تلفن همراه

گوشی

January 24, 2019
16:52 پنجشنبه، 4ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97382

۶۰۰ هزار گوشی توقیفی این هفته آزاد می‌شود؛ گوشی بخرم یا صبرکنم؟

بیشتر از شش ماه است بحث گوشی توقیفی یا در گمرک مانده در بازار می‌چرخد و حالا ابراهیم درستی نایب رییس اتاق ایران میگوید صدها هزار گوشی در گمرک مانده بر اساس ارز نیمایی به بازار عرضه می‌شود.
تقریبا از مردادماه قرار است ۶۰۰ هزار گوشی توقیفی به بازار عرضه شود و به دلایل نامعلوم این موضوع همواره به تعویق افتاده است.
به رغم اینکه گفته میشد با محاکمه مدیران شرکت های اصلی واردکننده موبایل به کشور تکلیف گوشیهای توقیفی روشن می شود اما عملا چنین نشده است. بسیاری از مسوولان در زمینه این گوشیها از خود سلب مسوولیت کرده اند .
 
iran HS market.jpg
 
در آذرماه امسال اعلام شد کارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به میزبانی وزیر صنعت معدن و تجارت و با حضور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برگزار شدو بر رفع توقیف گوشی‌های موبایل در کمرگ تاکید کرد.
 
با این حال بیش از دو ماه از این مصوبه می‌گذرد و هیچ خبری از این گوشی توقیفی نیست.
 
مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی در تابستان امسال گفته بود: بازار موبایل در انتظار ورود ۶۰۰ هزار گوشی است که به تازگی از گمرک ترخیص شده اند و ورود این گوشی ها می‌تواند در تغییر قیمتها و وضعیت بازار تاثیر بگذارد.
به گفته محبی این تعداد گوشی هنوز اجازه فروش پیدا نکرده است اما درصورتی که مجوز توزیع دریافت کرده و در بازار عرضه شود، قطعا در قیمت گوشی و نیز وضعیت بازار تغییر ایجاد می شود.
در مهرماه امسال تعزیرات اعلام کرد سازمان تعزیرات حکومتی هیچ گوشی تلفن همراهی را توقیف نکرده است و هیچ کدام از مدیران شرکت ها از ناحیه سازمان تعزیرات بازداشت نیستند.
خود ابراهیم درستی در آبان ماه امسال گفته بود : گوشی های تلفن همراهی که توسط مقام های قضایی توقیف شده بودند، مراحل رفع توقیف را گذرانده اند و توزیع آنها از هفته آینده آغاز می شود.
 
گوشیهای توقیف شده این هفته بالاخره توزیع می‌شود؟
حالا دوباره ابراهیم درستی به تسنیم می‌گوید : در شرایط فعلی عمده گوشی که در بازار توزیع می‌شود ازحاطریق مسافری به کشور وارد شده که ارز آن نیز از بازار آزاد تامین شده است؛این امر بر روی قیمت عرضه  این محصول تاثیرگذار است، امیدوارم با اختصاص ارز نیمایی به واردات این محصولات قیمت گوشی به طور محسوسی کاهش یابد.
درستی درباره سرانه مصرف تلفن همراه در کشور گفت: مصرف تلفن همراه 700 تا 800هزار عدد در ماه است که این رقم در فصولی مانند تابستان و ایام پایانی سال افزایش می‌یابد.
نایب رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: در مقاطعی سرانه مصرف گوشی کشور به یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار عدد در ماه می‌رسید اما با توجه به این که در شرایط فعلی مردم بیشتر برای تعمیر گوشی خود مراجعه می‌کنند، تقاضا برای خرید کاهش یافته است.
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر این که آیا اختصاص ارز نیمایی به واردات این محصول منجر به قاچاق معکوس و خروج غیر قانونی تلفن همراه‌های وارد شده از کشور نمی‌شود، گفت: مانند هر کالایی مثل برنج و گوشت ممکن است در این بخش نیز تخلف وجود داشته باشد و با اختصاص ارز حاصل از صادرات زمینه خروج غیرقانونی آنها از کشور فراهم شود.
 
گوشی بخرم یا صبر کنم؟
سوال این است گوشی بخرم یا صبر کنم؟ .
 
قبلا هم و اینجا هم توضیح دادیم که چرا عرضه گوشی‌های توقیفی تاثیر چندانی در قیمت بازار نمی‌گذارد. در واقع در زمانی که قیمت گوشی در بازار بسیار بالاست هرنوع عرضه با قیمت پایین صرفا باعث افزایش تقاضا برای خرید از سوی افرادی خواهد شد که به قصد دلالی در این فضا وارد می‌شوند. آنها به سمت خرید گوشی روی می آورند تا آن را با قیمت بالاتر بفروشند و سود ببرند.
 
از طرف دیگر عرضه گوشی با قیمت ارز نیمایی احتمالا تفاوت زیادی با قیمت ارز آزاد ندارد.
 
در تمام این ماهها بازار منتظر عرضه این گوشی‌ها با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. پس عملا بازار جذابیت قیمتی زیادی از این گوشیها انتظار نخواهد داشت.
 
به این ترتیب عملا تعداد محدود گوشی‌های عرضه شده تاثیر چندانی در قیمت گوشی در بازار نخواهد گذاشت.
 
قیمت گوشی وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد و با تلاطم ارزی بلافاصله کم و زیاد می‌شود.
 
با توجه به تجربه امسال توصیه می‌کنیم در صورتی شما هم این روزها سوال میکنید گوشی بخرم یا صبر کنم  هرچه سریع‌تر اینکار را انجام دهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.