سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 19, 2019
18:38 سه شنبه، 30ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97832

گام جدید مایکروسافت برای بهره‌مندی بیشتر از نرم‌افزارهای متن‌باز

برای هیچ کس پنهان نیست که این روزها مایکروسافت نزدیکی بیشتری با نرم‌افزارهای متن‌باز برقرار کرده است و این کمپانی بیش از پیش فناوری‌های خود را متن‌باز می‌کند و همچنین شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک‌تر که نرم‌افزارهای متن‌باز تولید می‌کنند را می‌خرد. با این حال یکی از بزرگترین گام‌های بعدی مایکروسافت در عرصه نرم‌افزارهای متن‌باز می‌تواند شگفتی کاربران جهانی را به دنبال داشته باشد.
 
شرکت مایکروسافت بر اساس آخرین تصمیمات خود در حال پیاده‌سازی روش‌های توسعه یافته متن‌باز در داخل شرکت است تا پروژه «متن داخلی» (Inner Source) را عملیاتی کند.
 
پروژه «متن داخلی» یا Inner Source اصطلاح جدیدی نیست که مایکروسافت آن را ابداع کرده باشد و طی چند سال گذشته هم مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم‌های Inner Source در اصل شیوه‌های توسعه متن‌باز و استفاده از آنها در یک سازمان واحد را شامل می‌شود. لازم به ذکر است هم اکنون انجمن InnerSource Commons نیز با بیش از ۷۰ عضو تاسیس شده است و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
 
اصول اصلی نرم‌افزارهای متن باز که از جمله آنها می‌توان به اشتراک هرچه بیشتر کدهای باز نرم‌فزاری و ویرایش آنها اشاره کرد، توانایی ایجاد شاخه های جدید کدگذاری برای برنامه‌ریزی‌های بیشتر، آزمایش کدهای منبع و تبدیل آنها به بخشی از فرآیند برنامه‌نویسی، استفاده بهتر از اسناد و … را به عنوان بخشی از فرآیند «منبع داخلی» به کار می‌گیرد. ابزارهای مبتنی بر سیستم «منبع داخلی» و روش‌های وابسته به آن می‌توانند برای توسعه پروژه‌های متن‌باز یا بسته مورد استفاده قرار گیرد. در این زمینه برخلاف سیستم‌های متن باز، فرآیندهای «منبع داخلی» در قالب ابزارهایی برای یک سازمان واحد به اشتراک گذاشته می‌شوند و لزوم عموم مردم از آنها استفاده نمی‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.