سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 9, 2019
13:09 شنبه، 20ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97669

راز موفقیت مایکروسافت با ساتیا نادلا

۵ سال پیش در چنین روزی، ساتیا نادلا به‌عنوان مدیر عامل مایکروسافت انتخاب شد و بر اساس مهم‌ترین معیارهای صنعت تکنولوژی، تا کنون عملکرد بسیار موفقی داشته است. او در دوره‌ای مدیریت مایکروسافت را برعهده گرفت که این شرکت در سایه مدیریت استیو بالمر اوضاع جالبی نداشت. در میان شرکت‌های نوظهور و رقبای قدیمی که در آن زمان قدرت گرفته بودند مایکروسافت بیش از همیشه برندی خسته و بدون نوآوری به چشم می‌آید. انتخاب ساتیا نادلا که در آ‌ن زمان یک مدیر موفق پرورش یافته مکتب مایکروسافت بود تصمیمی جسورانه به حساب می‌آمد.
 
حالا اما سهامداران مایکروسافت و هیات مدیره قدر آن انتخاب را می‌دانند به خصوص که در زمان انتخاب مدیرعامل جدید نام‌هایی چون استفان الوپ (معاون سابق مایکروسافت که بعد به نوکیا رفت و سپس نوکیا را به قیمت ۸ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخت) مطرح بود. ساتیا نادلا با خرید نوکیا مخالف بود و گذشت زمان نشان داد خرید یک شرکت رو به افول مانند نوکیا چقدر برای مایکروسافت بی فایده بود. حالا اما مایکروسافت از آن دوران گذر کرده است. تنها کافی است که نگاهی به قیمت سهام این شرکت طی دوران مدیریت نادلا بیندازید تا کمترین دستاورد استراتژی مدرن و تکنیکی وی بر شما آشکار شود. بالا بردن ارزش سهام، تنها یکی از افتخارات این مدیرعامل لایق است زیرا نادلا در حقیقت فرهنگ و سبک شرکت مایکروسافت را به کل متحول کرد. نادلا دقیقا زمانی روی کار آمد که صنعت تکنولوژی در حال تغییر بود و سبک غالب فعالان این صنعت، مدلی یکپارچه و نسبتا تک‌بعدی بود. ولی حالا با رو آمدن سرویس‌های ابری، خدمات ومحصولات بسیار متنوع‌تری عرضه می‌شود که ظاهرا نادلا به خوبی به این واقعیت واقف بود.
 
نادلا با دریافت درست و کامل از عمق شرکت مایکروسافت، موفق شد اولویت‌ها را تغییر دهد. این تغییر قطعا آسان نبوده است و هزینه‌های گزافی برای آن پرداخته شده است مثلا تعدیل نیروی چند هزار نفری کارمندان این شرکت در سال ۲۰۱۷ یا خارج شدن مهم‌ترین مقامات شرکت از جمله Kevin Turner و رئیس بخش ویندوز-Terry Myerson. در سایه مدیریت ساتیا نادلا مایکروسافت به مرور به شرکتی شناخته شده تبدیل شد که کاربران به محصولاتش در اکثر محیط‌های کاری و اجتماعی، نیاز مبرم پیدا کرده بودند. برای اینکه بفهمید نادلا تا چه اندازه در هدف خود جدی بود، بد نیست بدانید که تنها یک سال بعد از روی کار آمدن به‌عنوان مدیر عامل، وی مخاصمه خود با مارک بنیوف بنیان‌گذار شرکت سلز فورس Salesforce را کنار گذاشت و در کنفرانس بزرگ مشتریان این شرکت که Dreamforce نام دارد، شرکت کرد. این حرکت وی کاملا سمبولیک و نمادین بود و ثابت می‌کرد که رابطه این دو شرکت که سال‌های زیادی درگیر چالش‌های قضایی بوده‌اند، با روی کار آمدن نادلا حالا رنگ و بوی جدید به خود گرفته است. 
 
تغییر مفهوم شراکت و همکاری در مایکروسافت
ساتیا نادلا در مایکروسافت در واقع مفهوم جدید و اختصاصی خود را برای شراکت و همکاری معرفی کرد. وی با وجود اینکه همیشه در میدان رقابت، مقتدرانه وارد می‌شد، اما قابلیت این را داشت که شراکت‌های منطقی، موفق و مثبتی نیز برای مایکروسافت هدیه آورد. شرکت‌ها و برنامه‌‌نویسان بسیاری هستند که دوران قبل از انتخاب نادلا و جو منفی حاکم بر مایکروسافت را به یاد دارند. در این شرایط، مشارکت و همکاری با مایکروسافت، کار سخت و چالش‌برانگیزی بود و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های مرتبط، با تامین کردن منابع مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو بودند. اما مدیریت ساتیا نادلا‌‌ در مایکروسافت، این استراتژی را تغییر داد.
 
خوشحالی و رضایت مشتریان در اولویت قرار گرفت و روحیه مشارکت و همکاری در بین مایکروسافت و شرکت‌های مرتبط، تقویت شد. مایکروسافت همچنین با معرفی قابلیت‌هایی نظیر real-time captions و کنترلرهای سازگار جدید ایکس‌باکس نشان داد که توجه بیشتری روی مساله «دسترسی» یا Accessibility اعمال کرده است. این شرکت تحت مدیریت نادلا، موفق شد برنامه‌هایی برای توسعه دسترسی به تکنولوژی هوش مصنوعی ارائه کند که نشان می‌دهد «توسعه هوش مصنوعی» را یکی از اولویت‌های شرکت خود می‌داند. ساتیا نادلا مایکروسافت آفیس را گسترش داد و آن را از یک پکیج ویرایش اسناد به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی و محبوب تبدیل کرده است. ساتیا نادلا در مایکروسافت همچنین خرید جسورانه‌ای نیز انجام داد. بزرگ‌ترین و پر‌خرج‌ترین خریدهای مایکروسافت، سال گذشته و با خرید شرکت لینکدین به مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار و GitHub به مبلغ ۵/ ۷ میلیارد دلار، رقم خورد. ولی دیگر خریدهای شرکت، پراکنده و جزئی‌تر بودند که معاملات اکثریت آنها، زیر یک میلیارد دلار تمام شد. مدیریت و راهبری موفق چنین اقدامات بزرگی برای یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی، کار بسیار سختی است اما نادلا توانست با قابلیت‌ها و شیوه‌های مدیریتی منحصر به فردش، به خوبی از پس آن بر بیاید.
 
از آندرا پرادش تا آمریکا
ساتیا نادلا در ایالت (Andhra Pradesh یکی از ۲۹ ایالت هند) و شهر Anantapur در هندوستان متولد شد. پدر او یک کارمند ساده در دولت و بخش خدمات اداری هند بود. نادلا تحصیل را در یک مدرسه دولتی آغاز کرد و سال ۱۹۸۸ هم از دانشگاه مدرک مهندسی برق را گرفت. او تصمیم گرفت تا تحصیل را در آمریکا ادامه دهد و سال ۱۹۹۰ موفق شد فوق لیسانس خود را از دانشگاه ویسکانسیل آمریکا در رشته علوم کامپیوتر بگیرد. بعد از آن هم مدرک MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) را از دانشگاه شیکاگو گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.