امینت

تلفن همراه

February 9, 2019
12:56 شنبه، 20ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97665

کدام شرکت بیشترین نفع را از تحریم هواوی توسط آمریکا می‌برد؟

آمریکا برای جلوگیری از جاسوسی، اخیرا کمپینی را برای اخراج هواوی از این کشور و متحدانش به‌راه انداخته است.
 
درحالی‌که مقامات اجرایی و امنیتی آمریکا، کمپینی برای اخراج غول مخابراتی چینی از آمریکا و متحدانش راه انداخته‌اند؛ سوالی ذهن فعالان این عرصه را به خود درگیر کرده است؛ چه شرکتی از این اقدام آمریکا سود خواهد برد؟
 
هواوی به‌عنوان سازنده تجهیزات مخابراتی برای نسل بعدی شبکه تلفن همراه، یعنی فناوری 5G تلاش کرده است تا با ارائه تجهیزات با کیفیت بالا و ارزان‌قیمت ۲۸ درصد بازار جهانی در این زمینه را از آن خود کند.
 
دولت آمریکا اکثر پیمانکاران را از به‌کارگیری تجهیزات هواوی منع کرده است؛ با این گمان که اقدامات جاسوسی چین از این طریق تسهیل می‌شود. بعضی از کشورهای اروپایی نیز در این زمینه راه آمریکا را در پیش گرفته‌اند؛ در نتیجه نوکیا و اریکسون که از شرکت‌های مخابراتی مهم اروپای شمالی به شمار می‌روند و به ترتیب ۱۷ و ۱۳ درصد بازار فناوری 5G را در اختیار دارند، از این مسئله سود می‌برند و می‌توانند ارتقا پیدا کنند.
 
اما در میان این مناقشات سیاسی، ارزیابی تاثیر این تصمیم بر کسب‌و‌کار بین‌المللی کمی پیچیده است. از طرفی تحلیگران و متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند که اقدام آمریکا برای قرار دادن هواوی در فهرست سیاه، می‌تواند تلاش شرکت‌های غیرچینی از جمله نوکیا و اریکسون را برای ورود به بازار چین تضعیف کند.
 
مایک تلندر، رئیس یک شرکت تحقیقاتی و مشاره در زمینه مخابرات موسوم به  Signals Research Group اظهار کرد:
 
هر قدر که دولت های غربی تلاش می‌کنند تا شرکت‌های چینی را اخراج کنند، چین نیز به همان اندازه از شرکت‌های غربی انتقام می‌گیرد.
 
هرچند که شرکت‌های نوکیا و اریکسون نقش مهمی در بازار فناوری 5G بازی می‌کنند، اما این سامسونگ است که به‌دلیل موقعیت مناسبی که دارد، به احتمال زیاد از نگرانی‌های امنیتی نسبت به هواوی بیشترین سود را خواهد برد. اگرچه سامسونگ به‌تازگی به بازار فناوری 5G وارد شده است؛ اما به‌عنوان شرکتی پیشتاز در تولید تلفن‌های هوشمند، منابع مالی خوبی دارد و می‌تواند تراشه‌ای بسازد که بخش کلیدی فناوری 5G را تشکیل می‌دهد.
 
تلندر همچنین بیان کرد: اگر شما یک اپراتور شبکه تلفن همراه باشید و دولت بگوید که نمی‌توانید از تجهیزات هواوی استفاده کنید؛ راه‌های دیگری نیز در پیشروی خواهید داشت و به احتمال زیاد به سمت سامسونگ خواهید رفت.
شرکت‌های مخابراتی به‌تازگی ورود نسل پنجم شبکه تلفن همراه را به بازار شروع کرده‌اند و اکثر کشورهای جهان قصد دارند میلیاردها دلار  در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا آینده شبکه تلفن همراهشان را تضمین کنند.
 
همانند زمان عبور به سمت نسل چهارم شبکه تلفن همراه که به وضعیت اقتصادی مناسبی در زمینه اپلیکیشن‌ها منجر شد، تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که فناوری 5G نیز موجب ایجاد نوآوری‌هایی در همان مقیاس شود.
 
