اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 3, 2019
13:55 یکشنبه، 14ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97551

ماهواره دوستی صدای ایرانیان را در فضا طنین انداز می کند

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره دوستی با دقت تصویر برداری ١٠ متر صدای ایرانیان را در فضا طنین انداز می کند.
 
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم روز ملی فناوری فضایی گفت: ماهواره دوستی به زودی به فضا مخابره می شود.
 
وزیر ارتباطات گفت: طنین پیام دوستی ما در هفته های پیش رو با ماهواره دوستی به فضا مخابره می شود.
 
وی افزود: ماهواره دوستی با دقت تصویر برداری ١٠ متر صدای ایرانیان را در فضا طنین انداز می کند.
 
جهرمی دقایقی پیش در پست اینستاگرامی به مناسبت ۱۴ بهمن (روز فناوری فضایی) گفت: روز ملی فناوری فضایی یکی از نمادهای خودباوری جوانان ایرانی را گرامی می داریم.
 
وی همچنین افزود: صدای روشن ایرانیان به زودی در آسمان خواهد پیچید.
 
وزیر ارتباطات همچنین با هشتگ ماهواره دوستی به این پیام خود پایان داد.
 
فرآیند تحویل گیری ماهواره مخابراتی ناهید یک آغاز شد
 
وزیر ارتباطات گفت: طراحی و ساخت ماهواره ناهید یک به اتمام رسیده است و فرآیند تحویل گیری تست های نهایی این ماهواره مخابراتی به زودی از سوی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی آغاز می شود.
 
وی با اشاره به اینکه این پروژه اولین پروژه پژوهشی است که در حوزه ماهواره های مخابراتی امکان تست سلول های خورشیدی را به ما می دهد ادامه داد: همچنین ماهواره ناهید دو به عنوان اولین ماهواره مخابراتی عملیاتی در دست ساخت قرار دارد که می تواند پایه ساخت منظومه های ماهواره ای مخابراتی باشد.
 
جهرمی با بیان اینکه ماهواره ظفر نیز در دست طراحی و ساخت توسط دانشگاه علم و صنعت قرار دارد، اضافه کرد: این ماهواره شهریور ۹۸ آماده می شود و امیدواریم در آن از تجربه ماهواره دوستی بتوانیم استفاده کنیم.
 
وزیر ارتباطات تأکید کرد: ما پرتاب ماهواره پیام را یک پروژه شکست خورده نمی دانیم بلکه یک پروژه موفقیت آمیز در توسعه فناوری فضایی می دانیم و تا سه سال آینده تیم ماهواره پیام، ماهواره ای با ۴۰ برابر دقت این ماهواره آماده پرتاب خواهد کرد.
 
ساخت ماهواره پر هزینه نیست
 
وی با بیان اینکه به رغم اظهاراتی که درمورد ساخت پرهزینه ماهواره پیام منتشر شد، این پروژه به طور کل در ۱۰ سال ۱.۲ میلیون یورو برای ما هزینه داشت و ماهواره دوستی هزینه کمتری از این دارد، یادآور شد:  در همین حال طراحی و ساخت ماهواره ظفر نیز همین حدود هزینه را در پی خواهد داشت و اینکه گفته می شود ساخت ماهواره بسیار پرهزینه است، این طور نیست و اینها سرمایه ملی کشور به حساب می آیند.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: دانش فضایی در اختیار کشاورزی، مدیریت منابع آبی، آمایش سرزمینی و سایر موضوعات قرار می گیرد به نحوی که اگر بتوانیم جلوی کشت خشخاش و تجارت مرگ را در کشور بگیریم به دستگاه انتظامی کمک کرده ایم چون خیلی بهتر است در لایه تولید جلوی این تولید گرفته شود این موضوع یکی از دستاوردهای استفاه از پایش ماهواره فضایی است.
 
رصد زمین خواری نور چشمی ها
 
جهرمی ادامه داد: همچنین در مناطقی که نور چشمی ها، خلاف قانون عمل کرده، زمین خواری کرده اند از طریق پایش ماهواره ای می توانیم رصد کنیم و به طور کلی می توانیم بگوییم فناوری فضایی در خدمت شفافیت است.
 
وی با اشاره به اینکه پارک فناوری توسعه اقتصاد فضاپایه در مازندران به تازگی راه اندازی شده است و بخشی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات را به این پارک اختصاص داده ایم، گفت: روزانه چندین ماهواره سنجش از راه دور با اهداف کنترل از راه دور و یا جاسوسی از بالای سر ما رد می شوند و اطلاعات را مخابره می کنند برای اینکه بتوانیم با این تهدیدات جمع آوری اطلاعات مقابله کنیم ما نیز باید در عرصه فناوری فضایی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
 
2 مرجع معتبر بین المللی اعلام کردند که برنامه فضایی ایران صلح آمیز است
 
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: برخی بدشان می آید که ما وارد حوزه قدرت در موازنات بین المللی فناوری فضایی شویم و به دروغ می گویند اهداف ما غیر صلح آمیز است و این در حالی است که دو مرجع معتبر بین المللی پس از پرتاب ماهواره پیام در گزارشی اعلام کردند برنامه فضایی ایران صلح آمیز است و هدف پوششی برای پرتاب موشک پشت سر آن نیست.
 
