تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 17, 2019
18:45 یکشنبه، 28ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97760

فروشندگان رایانه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را به موقع ارائه کنند

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: در فصل اظهارنامه‎های مالیاتی، نمایندگان و فروشندگان کالا در بازار رایانه با مراجعه به ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده از وضعیت مالیات کسب‌و کار خود مطلع شوند که بی‌توجهی جریمه‎های سنگین در پی خواهد داشت.
 
به گزارش روابط عمومی اتحادیه فناوران سیدمهدی میرمهدی،گفت: متاسفانه برخی از فروشندگانی که نمایندگی شرکت‎ها را دارند و از آنها خرید می‌کنند، از نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اطلاعی ندارند و با مشکلات زیادی در این مورد مواجه شده و گاهی دچار جریمه‎های سنگین می‎شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه تمام فروشندگان و فعالان بازار رایانه باید با ماده 169 مکرر قانون مالیات‌‌های مستقیم آشنا باشند و آن را رعایت کنند، افزود: نمایندگی‎های کالا و فروشندگان صنف رایانه باید با مراجعه به اداره کل مالیات بر ارزش افزوده از وضعیت خود در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده مطلع شوند تا جلوی ضرر و زیان غیر قابل اغماض را بگیرند.
 
میرمهدی اضافه کرد: واردکنندگان موظفند در گزارش فصلی خود بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‎های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، اسم خریداران و مبلغ خرید آنها را در سامانه ثبت کنند.
 
وی تصریح کرد: طبق قانون شرکت‎ها، نمایندگی‎های خارجی، عمده فروش‌ها و فروشندگانی که به عنوان نماینده شرکت‎ها کالا می‌فروشند، شامل مالیات بر ارزش افزوده می‎شوند.
 
به گفته رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، برخی از فروشندگانی که به عنوان نماینده شرکت کالایی را می‌فروشند، تمام مشخصات حقیقی و حقوقی آنها در فهرست مالیات بر ارزش افزوده است و مشمول این قانون می‎شوند.
 
میرمهدی همچنین در مورد مالیات بر مشاغل و پیگیری اتحادیه فناوران جهت کاهش مالیات فعالان صنف رایانه گفت: ظرف چندماه گذشته رایزنی و نامه نگاری‎های زیادی برای کاهش مالیات صنف رایانه با رییس سازمان امور مالیاتی کشور داشتیم و درخواست کردیم با توجه به مشکلات اقتصادی که برای صنوف پیش آمده مالیات مشاغل کاهش یابد.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران افزود: از سال 96 تاکنون بیش از 300 واحد صنفی رایانه به دلیل نوسان ارزی و مشکلات اقتصادی تعطیل شده‎اندکه منجر به بیکار شدن تعداد زیادی از نیروی‎های انسانی شاغل در این حوزه شده است.
 
وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی باید توجه داشته باشد که وضعیت کسب و کار امسال بسیار خراب بوده و حاشیه سود فروشندگان کالا به شدت کاهش یافته است. امیدواریم دولت این موضوع را در دریافت اظهارنامه‎های مالیاتی مودیان لحاظ کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.