امنیت

اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 29, 2019
18:00 سه شنبه، 9ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97478

جهرمی: با فیلتر اینستاگرام تهدیدات آن از بین نمی‌رود

 

 
«نظر آشکار و پنهان ما که در جلسات مختلف در مورد فیلترینگ اینستاگرام اعلام شده و آن این است که راه‌حل حذف تهدیدات اینستاگرام فیلتر شدن آن نیست.»
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این موضوع تاکید کرد که وزارت ارتباطات در جلسات مختلف با اعلام نظر کارشناسی خود گفته است  که فیلتر شدن اینستاگرام نمی‌تواند تهدیدات این شبکه را رفع کند؛ بلکه برعکس به دلیل اثراتی که این فیلتر در جامعه به دنبال دارد می‌تواند تصمیم‌گیری در این زمینه را با مشکل مواجه کند. 
 
جهرمی با اعلام اینکه وزارت ارتباطات به جز این نظر دیگری ندارد در جمع خبرنگاران گفت:‌ «در مورد اینستاگرام ملاحظاتی از سمت گروه‌های مختلف مطرح است. گروهی معتقدند این فضا تهدیداتی به دنبال داره و ترویج کننده رفتارهایی خارج از چارچوب کشور است؛ اما از سمت دیگر گروهی هم وجود دارند که می‌گویند تمام این فضا تهدید نیست و فضایی برای زندگی و رشد کسب‌وکارهای مختلف است.»
 
او با اشاره به اینکه داستان فیلتر اینستاگرام یک داستان جدید نیست و از سال ۹۲ مطرح بوده افزود:« تاکنون نهاد‌های تصمیم‌گیر در زمینه فیلترینگ در این خصوص تصمیمی نگرفته‌اند. نه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه تشکیل جلسه داده و دادستانی هم حکمی در این زمینه صادر نکرده است.» جهرمی با تاکید بر اینکه  وزارت ارتباطات به عنوان عضوی از کمیته تعیین مصادیق نظرات کارشناسی خود را اعلام کرده است گفت:  ما هم به وجود تهدیدات در این فضا واقف هستیم اما تجربه نشان می‌دهد که فیلتر راهکار حذف این تهدیدات نیست و حتی می‌تواند این تهدیدات را افزایش و فضا را به سمت دوقطبی شدن پیش ببرد.» وزیر ارتباطات بر این باور است که در این زمینه باید بین نهادهای تصمیم‌گیر هم‌افزایی شکل بگیرد و راه‌حل منطقی برای حذف تهدیدات این شبکه اجتماعی پیدا شود.
 
در انتظار هم‌افزایی نهاد‌های تصمیم‌گیر
محمد جواد آذری جهرمی در حالی از عدم وجود حکم دادستانی در مورد فیلتر اینستاگرام خبر می‌دهد که پیش از این سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از وجود یک حکم قدیمی در این زمینه خبر داده بود. جواد جاوید‌نیا با اعلام اینکه در این مورد یک حکم قدیمی وجود دارد و حکم جدیدی در این زمینه از سمت دادستانی صادر نشده است گفته بود:‌« نهادهای تصمیم‌گیر از جمله شورای عالی فضای مجازی نظرهای  موافقی با فیلتر اینستاگرام مطرح شده اما همه چیز را نباید به  حکم قضایی حل کرد.» او تاکید کرده بود که دستگاه قضایی در این زمینه در حال رایزنی و ایجاد هم‌افزایی برای تصمیم‌گیری در مورد اینستاگرام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.