امنیت

امینت

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 23, 2019
15:17 شنبه، 4ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97916

اپلیکیشن‌های بانکی احراز هویت می‌شوند

 
 
احراز هویت و اصالت سنجی اپلیکیشن‌های پرداخت سال آینده در دستور کار بانک مرکزی قرار می‌گیرد.
به گزارش پیوست، گسترش روزافزون اپلیکیشن‌های پرداخت در فضای مجازی موجب شده تا بانک مرکزی به فکر اصالت سنجی و احراز هویت این اپلیکیشن‌ها بیافتد.
 
در گذشته برای اصالت سنجی درگاه‌های پرداخت اینترنتی و جلوگیری از فیشینگ، بانک مرکزی تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بانکی (PSP) را به سمت استفاده از دامنه شاپرک سوق داد تا امکان جعل صفحه آنان به حداقل برسد . از سوی دیگر نیز بانک مرکزی به شهروندان اعلام کرد در هنگام خرید اینترنتی و مراجعه به سایت‌های بانک حتما به آدرس آن دقت کنند و در این زمینه  فقط زیردامنه‌های شاپرک قابل اطمینان هستند؛ اما با گسترده شدن اپلکیشن‌های پرداخت امکان هدایت آنان به سمت شاپرک دیگر وجود ندارد.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این خصوص به پیوست گفت: «برخلاف درگاه‌های اینترنتی که همه در زیردامنه شاپرک قرار گرفته‌اند و امکان کنترل آنها از طریق شاپرک وجود داشت الان نمی‌توان گفت تمامی فین‌تک‌ها یا هر فردیی که اپلیکیشن پرداخت می‌نویسد به آنجا مراجعه کند.»
ناصر حکیمی اعلام کرد :«چیزی که به ذهن کلاهبردارها و دزدها می‌رسد این است که اپ‌های مشابه درست کنند و اطلاعات دارندگان کارت را به دست آورند، شما کافی‌است یکبار از آن اپ استفاده کنید به یکباره تمام اطلاعات خود را در اختیار دیگری قرار داده‌اید.»
او ادامه داد:«وقتی شما یک اپ نصب می‌کنید معمولا نمی‌دانید این اپ معتبر است یا خیر، من باید این اطمینان را به شما بدهم که این اپ معتبر است و اگر شما تراکنشی انجام دهید اتفاقی نمی‌افتد. باید شما مطمئن شوید که این اپ فیک نیست.»
او در مورد نحوه اجرای این طرح گفت:«هنوز به جمع‌بندی مشخصی در این مورد نرسیده‌ایم چرا که کار ساده‌ای نیست. اما مطمئنیم سال آینده یکی از تهدیدهای شبکه بانکی از سوی همین اپ‌های پرداختی تقلبی است و باید راهکاری برای آن بیابیم.»
او ادامه داد: «این کاری نیست که بانک مرکزی به تنهایی انجام دهد باید سازمان‌های همکار و آزمایشگاه‌‌هایی باشند که در این میان با ما همکاری کنند. در اصل باید مسیری در نظر گرفته شود که از خارج اپلیکیشن به استفاده کننده از آن اطمینان دهد که این اپلیکیشن تقلبی نیست.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.