تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 6, 2019
16:25 چهارشنبه، 17ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97655

امکان اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی بررسی می‌شود

اتصال سامانه اعتبارسنجی ایران به قبوض خدماتی در دستور کار شرکت اعتبارسنجی ایران قرار گرفته‌ است.
هم‌اکنون این شرکت مذاکرات خود برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی را آغاز کرده است.
با اتصال قبوض خدماتی مانند قبوض آب، برق، تلفن و قبوض مربوط به شهرداری‌ها به این سامانه تقریبا تمامی شهروندان ایرانی اعتبار سنجی  خواهند شد و از سویی دیگر از این اعتبار خود می‌توانند در نظام بانکی بهره ببرند.
 
مدیرعامل شرک مشاره رتبه‌بندی ایران اعلام کرد که هم‌اکنون ۳۲ میلیون ایرانی نزد این شرکت نمره اعتباری دارند.
 
شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران بر اساس آیین نامه نظام سنجش اعتبار، سامانه ملی اعتبارسنجی را در نظام بانکی و اعتباری کشور عملیاتی کرده و در حال‌حاضر با تجمیع اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خدمات گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی (رتبه اعتباری) در خصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را به نظام بانکی کشور ارائه می‌دهد. این شرکت به تازگی امکان دسترسی به نمره اعتباری افراد را برای خود اشخاص نیز از طریق  اپلیکیشن سنجینه فراهم کرده است.
 
 
محمد جلیلی در خصوص اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی گفت: «توافقات اولیه با وزارت نیرو برای اتصال قبوض آب و برق به سامانه اعتبار سنجی انجام شده است اما باید مشکلات فنی آن برطرف شود.»
 
جلیلی یکی از مشکلات فنی این اتصال را شناسایی صاحبان اصلی قبوض خدماتی عنوان و اعلام کرد: «معمولا وقتی خانه‌ها خرید و فروش می‌شوند نام صاحبان قبوض تغییر نمی‌کند از همین رو باید راهکاری پیدا شود تا امکان شناسایی فرد استفاده کننده اصلی از خدمات مشخص شود این مشکل در شناسایی مستاجران نیز رخ می‌دهد.»
 
 هم‌اکنون سازمان ثبت‌احوال نیز برای تطبیق کدملی با کدپستی افراد نیز با چینین مشکلی مواجه است، تغییر آدرس افراد و ثبت نشدن آن موجب بروز چنین مشکلاتی می‌شود که به نظر می‌رسد در صورتی که ثبت‌احوال بتواند این مشکل را برطرف کند این مشکل اعتبار سنجی نیز برطرف می‌شود. 
 
مدیرعامل شرکت مشاره رتبه‌بندی در خصوص مزایای اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبار سنجی گفت: «می‌توان میزان خوش‌حسابی افراد را از این طریق برآورد کرد. توجه داشته باشید که معمولا افراد قبوض خدماتی خود را پرداخت می‌کنند در این صورت می‌توانند از اعتباری که در این بخش به دست می‌آورند رتبه اعتباری خود را افزایش دهند و از طریق آن بتوانند در شبکه بانکی اعتبار بهتری به دست آورند.»
 
او ادامه داد: «البته ارائه‌دهندگان خدمات نیز از این اعتبار می‌توانند استفاده کنند، به گونه‌ای که اگر سابقه فرد در پرداخت قبوض خدماتی ثبت و نمره اعتباری فرد نیز مشخص باشد با نپرداختن یک قبض یا دو قبض لازم نیست هزینه و سرویس را قطع کنند بلکه می‌توانند مطمئن باشند که این فرد حتما مشکلی برایش پیش آمده و به زودی قبض خود را خواهد پرداخت. از سویی وقتی شخص می‌بیند اگر قبوض خود را پرداخت نکند نمره اعتباری‌اش در شبکه بانکی کاهش می‌یابد و احتمال دریافت وامش کمتر می‌شود بیشتر علاقمند به پرداخت قبوض خود در موعد مقرر خواهند شد.»
 
جلیلی همچنین خبر از اتصال سامانه قبوض جریمه خودرو به این سامانه اعتبار سنجی می‌دهد و افزود: «با پلیس راهنمایی و رانندگی نیز صحبت‌های اولیه را انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این سامانه‌‌ها را به یکدیگر متصل کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.