تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 18, 2019
18:03 دوشنبه، 29ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97779

غول‌های آمریکایی در لیست سیاه اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا دو شرکت بزرگ آمریکایی گوگل و آمازون را تحت تاثیر اقدامات انحصارگرایانه در فهرست سیاه خود قرار داد.
 
مدتهاست که مقامات اتحادیه اروپا بر علیه برخی از غول‌های تکنولوژی قوانینی را مطرح و تصویب کرده است تا آنها را مجبور کند رفتارهای سازمانی و عملکردی خود را تغییر دهند.
 
هر چند که این نخستین باری نیست که گوگل به علت نقض برخی از قوانین وضع شده در منطقه یورو و اتحادیه اروپا جریمه شده است و چندی پیش بود که فرانسه نیز به صورت مستقل این شرکت بزرگ را ۵۰ میلیون یورو جریمه نقدی کرد، اما به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا در برابر اقدامات انحصارگرایانه گوگل و آمازون کوتاه نیامده و به دنبال وضع قوانین سخت‌گیرانه و پرداخت جریمه و اعمال محدودیت‌های بیشتری است و به همین دلیل تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مقامات اتحادیه اروپا نام این دو غول تکنولوژی را در لیست سیاه فعالیت‌های تجاری غیرمنصفانه خود قرار داده‌اند تا بدین ترتیب بتوانند آنها را مجبور کنند که چگونه محصولات و سرویس‌های خود را در پلتفرم‌های خود رده بندی کنند به گونه‌ای که مانع فعالیت و کاهش استقبال از سایر رقبای آنها نشود. در واقع باید گفت که هدف از تصویب این قوانین متوقف کردن اقدامات ناعادلانه در پلتفرم‌های آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی برای خریداری و نصب و دانلود اپلیکیشن است.
 
بر اساس گزارش رویترز، این قوانین و مقررات جدید که در آوریل سال گذشته توسط مقامات کمیسیون اروپا به تصویب رسید، به قوانین P2B یا پلت‌فرم به کسب‌وکار معروف است و شامل فروشگاه‌های اینترنتی گوگل پلی استور، اپ استور اپل، مایکروسافت استور، مارکت پلیس آمازون و ای بی (eBay) می‌شود.
 
البته در این لیست سیاه نام شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ دیگری که آنها نیز در عرصه فناوری و اینترنت فعالیت دارند، به چشم می‌خورد که از مهم‌ترین آنها باید به فیس‌بوک، اینستاگرام، اسکای‌اسکنر، گوگل‌شاپینگ، گوگل سرچ، Senzam.cz، یاهو، DuckDuckGo و بینگ مایکروسافت اشاره کرد.
 
گوگل سال گذشته نیز به علت همین اقدامات انحصارگرایانه خود در بازار سرویس و پلتفرم‌های اینترنتی به پرداخت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد یورو جریمه نقدی محکوم شده بود که بیشترین جریمه از سوی اتحادیه اروپا بر این شرکت محسوب می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.