اپراتورها

تلفن همراه

February 6, 2019
13:55 چهارشنبه، 17ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97640

بگیر و نگیر سامانه پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی

سامانه ۱۹۵ که برای ساماندهی پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی راه‌اندازی شده، برخی روزها دچار مشکل می‌شود و با وجودی که قالب ارسال پیامک هم ازسوی مشترک رعایت شده باشد اما موفق به ثبت درخواست گزارش سرشماره ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی نمی‌شود.
 
موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آن‌ها از نحوه غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن، این کسب‌وکارها بودند که راهی را پیدا کردند تا هم‌چنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه، استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.
 
به همین دلیل، در حالی که راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامک‌ها وجود داشت، از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه ۱۹۵ را هم برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – آن زمان، ضمن تاکید بر ساماندهی فضای مجازی برای بهره‌گیری کسب‌وکارها اظهار کرد: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است. صاحبان کسب‌وکار باید به حریم خصوصی مردم احترام بگذارند و متوجه این موضوع باشند که این نوع تبلیغات اثر عکس دارد.
 
در این راستا، حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – هم با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود، اظهار کرده بود: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است که مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به این سامانه ارسال کنند.
 
آذری جهرمی که تاکنون از روش‌های مختلف برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی خبر داده است، اخیراً در توییتر خود نوشت: سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده‌ی ارسال‌کننده‌ی پیامک‌های مزاحم، از ۵۸۰۰ سیم‌کارت فعال به حدود ۲۰۰ سیم‌کارت در روز رسیده است. شکایات به سامانه ۱۹۵ هم ۹۵ درصد کاهش یافته است. اینها نشان از بهبود شرایط است.
 
 
وی هم‌چنین در یک نظرسنجی از کاربران خواست درباره‌ی وضعیت پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی ارسالی از شماره‌های شخصی اطلاع دهند که با بیش از ۸۰۰۰ رای از طرف کاربران توییتر، ۴۱ درصد اعلام کردند ارسال این پیامک‌ها کاهش قابل توجهی داشته، ۳۷ درصد اعلام کردند ارسال این پیامک‌ها تغییری نکرده و پنج درصد هم اعلام کردند، پیامک‌ها متوقف شده است.
 
با توجه به سازوکار سامانه ۱۹۵، کافی است شماره‌ی ارسال‌کننده‌ی پیامک تبلیغاتی را برای این سامانه پیامک کنید؛ البته ممکن است برخی از کاربران هنگام استفاده از این سامانه با مشکلات دیگری مواجه شده و برایشان این پاسخ بیاید که: «مشترک گرامی، قالب ارسالی شما صحیح نیست». به همین دلیل لازم است از قالبی که در پیامک آمده استفاده کنید تا درخواست شما در سامانه ۱۹۵ ثبت شود.
 
 
البته در روزهای اخیر، برخی از کاربران ادعا می‌کنند ارسال پیامک به این سامانه با مشکلاتی مواجه بوده و حتی با وجود رعایت قالبی که در متن پیامک ارسالی آمده، باز هم این پاسخ که «مشترک گرامی، قالب ارسالی شما صحیح نیست» را دریافت کردند. هرچند به نظر می‌رسد این مشکل به صورت مقطعی برای سامانه ۱۹۵ رخ می‌دهد و پس از چند روز حل می‌شود، اما پیگیری خبرنگار ایسنا از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی برای دریافت پاسخ چرایی این موضوع تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.