تجارت الکترونیک

February 9, 2019
15:54 شنبه، 20ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97681

چرا فروش اینترنتی گوشت دولتی به سایت به‌روزرسان داده شد؟

واگذاری امتیاز فروش اینترنتی گوشت دولتی به یک سایت ناشناخته این روز‌ها خبرساز شده است.
 
این واگذاری بدون برگزاری مناقصه‌ انجام گرفته و به این ترتیب حدود سه هفته است که فروش اینترنتی گوشت دولتی به سایت تازه‎کار «به‌روزرسان» واگذار شده است.
 
این سایت متعلق به مدیران برند نامی‎نو است که آن را با محصولات غذایی مانند سالاد الویه، ساندویچ آماده و سس می‌شناسیم.
 
سایتی که کمتر از یک سال از عمر آن می‌گذرد.
 
همین موضوع باعث اعتراضات متعددی در فضای اینترنتی شد. برخی این سوال را مطرح کردند که فروش توزیع اینترنتی گوشت دولتی به مجموعه‌ای از سایتهای مشهور اینترنتی انجام نگرفته است
 
 
در این باره، محمد فوزی، مدیرعامل سایت «به‌روزرسان» به آی‌تی ایران گفت: این سایت توسط مدیران نامی‎نو در اوایل سال 1397 راه‌اندازی شده و یک استارت‌آپ در حوزه Cold Chain یا توزیع محصولات فریزری است.
 
در واقع، یک ناوگان مجهز به ماشین‎های یخچال‌‌دار برای جابجایی محصولات فریزی و کالاهایی از این دست است.
 
به گفته وی، سایت «به‌روزرسان» یک بازار آنلاین خرده‌فروشی مواد تازه است.
 
در واقع، تولیدکنندگان مستقیماً از طریق این سایت محصولات خود را به کاربران می‎فروشند.
 
این سایت محصولات را از تولیدکننده به مصرف‌کنندگان نهایی می‌رساند.  حالا به گفته آقای فوزی سایت «به‌روزرسان» تصمیم گرفت به منظور ساماندهی توزیع گوشت تنظیم بازار، به سیستم توزیع این محصول کمک کند.
 
 
 
دلایل فروش اینترنتی گوشت دولتی توسط به‌روزرسان
خبر واگذاری توزیع اینترنتی گوشت دولتی به یک سایت از اواسط هفته گذشته منتشر شد.
 
اما به گفته مدیرعامل سایت «به‌روزرسان»، توزیع اینترنتی گوشت دولتی به این سایت از حدود سه هفته قبل به شکل پایلوت واگذار شده است.
 
بر اساس این مدل هر هر خانواده‌ای در یک منزل سکونت دارند و یک کدپستی مشترک دارند، هر ماه یک بار و فقط با یک کدملی می‌توانند گوشت دریافت کنند.
 
فوزی درباره واگذاری این توزیع به سایت «به‌روزرسان» گفت: از آنجایی که سیستم ناوگان به روز رسان امکان توزیع محصولات فریزری را داشت، سازمان پشتیبانی امور دام‌ها از شرکت ما خواست تا در توزیع این محصولات همکاری کنیم.
 
به گفته وی شرکت «به‌روزرسان» نیز این همکاری را پذیرفت.
 
ظاهراً این سازمان با دو شرکت دیگر نیز برای توزیع اینترنتی محصولات توزیع بازار همکاری را آغاز کرده است.
 
دلیل واگذاری فروش گوشت دولتی به ما صرفا به خاطر سیستم قوی در توزیع محصول فریزری بوده و سایت‎های دیگر چنین امکانی را ندارند.
مدیر سایت به روز رسان
 
مدیرعامل سایت «به‌روزرسان» در پاسخ به سوال که چرا سازمان پشتیبانی امور دام‌ها به شرکت‌های  شناخته شده‌ فروش اینترنتی محصولات سوپرمارکتی مانند «دیجی‌کالا» و «اسنپ مارکت» برای توزیع این محصولات مراجعه نکرده گفت: دلیل واگذاری فروش و توزیع این نوع گوشت به سایت‎ «به‌روزرسان»، صرفا به خاطر سیستم قوی آن در توزیع محصول فریزری بوده و سایت‎های دیگری چنین امکانی را ندارند.
 
وی می‌گوید: این سایت هیچ عایدی از این موضوع به دست نمی‌آورد و صرفا مبلغی به عنوان حق العمل دریافت می‎کند.
 
به گفته مدیر سایت «به‌روزرسان»، این سایت کاملا مستقل بوده و به هیچ ارگان یا سازمان دولت وابستگی ندارد.
 
آقای فوزی معتقد است : سازمان پشتیبانی امور دامی صرفا به خاطر تجربه ای که از این شرکت می‌شناخت سیستم توزیع را به این شرکت داد.
 
وی درباره شکل قرارداد همکاری این شرکت با سازمان مربوطه توضیحی نداد.
 
 
 
روزانه 1000 سفارش اینترنتی گوشت
موضوع توزیع اینترنتی گوشت به یک شرکت با محدودیت‌های دیگری هم همراه شده است.
 
از جمله آنها عرضه نشدن گوشت به شهرهای دیگر و آغاز توزیع از تهران و حومه است.
 
به گفته مدیرعامل سایت «به‌روزرسان»، توزیع اینترنتی محصولات تنطیم بازار اعم از گوشت، مرغ و تخم مرغ از سه هفته گذشته در سطح تهران و شهر پردیس آغاز شده و در حال حاضر در این دو شهر انجام می‌گیرد.
 
به گفته وی توزیع اینترنتی فعلا شامل گوشت فریزری است و در آینده توزیع گوشت گرم نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.
 
وی افزود: سفارش‌ها بسیار بیشتر از توان شرکت بوده و این شرکت در نهایت می‎تواند روزانه 1000 هزار سفارش را تحویل دهد و تحویل سفارش‎های بعدی را به روزهای بعد موکول می کند.
 
او میگوید : در حال حاضر روزانه 1000 سفارش اینترنتی گوشت دولتی در سیستم سایت ما ثبت می‌شود و تا اواخر هفته آینده سفارش توزیع گوشت از مشتریان گرفته‌ایم.
 
وی ادامه داد: چون براساس کدپستی و کدملی بوده، کاملا شفاف است که چه میزان گوشت تحویل گرفته شده و چه میزان گوشت توزیع شده است. همین موضوع مورد توجه سازمان پشتیبانی امور دامی و باعث شد به سایت ما مراجعه کنند.
 
 
 
بازار سیاه فروش کدملی
موضوع فروش اینترنتی گوشت دولتی حالا با بحثهای دیگری نیز آمیخته شده است.
 
یکی دیگر از این موضوعات شرایط و نحوه توزیع آن است.
 
بر این اساس مدل توزیع بر اساس کد ملی است موضوعی که امکان تقلب در آن وجود دارد.
 
یکی از مدیران سایت «به‌روزرسان» برای حل این مسئله گفت: ون توزیع بر مبنای کدپستی انجام می‌گیرد هر کدپستی فارغ از آنکه چند نفر در آن خانه سکونت دارند فقط یک بار می‌توانند کالا دریافت کنند و موارد تکراری حذف می شود.
 
وی معتقد است : همچنین در زمان تحویل نیز راننده سایت «به‌روزرسان»، کارت ملی و کدپستی افراد را برای تحویل کالا چک می‌کند. امکان خطایی وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.