اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 13, 2019
16:07 چهارشنبه، 24ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97714

نگرانی چین درباره پیشرفت هوش مصنوعی

بسیاری از کارشناسان و منتقدان فناوری هوش مصنوعی در چین بر این باورند که توسعه این فناوری می‌تواند منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود.
 
به تازگی اخبار و گزارش‌های جدیدی از سوی اندیشکده سازمان امنیت ملی آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد بسیاری از سیاست مداران و کارشناسان فعال در حوزه هوش مصنوعی در خصوص پیشرفت روز افزون این فناوری ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
در این گزارش آنها عنوان کرده‌اند که برخی از مقامات سیاسی، منتقدان و همچنین کارشناسان فعال در حوزه‌های فناوری، معتقدند که توسعه روزافزون و پیشرفت هوش مصنوعی بخصوص در صنایع و تسلیحات جنگی، نظامی و دفاعی خطر و تهدید بزرگی برای آینده بشریت و جهان ایجاد خواهد کرد چرا که منجر به ساخت و توسعه تسلیحات جدید و پیشرفته‌ای می‌شود که بدون نیاز به کنترل و نظارت انسان قادر است عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهد.
 
بر اساس گزارش وب سایت fortune، این بدان معناست که تسلیحات جنگی و نظامی مبتنی بر فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بدون درگیر شدن احساسات و عواطف انسانی می‌توانند کارهای موردنظر فرماندهان جنگی و سیاست مداران را انجام دهند و کاملاً طبق برنامه نویسی‌های انجام شده عمل کند.
 
در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که خبری مبتنی بر تلاش و نگرانی جامعه جهانی در خصوص توسعه هوش مصنوعی و تهدیدات آن منتشر شد. در آن زمان بسیاری از کارشناسان، متخصصان، دانشمندان و همچنین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در جریان یک اجلاس جهانی که در سوئیس برگزار شد، از لزوم مقابله با توسعه بی رویه و جایگزینی کامل و بدون برنامه هوش مصنوعی با انسان سخن گفتند.
 
از آنجا که فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است، غول‌های تکنولوژی متعددی همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون، اپل، سامسونگ و غیره به طراحی و ساخت ابزارهای هوشمند مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی (Artificial intelligence) بسیاری روی آورده‌اند. همانطور که در اخبار گذشته نیز اشاره شده بود، یکی از جدیدترین نمونه‌هایی که سرو صدا و جنجال‌های بسیاری را در جهان به پا کرد، دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل دوپلکس بود که صدای آن شباهت بسیار بی‌نظیری به صدای انسان دارد به گونه‌ای که توسط کاربران قابل تشخیص نیست و مخاطب یک روبات است نه یک انسان!
 
جالب است بدانید که استفن هاوکینگ، الون ماسک، استیو ووزنیاک، بیل گیتس و بسیاری دیگر از نام‌های بزرگ در زمینه علم و فناوری، مدتهاست که در رسانه‌ها و نامه‌های سرگشاده‌ی خود، درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده و به خیل محققان برجسته‌ی هوش مصنوعی پیوسته‌اند. خطراتی که می‌تواند به مجرمان این امکان را بدهد تا با سرعت و دقت بیشتری و با کمترین زحمت و احتمال ردیابی، به انجام سرقت، قتل‌های زنجیره‌ای، فریب افراد و کلاهبرداری‌های تلفنی و اینترنتی بپردازند.
 
حالا به نظر می‌رسد که چالش‌های اخلاقی پیش روی هوش مصنوعی به سایر کشورهای جهان نیز سرایت کرده است چرا که بسیاری از مقامات چین نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار جلوگیری از توسعه بدون برنامه‌ریزی فناوری هوش مصنوعی شده‌اند تا از تهدیدات جدی آنکه به عقیده آنها ممکن است به وقوع جنگ جهانی سوم منجر شود، جلوگیری به عمل بیاورند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.