اما بررسی‌ها و موشکافی‌های آمریکا در زمینه ارتباط هواوی با دولت چین ملاحظات این قرارداد را تهدید می‌کند و در تصمیمات مربوط‌به زیرساخت‌های فناوری، نگرانی‌های سیاسی و امنیتی را به‌میان می‌آورد.
 
روز چهارشنبه، رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا در نظر دارد شرکت هواوی را از مشارکت در پروژه نسل بعدی شبکه تلفن همراه در کشورهای عضو این اتحادیه منع کند. هفته پیش نیز ودافون (Vodafone)، بزرگ‌ترین اپراتور شبکه تلفن همراه خارج از چین اعلام کرد که خرید تجهیزات فناوری 5G از شرکت هواوی را متوقف خواهد کرد.
 
به‌هرحال نگرانی‌های امنیتی در رابطه با شرکت هواوی، مدیران شرکت‌های مخابراطی را به اعلان هشدار وا داشته است.
 
Borje Ekholm، مدیرعامل اریکسون هفته گذشته طی تماسی تلفنی با سرمایه‌گذاران بیان کرد: هواوی در میان مشتریان ما بی‌اعتمادی ایجاد کرده است. بی‌اعتمادی اصلا برای سرمایه‌گذاری خوب نیست.
 
Borje Ekholm گفت که شرکتش به‌طور جدی درحال سرمایه‌گذاری است تا مطمئن شود در توسعه و استقرار سریع فناوری 5G در چین مشارکت دارد؛ یک فناوری که چین در بعضی جنبه‌های آن از کشورهای غربی جلوتر است.
 
نوکیا که از رقبای اریکسون محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری‌های مهمی در چین در دست اجرا دارد و برای مشارکت در پروژه زیرساخت فناوری 5G در چین تفاهم‌نامه ای ۲ میلیارد دلاری با ارائه‌دهندگان خدمات شبکه تلفن همراه در این کشور امضا کرده است.
 
اگرچه مدیرعامل اریکسون به صراحت اعلام نکرده است که این کمپین علیه هواوی می‌تواند موقعیت شرکت اریکسون را در چین تهدید کند اما کمی به این نکته اشاره کرد و گفت: این کمپین ممکن است گریبان‌گیر ما هم باشد.
چین از راه‌های دیگر نیز می‌تواند از شرکت‌های غربی انتقام بگیرد. درحالی که دادستان‌های آمریکا تلاش می‌کنند تا منگ وانژو، مدیر مالی هواوی را به اتهام فریب بانک‌های ایالات متحده برای فروش تجهیزات مخابراتی ممنوعه به آمریکا بازگردانند؛ به اعتقاد برخی از تحلیلگران، چین ممکن است تعداد بیشتری از مدیران کسب‌و‌کار غربی را بازداشت کند. هم‌اکنون چندین شهروند کانادایی تحت بازداشت دولت چین قرار دارند.
 
این موشکافی‌ها و بررسی‌های دقیقی که روی هواوی صورت می‌گیرد، در بلندمدت تاثیر کمی بر این شرکت می‌گذارد. نگرانی آمریکا از جاسوسی چین ازطریق پلتفرم‌های هواوی روی کشورهای فقیرتر تاثیری ندارد؛ چراکه در چنین کشورهایی فواید فناوری 5G بسیار مهم‌تر از مسائل امنیتی و خطر جاسوسی است.
 
جیمز اندرو لویس، مدیر Technology Policy Program در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌‌الملل واقع در واشنگتن گفت: در کشورهای کوچک‌تر اگر شرکتی به آن‌ها پیشنهاد ایجاد شبکه تلفن همراه 5G را به‌طور رایگان یا با کمترین هزینه بدهد، قبول می‌کنند و مسائل امنیتی برایشان مهم نیست.
درنهایت لویس تخمین می‌زند که هواوی دوسوم از سهم بازار تجهیزات شبکه 5G در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.