تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 23, 2019
14:34 شنبه، 4ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97904

بازبینی نماد اعتماد الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عنوان کرد که مأموریت اصلی این مرکز در سال آینده استانداردسازی خدمات تجارت الکترونیکی است و مهندسی و بازبینی نماد اعتماد الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است.
 
گسترش تجارت الکترونیک در کشور نهادهای حاکمیتی را به‌منظور قانون‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت کسب و کارهای جدید به‌عنوان یکی از ستون‌های اقتصادی ایجاد کرد که از جمله مهم‌ترین این سازمان‌ها مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با مجوز حاکمیتی‌ای نماد به‌عنوان مجوز ضروری برای فعالیت قانونی در حوزه کسب و کارهای آنلاین است.
 
نماد اعتماد الکترونیک مجوز و نشانی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به‌عنوان تأییدیه به فعالیت‌های تجاری قانونمند در فضای مجازی که صاحب امتیاز آن احراز صلاحیت شده، اعطا می‌شو و در واقع یکی از مجوزهای اصلی در کنار پروانه کسب برای فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی محسوب می‌شود؛ نماد اعتماد الکترونیکی در واقع مجوز عمومی کسب و کارها در اینترنت و نشانه قانونی بودن فعالیت کسب و کار اینترنتی است که صرف نظر از رشته و تخصص کسب و کارها به‌عنوان نماد اعتماد به آنها می‌بایست به‌عنوان الزام دریافت شود، بر اساس آخرین آمار تا به امروز حدود ۵۰۰۰۰ کسب و کار نسبت به دریافت نماد اعتماد اقدام نموده‌اند و این نماد یک مجوز برای ارائه برخی خدمات به کسب و کارها در حوزه تجارت الکترونیک از جمله خدمات پرداخت است و افرادی که این نماد را داشته باشند می‌توانند به‌صورت قانونی از خدمات پرداخت استفاده کنند و این مرکز تسهیلاتی را نیز برای صاحبان نماد با همکاری شرکت‌های پرداخت الکترونیک در نظر گرفته است.
 
این نماد با هدف اعتمادسازی و رسمیت دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تشکیل شد اما برخی از کسب و کارها با جعل این نماد و از سویی دیگر تعلق نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک به برخی کسب و کارهای ناسالم بدون نظارت دوره‌ای مشکلات بزرگی را ایجاد کرد که از جمله آنها باید به سکه ثامن اشاره داشت؛ بر همین اساس بسیاری از کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک اعتقاد دارند باید در زمینه اعطای نماد و نظارت بر این مجوز در کسب و کارها تغییراتی زیرساختی و مهم انجام شود که سازمان توسعه تجارت الکترونیک نیز اعلام کرده بود تا در این راستا تلاش و فعالیت‌هایی را شروع کرده است.
 
در همین خصوص علی رهبری، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره بازبینی در روند نماد اعتماد الکترونیک به خبرنگار ایبِنا گفت: مأموریت اصلی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در سال آینده استانداردسازی خدمات تجارت الکترونیکی است و در این زمینه از نظرات کارشناسان استفاده شده و از انتقادات و پیشنهادات فعالان اکوسیستم و کارشناسان استقبال می‌شود؛ در حال حاضر برای رفع مشکلات ای نماد، سامانه‌ای نما اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک بازبینی و مهندسی شده و هدف سازمان رتبه بندی نماد و اعطای نماد بر اساس نحوه فعالیت و وضعیت شرکت‌های تجارت الکترونیکی است.
 
وی افزود: در زمینه نماد اعتماد الکترونیک تا به امروز مشکلاتی وجود داشته و مرکز توسعه تجارت الکترونیک به دنبال تسهیل و نظارت جدی و با دقت بالا برای دریافت‌کنندگان نماد اعتماد الکترونیکی به‌منظور نظارت بر فعالیت کسب و کارهای آنلاین و جلوگیری از هرگونه مشکلی برای کسب و کارها و مشتریان آنها است.
 
امید است این بروزرسانی ، کسب و کارهای حوزه ارهای دیجیتال و بلاک چین را نیز مدنظر قرارداده و سازوکاری جهت اعتبار سنجی و اعطای مجوز به این کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته و طراحی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.