بازار سرمایه

February 16, 2019
15:46 شنبه، 27ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97733

آمادگی فرابورس برای عرضه اولیه توکن دارایی با الزامات بانک مرکزی

مدیرعامل فرا بورس ایران گفت: با توجه به مسئولیت بازار سرمایه در حوزه توکن با پشتوانه دارایی در سند ارز دیجیتال بانک مرکزی، فرا بورس آماده عرضه آزمایشی اولیه توکن با پشتوانه دارایی است.
 
امیر هامونی درباره مسئولیت‌های فرا بورس و بورس در حوزه عرضه اولیه توکن با پشتوانه دارایی بر اساس پیش‌نویس سند ارز دیجیتال بانک مرکزی گفت: فرا بورس ایران آمادگی دارد تا بر اساس زیرساخت سندباکس و با نظارت کمیته فقهی و سازمان بورس فرآیند عرضه اولیه توکن با پشتوانه دارایی را آزمایش کند و برای آن قوانین لازم را در نظر بگیرد تا این زیرساخت که می‌تواند در حوزه تأمین مالی کاربردهای مهمی داشته باشد، مورد استفاده قرار بگیرد.
 
مدیرعامل فرا بورس ایران ادامه داد: در حال حاضر برای استفاده از یک فناوری و اجرایی شدن آن در بازار سرمایه دیگر نیاز نیست تا ابتدا دستورالعمل‌های موردنیاز نوشته شود چرا که حالا با ایجاد سند باکس رگولاتوری می‌توان ابزارهای جدید را بدون وضع قانون تحت سند باکس به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی و استفاده کرد.
 
هامونی با اشاره به توکن با پشتوانه دارایی و توکن‌های با پشتوانه ارز و فلزات گران‌بها اظهار داشت: توکن با پشتوانه دارایی در حقیقت تبدیل دارایی به اوراق بهادار یا توکنیزه کردن است که مسئولیت ارزهای دیجیتالی با این خاصیت در اختیار بازار سرمایه کشور یعنی سازمان بورس به شمار می‌رود و بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور باید در خصوص سایر ارزهای دیجیتال ارزی و دارای پشتوانه فلزات گران‌بها تصمیم‌گیری داشته باشد و سیاست‌های خود را اعلام کند.
 
وی با بیان اینکه فناوری بلاک چین در صنعت مالی و بانکی از کاربردهای متعددی برخوردار است، گفت: نظام بانکی و بازار سرمایه باید از فواید بلاک چین استفاده کنند، اما برای پیاده‌سازی و بهره‌گیری از آن در خدمات بازار سرمایه نیاز است تا اعضای این بازار بلاک چین را بپذیرند و به آن نگاه مثبتی داشته باشند؛ این فناوری کاربرد بسیار مهمی در حوزه شناسایی مشتریان یا KYC دارد و با توجه به افزایش شفافیت و راندمان بازار سرمایه را ارتقا می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.