جهرمی با اشاره به خلف وعده بین المللی در عرصه ماهواره و ماهواره بر اظهار داشت: ما روی پای خود ایستاده ایم و توانستیم در حوزه ماهواره و ماهواره بر از قدرت خودمان استفاده کنیم. این در حالی است که برخی از کشورها تلاش دارند با ایران ایجاد چالش کنند و قدرت فناوری فضایی ایران را نپذیرند.
 
وی ادامه داد: دقت ماهواره های ما مشخص است و اهداف آن نیز در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب، بحران های طبیعی و ناوبری مشخص شده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما در عرصه فضای مجازی نیز مانند عرصه فضایی با تهدید جمع آوری اطلاعات مواجه هستیم، گفت: نوع رویکرد تهاجمی در حوزه فضا و فضای مجازی یکسان است و این فرصت ها و تهدیدها با حضور جریان ساز ما می تواند مدیریت شود. در این عرصه تنها با مواجهه هوشمندانه می توانیم بر مشکلات فائق آئیم و نباید در این شرایط ناامیدی ایجاد کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه نسل جدید به منابع آب و نفت کشور متکی نیست، تصریح کرد: دوره مدیریت نفت و اقتصاد انحصاری به اتمام رسیده و نسل جدید با ایده ها و خلاقیت، اقتصاد انفجاری و جهشی ایجاد می کند.
 
دنیا با اهداف شوم نتانیاهو آشنا است
 
وزیر ارتباطات با اشاره به واکنش آمریکا و اسرائیل در خصوص پرتاب ماهواره پیام و منصوب کردن آن به آزمایشات موشکی ایران  گفت: مردم دنیا با دلقکی به نام نتانیاهو آشنا هستند و وی در حال نقاشی کشیدن و رویاپردازی در سازمان ملل است. اینها از دستاوردهای فضایی ما ناراحت هستند و با وجود اینکه ما اعلام کردیم که ماهواره بر سیمرغ در مرحله سوم پرتاب موفق نبود اما نتانیاهو این را باور نکرده و اعلام کرد که این پرتاب موفق بوده است. این موضوع یک جوک در زمان ماهواره پیام بود و جزو خوشمزگی های این دلقک بین المللی به حساب می آید.
 
جهرمی با اشاره به گزارشات موسسات معتبر بین المللی در مورد پرتاب ماهواره پیام خاطرنشان کرد: در این گزارش آمده است که ماهواره بر ایرانی از سوخت مایع استفاده می کند و مکانیزم آن با بالستیک متفاوت است و این مسئله نشان می دهد که از ماهواره برای اهداف صلح آمیز فضایی استفاده می شود.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در حوزه فضایی شفاف عمل می کنیم و قائل به توسعه همکاری های بین المللی و اشتراک گذاری دستاوردهایمان هستیم و این در حالی است که آمریکا و اسرائیل همواره به دنبال این هستند که حرکت های ایران را با دروغ پردازی، مدل دیگری جلوه دهند.
 
پارک توسعه اقتصاد  دیجیتال فردا در مشهد رونمایی می شود
 
وی افزود: پارک توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان مرکزی برای توسعه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال فردا در مشهد رونمایی می شود. این پارک با ظرفیت حمایت از ۱۲۰ شرکت نوپا و دانش بنیان فعالیت خود را آغاز می کند و پارک بعدی در تهران با ظرفیت جای گیری ۱۵۰ شرکت ایجاد خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات گفت: فاز بعدی این پروژه روز ارتباطات در اردیبهشت  ماه ۹۸ و فاز نهایی آن در هفته دولت سال ۹۸ اجرایی می شود.
 
جهرمی ادامه داد: در این پروژه شرکت  هایی که دارای درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در ماه هستند می توانند در این پارک مستقر شوند و طی دو سال با حمایت دولت به درآمد ۵ میلیارد تومان برسند. فراخوان جذب این شرکت ها به زودی اعلام می شود.
 
وی در مورد آخرین وضعیت بالن فضایی گفت: هم اکنون ۴ نسخه از بالن فضایی تحویل شده است و کاربرد آن برای فرآیند بحران است و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ این پروژه به اتمام برسد.
 
ارتباطات اینترنت بین ایران و عراق مستقیم می شود
 
وزیر ارتباطات با  اشاره به حضور هیئت عراقی در ایران برای توسعه همکاری های منطقه ای دو کشور، خاطرنشان کرد: موضوع پوشش فضای فرکانسی مرزی، ارتباطات ویژه اربعین و شرکت های سرمایه گذاری ایرانی و عراقی و توسعه روابط منطقه ای از جمله مذاکرات این هیئت است.
 
وی افزود: موضوع برقراری ارتباطات مستقیم شبکه اینترنت بین ایران و عراق از جمله برنامه هایی است که به زودی اجرایی می شود و تاکنون سوئیچ ارتباطات دو کشور از طریق اروپا انجام می شد. ارتباطات ایران، عمان، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان مستقیم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.