تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 6, 2019
16:24 چهارشنبه، 17ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97654

رساندن سهم آی‌سی‌تی در تولید ناخالص به 2.5 درصد دور از انتظار نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه عرصه اقتصاد توانمندسازی و تسهیل‌گری نیازمند پیگیری جدی است، گفت: رساندن سهم آی‌سی‌تی در تولید ناخالص ملی به ۲.۵ درصد دور از انتظار نیست.
 
محمدجواد آذری جهرمی بعدازظهر چهارشنبه در نشست فعالان و نخبگان حوزه «آی‌تی» و «آی‌سی‌تی» استان سمنان به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ضمن بیان اینکه چیزی که دولت‌ها باید در عرصه اقتصاد به آن بپردازند بحث توانمندسازی و تسهیل گری است، ابراز داشت: در اقتصادهای مردمی دولت نقش تسهیل گری را به عهده دارد بنابراین می‌بایست در نقش توانمندسازی نیز وارد صحنه شود.
 
وی بابیان اینکه برای توسعه در این رسته نیازمند چند عامل هستیم که اولین آن، شهروند دیجیتال است، اضافه کرد: امروز رشد ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به خصوص طی پنج سال اخیر بی نظیر بوده است به نحوی که حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این راستا توانمند شده‌اند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین بابیان اینکه عامل دوم کسب‌وکارهای دیجیتال است، ابراز داشت: امروز و در این جلسه شاهد این توسعه به شکل کمی و کیفی هستیم، بحمدالله از نیروی جوان برخوردار هستیم که باید به عنوان حاکمیت توانمندسازی را در دستور کار قرار دهیم.
 
آذری جهرمی بابیان اینکه عامل سوم قوانین مناسب و درست است که دولت باید برای بهبود این فضا تلاش کند، تصریح کرد: تمرکز برای تقویت شهروند دیجیتال طی سنوات اخیر در دست پیگیری است به ویژه که از سال ۸۴ تا ۹۲ عقب‌ماندگی بزرگی در این حوزه بود ولی اکنون با تلاش مضاعف از رشد خوبی برخوردار هستیم که منجر به اشتغال بالایی هم شده است.
 
وی اضافه کرد: ادامه این روند مستلزم دو موضوع است، نخست تسهیلگری برای سخت افزار و موضوع دوم با توجه به رشد به حالت اشباع نزدیک شدیم و نیاز جدی به برنامه‌های درست و اصولی وجود دارد که دولت باید برای تقویت آن ورود کند و این موضوع مورد تاکید رئیس جمهور است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه دولت‌ها در عصر نوین برای کنترل جوامع به‌جای به‌کارگیری قدرت و وضع قوانین متعدد باید بر این بستر، خدمات متعددی ارائه کنند، ابراز داشت: ایده ما برای تسهیل امور در این بخش، شناسایی فضاهای موجود در اختیار ادارات و تبدیل آن‌ها به پارک های فناوری با رویکرد مناطق آزاد بوده است تا مسائل مربوط به مالیات، مجوز و غیره را تسهیل کند.
 
آذری جهرمی افزود: با سازوکاری که در دستور کار قرار دارد می‌توان سرمایه‌گذار را نیز به این محیط جذب کرد همچنین برای کودکان فضا و برنامه ویژه ای تدارک دیده‌شده است.
 
وی ضمن بیان اینکه این نکته که هر فناوری اگر بومی نباشد لزوما منجر به فساد خواهد شد و اگر بومی باشد هیچ ایرادی متوجه آن نیست، ابراز داشت: شاهد نمونه‌هایی هستیم که سرور آن کسب‌وکارها هم در داخل کشور واقع‌شده اما این روزها دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بیان اینکه با کمک یکدیگر می‌توانیم شرایط بهتری برای خود و مردم ایجاد کنیم، ابراز داشت: می‌توان سهم «آی‌سی‌تی» را در تولید ناخالص ملی به ۲.۵ درصد رساند و شاهد این هستیم که هر روز اوضاع رو بهبود سوق پیداکرده و آینده در این حوزه روشن است.
 
آذری جهرمی در ادامه تصریح کرد: نیاز مردم و حاکمیت هر روز به این بخش بیشتر خواهد شد و معتقدیم ایران به همت جوانان کشور جز کشورهای شاخص خواهد بود که در مجموعه وزارت برای تسهیل و کمک به استان همراه هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.