌های مختلف از جمله شفافیت، مانور قطع اینترت و یا با کارآفرینان برخورد نکنید، از مسئولان تصمیم‌گیر کشور خواسته‌اند در این زمینه توضیحات لازم را ارئه کنند.
 
محمد جواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شب گذشته و با انتشار چند توییت در حساب کاربری خود سعی در آرام کردن این فضا و سوءتفاهم‌های ایجاد شده به گفته خودش؛ به دنبال انتشار نامه سداد کرد. نامه‌ای که در آن سداد ضمن خبر از انجام «رزمایش قطع اینترنت» در روز ۷ بهمن؛ به قطع سرویس کلیه‌ پذیرنده‌های پرداختی خارج از کشور اشاره کرده و از پذیرنده‌های که سرورهایشان در خارج از کشور است خواسته تا سرورهایشان را به داخل منتقل کنند. جهرمی انتشار این نامه و انتخاب لفط رزمایش قطع اینترنت را فجیع‌ترین عبارت و حرکتی ناشیانه دانسته بود که بحث بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور را زیر سوال برده است.
 
همچنین او ظهر امروز (۳ بهمن) نیز با منتشر کرد یک توییت دیگر با تاکید بر اینکه هدف از انجام این رزمایش بررسی «تاب‌آوری زیرساخت بانکی» در برابر تحریم بوده تاکید کرد که با دریافت گزارشی در این زمینه این برنامه “لغو” شده است. همچنین او یادآور شده که سداد صلاحیت الزام شرکتها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.
 
از رزمایش قطع اینترنت تا تاب‌‌آوری شبکه
در ادامه گمانه‌زنی‌های کاربران در فضای مجازی که قرار است واقعا چه اتفاقی با انجام رزمایش قطع اینترنت و یا به قول وزیر ارتباطات تاب‌آوری شبکه در ۷ بهمن رخ دهد، محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایرنا داشته با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی اشتباهی که به عنوان قطع اینترنت در کشور شده گفته است:‌«مجموعه ای که چنین اطلاع رسانی را انجام دادند تا الان سکوت کرده اند و این سکوت واقعا نامناسب است. آنها باید در همان ابتدا توضیح می دادند که اصل مسئله قطع اینترنت چیست و تحت چه عنوانی و با چه هدفی قرار است انجام شود. عدم ورود به موقع به این ماجرا مقداری ابهام زا و موجب شد سوالاتی برای مردم به وجود بیاید و قطع اینترنت یک شرکت را به کل کشور نسبت دهند.» او تاکید کرده که  استفاده از کلمه «رزمایش» کج سلیقگی و ناشی‌گری در رسانه بود.
 
او در ادامه با اشاره به جزییات تصمیم گرفته شده در این زمینه اعلام کرده است:‌ «ما با شرایطی مواجه هستیم که هر روز تحریم‌ها و تهدیدهای جدید از سوی ایالات متحده به سمت ما شکل می گیرد. به همین واسطه مدتی قبل مرکز ملی فضای مجازی به بانک مرکزی اعلام کرد که باید در خصوص مقاومسازی این زیرساخت حیاتی در برابر تحریمها اقداماتی صورت بگیرد و در همین راستا دستوراتی به آنها ابلاغ شد تا تاب‌آوری‌شان در برابر تهدیدات را بالا ببرند. پس از آن بانک‌ها اعلام کردند که این کار را انجام داده ایم.» به گفته او برای این راستی آزمایی، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که دوستان به این جمع‌بندی رسیدند تا از طریق قطع دو ساعت اینترنت شرکت سداد در ساعت پیک مصرف، میزان تاب آوری را مورد سنجش قرار دهند.
 
رزمایشی که لغو شد
وزیر ارتباطات تاکید کرده که نتیجه این راستی‌آزمایی مشخص می‌کرد که اگر دو ساعت اینترنت این شرکت قطع باشد، تا چه میزان می‌تواند خدمات داخل کشور ارائه شود.
جهرمی با بیان این که با توجه به اتفاقات دو روز گذشته این ماجرا به کل لغو شده است، ادامه داد: «این تصمیم به اطلاع شرکت سداد رسید و آنها این تاب آوری را تحت عنوان رزمایش قطع اینترنت، از طریق فضای مجازی به اطلاع مردم رساندند. آنها در پایان این اطلاع‌رسانی شرکت‌های طرف قراردادشان را موظف کردند که سرورهایشان را به داخل کشور منتقل کنند. این در حالی است که سداد، یک شرکت خصوصی است و جزئی از حاکمیت که مرجع تصمیم‌گیری است به حساب نمی‌آید. سداد نمی تواند به شرکت‌های طرف قرارداد خود بگوید شما باید این کار را بکنید و این امر در حیطه اختیارات و صلاحیت آن نیست.»
وی افزوده است : «هر دو بخش کار سداد یعنی اطلاع‌رسانی و ابلاغیه و تحکمی که به شرکت ها کرد، ایراد داشت. این دو اشتباه در فضای رسانه ای، به رزمایش قطع اینترنت تبدیل شده است و این تصور عمومی برای مردم به وجود آمده که کل اینترنت کشور قرار است در روز هفتم بهمن به مدت دو ساعت قطع شود. در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست و این تنها مربوط به یک شرکت بود که آن هم لغو شد.»
 
سازمان فاوا: اجباری به انتقال سرور‌ها به داخل کشور نیست
روز گذشته نیز مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات از مختومه شدن موضوع انتقال اجباری سرورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به داخل کشور به دلیل نبود مستند قانونی برای این موضوع خبر داد.
 
محمدجعفر نعناکار، ضمن اعلام این خبر گفت بود که :‌« برگزاری رزمایش سایبری برای مبارزه با تهدیدات سایبری عملی عادی در کشور است اما آنچه باعث نگرانی جامعه و کسب‌وکارها از نامه سداد به پذیرنده‌های خود شده به بخش آخر این نامه مبنی بر اجبار به انتقال سرور کلیه پذیرندگان دارای سرویس خارج از کشور به داخل باز می‌گردد. براساس پیگیری‌ها از شاپرک، بانک مرکزی و سداد  مشخص شده که این بخش پایانی نامه نگارش درستی نداشته است و در خواست پدافند از بانک مرکزی و شاپرک تنها یک توصیه بوده و نه یک اجبار.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.