اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 24, 2019
16:48 پنجشنبه، 4ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97381

وزیر ارتباطات عراق: آماده همکاری با شرکت‌های فناوری ایران هستیم

 
وزیر ارتباطات عراق در نشست ویژه با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از آمادگی کشور خود برای همکاری با شرکت‌های خصوصی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
 
در این نشست که با هدف بررسی قابلیت‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران، فرصت‌های همکاری مشترک با کشور عراق و انتقال تجارب طرفین برگزار شد، نعیم ثجیل یسر، وزیر ارتباطات عراق، اعلام کرد که از امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی ایران شگفت‌زده شده‌ است. او تاکید کرد که با توجه به این زیرساخت ها عراق آمادگی همکاری با ایران در زمینه  طراحی و اجرای پروژه‌های مشترک  در حوزه فناوری اطلاعات، اینترنت، فیبر نوری و پهنای باند را دارد.
 
وزیر ارتباطات عراق با یادآوری اینکه پروژه‌های زیرساختی متعددی در عراق وجود دارد که توسط داعش تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد از مطرح کردن این موضوع با وزیر ارتباطات ایران خبر داد و گفت: «در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات ایران داشتم قرار شد با تشکیل کمیته‌ای در زمینه نمایشگاه بین‌المللی عراق نیز با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»
 
در ادامه این نشست رسول سراییان، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نیز به ارائه آمارهایی از ظرفیت‌های زیرساخت ارتباطات ایران پرداخت. براساس اظهارات او ضریب نفوذ اینترنت میان خانواده‌های ایرانی۷۲ درصد، ضریب نفوذ تلفن همراه۱۱۳ درصد، ضریب نفوذ پهنای باند۱۶ درصد و ضریب نفوذ پهنای باند موبایل در کشور به ۷۵ درصد می‌رسد.
 
سراییان  با اشاره به حضور بیش از ۱۵ هزار عضو در این سازمان به عنوان مهمترین تشکل بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اعلام کرد:‌ «مهمترین سرمایه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ۳۲ کمیسیون تخصصی آن است که نقش اصلی را در توسعه فناوری اطلاعات کشور دارند. این کمیسیون‌ها می‌توانند در تعامل با کمیسیون‌های مشابه در عراق تبدیل به کمیسیون‌های ویژه‌ برای همکاری در زمینه‌های مورد علاقه طرفین شوند.»
 
او همچنین با یادآوری دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی الکامپ که توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سالهای گذشته برگزار شده است، برای همکاری با کشور عراق در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ICT، سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های کلان دو کشور ایران و عراق، و بازدید متقابل بخش خصوصی دو کشور از دستاوردهای شرکت‌های فعال در این صنعت اعلام آمادگی کرد.
 
نیاز جامعه جوان به سرویس‌های نوین
شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ نیز در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه جوان ایران و عراق نیاز به سرویس‌های جدید دارند، سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را عامل توسعه خدمات، زیرساخت و در نهایت پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات دانست و گفت: ‌«در ایران اپلیکیشن‌های متعددی در حوزه‌های مختلف فناوری همچون پرداخت، دارایی، بیمه و بانک وجود دارد که برخی از آنها حتی به بیش از ۳۰ میلیون کاربر سرویس می‌دهند.» به گفته او مهمترین چالش‌های پیش‌روی کشورهایی چون ایران و عراق درباره این سرویس‌ها، بحث امنیت و اعتماد و تنظیم مقررات است.
 
مدیرعامل هلدینگ فناپ با یادآوری اینکه میزان تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۹ درصد تولید ناخالص داخلی بوده، از رشد این تراکنش در سه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: «در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ این تراکنش‌ها ۱.۳ برابر تولید ناخالص داخلی شدند. این رشد، ظرفیت بالایی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است.»
 
حسام آرمندهی، عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و رئیس هیات مدیره هلدینگ هزاردستان نیز در این مراسم آمارهایی از  روند توسعه کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی از جمله دیجی‌کالا، دیوار، کافه‌بازار، علی‌بابا و جاباما ارائه داد. او با اشاره به روند رشد شرکت‌های نوپا بر وجود ظرفیت‌های همکاری این شرکت‌ها با شرکت‌های عراقی تاکید کرد. به گفته او  در حال حاضر تعداد مشتریان فعال دیجیکالا به ۳ میلیون رسیده و در حال حاضر  ۱۵ هزار کسب‌وکار در بخش فروشگاهی دیجی‌کالا فعال هستند.
 
آرمندهی همچنین با اشاره اینکه سایت دیوار ماهانه ۲۱ میلیون بازدید و ۱۰ میلیون آگهی دارد ادامه داد: «در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک برای فعالیت از دیوار استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۲۵ درصد خرید و فروش خودرو در تهران توسط سایت‌هایی همچون دیوار و باما صورت می‌گیرد.»
 
در ادامه این نشست سعید امامی، رییس کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران هم با اشاره به ظرفیت‌های شرکت‌ها و نیروهای متخصص ایرانی در زمینه نرم افزار، از امکان دورکاری ۱ میلیون فریلنسر برای شرکت‌های عراقی خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.