امنیت

فناوری اطلاعات

February 18, 2019
17:53 دوشنبه، 29ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97778

مراقب تصاویر متحرک (GIF) آلوده به بدافزار باشید!

محققان و پژوهشگران امنیتی به تازگی دریافته اند که بدافزار جدیدی در تصاویر متحرک رد و بدل شده توسط کاربران در اپلیکیشن های پیام‌رسان وجود دارد که قادر است اطلاعات شخصی آنها را به سرقت ببرد.
 
با توجه به افزایش روزافزون تعداد حملات سایبری و بدافزاری به حساب‌های کاربری و سرقت حجم زیادی از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی و محیط اینترنت ، بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی دریافته‌اند که بدافزار جدیدی در تصاویر متحرک موسوم به GIF در اپلیکیشن های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد که می‌تواند به حریم خصوصی کاربران و مخاطبان آنها نفوذ کرده و بدین وسیله به هکرها این امکان را بدهد که به اطلاعات و داده‌های موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.
 
با اینکه هنوز هدف و انگیزه دقیق این دسته از هکرها و مجرمان سایبری برای طراحی و تعبیه چنین بدافزاری در تصاویر متحرک موسوم به GIF که از از محبوبیت و استقبال بی نظیری از سوی کاربران برخوردار شده است ، معلوم و مشخص نشده اما به گفته بسیاری از کارشناسان و محققان مربوطه، به نظر می‌رسد که این بدافزار نیز همچون بسیاری دیگر از بدافزارهای دیگر قصد دارد به اطلاعات موردنظر هکرها دست پیدا کرده و آنها را در نیل به اهداف و انگیزه‌های سو استفاده گرایانه خود کمک کند.
 
بر اساس گزارش وب سایت زد دی نت، در سال‌های اخیر حملات سایبری و بدافزاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند تعداد قربانیان نفوذ هکرها و بدافزارهای رایانه‌ای در جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تقریباً معادل کل جمعیت خواهد شد و این بدان معناست که همه افرادی که در حال حاضر در جهان زندگی می‌کنند، تقریباً حداقل یک بار مورد حمله و هدف هکرها و حملات سایبری و بدافزاری قرار خواهند گرفت که این خود به معنای افزایش روزافزون چالش‌های امنیتی بوده و همانطور که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند، این امر نشان دهنده لزوم بهبود زیرساخت‌های امنیتی و مقابله دولت‌ها و نهادهای مسئول با گسترش بدافزارهای خطرناکی است که امنیت اطلاعات و حریم خصوصی افراد را نقض می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.