رگولاتوری

February 23, 2019
15:32 شنبه، 4ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97923

تکمیل فرآیند آزادسازی باند ۷۰۰ مگاهرتز در اروپا تا سال ۲۰۲۰

“با توجه به اینکه سختی فرایند انتقال را نمی‌توان دست‌کم گرفت، بنابراین پیشرفت در آزادسازی  باند ۷۰۰ مگاهرتزی تحسین‌برانگیز است. با این وجود، فرض اینکه ۵G NR بلافاصله در این باند راه‌اندازی می‌شود، بسیار ساده‌انگارانه است. برخی از راه‌اندازی‌ها به‌احتمال زیاد با ۴G آغاز می‌شوند.”
 
۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ (به اسثنا چند عضو) به عنوان آخرین فرصت برای تخصیص مجدد باند با فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز (۷۹۰-۶۹۴ مگاهرتز) به سرویس‌های پهن باند بی‌سیم در اروپا تعیین شده است. مهلت مربوطه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ برای مراجع نظارتی ملی (NRAs) در کشورهای عضو به‌منظور تصویب و انتشار یک نقشه راه ملی برای تهیه طرحی از نحوه دست‌یابی به این تخصیص مجدد تعیین شده است. اگرچه همه مراجع ملی نظارتی هنوز یک چنین نقشه راهی را تصویب نکرده‌اند، اما پیشرفت‌ها نسبت به موعد مقرر برای تخصیص مجدد، ژوئن ۲۰۲۰، قابل‌توجه بوده است. با توجه به اینکه سختی این فرآیند انتقال که شامل تغییرات گسترده‌ای برای پخش‌کنندگان (رسانه‌ها) و کاربران PMSE و هماهنگی تداخل چندملیتی است را نمی‌توان دست‌کم گرفت، این پیشرفت بسیار تحسین‌برانگیز است.
 
با آزادسازی که پیش‌ازاین در پنج کشور عضو اتحادیه اروپا (فنلاند، سوئد، رومانی، ایسلند و استونی) به اتمام رسیده است، به نظر می‌رسد که تا موعد مقرر ژوئن ۲۰۲۰ بیشتر کشورها در مسیر آزادسازی این باند قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تقریباً در همه موارد، هماهنگی فرامرزی بین کشورهای عضو نهایی شده است (همان‌طور که تا سال ۲۰۱۷ الزامی بود).
 
۱۹ کشور بر آن شدند که تا ژوئن ۲۰۲۰ باند ۷۰۰ مگاهرتزی را به اپراتورهای تلفن همراه اختصاص دهند.
 
به‌موازات این فعالیت‌ها، رگولاتوری های اروپایی اعطای باند ۷۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای تلفن همراه را پیش می‌برند. رگولاتورها در فنلاند، فرانسه، و آلمان مجوزهای تلفن همراه در باند ۷۰۰ مگاهرتز را صادر کرده‌اند. از ۲۵ کشور اروپایی عضو باقیمانده، ۱۶ کشور در حال برنامه‌ریزی برای تعیین باند ۷۰۰ مگاهرتز تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ هستند و سه کشور دیگر (ایرلند، لوکزامبورگ و اسپانیا) در حال حاضر بر سر شرایط لازم (و زمان‌بندی) رایزنی می‌کنند.
 
تنها دو کشور عضو (کرواسی و لتونی) نشان داده‌اند که احتمالاً اعطای مجدد طیف توسط آن‌ها تا قبل از ژوئن ۲۰۲۰ بعید به نظر می‌رسد. در هر دو مورد، برای پاک‌سازی طیف مشکلی وجود دارد که موجب تأخیر در کار می‌شود. ۴ کشور عضو دیگر (بلغارستان، قبرس، یونان و پرتغال) هنوز هیچ طرح و برنامه‌ای اعلام نکرده‌اند و این بدین معنی است که بر این اساس، شش کشور در معرض خطر از دست دادن مهلت تخصیص مجدد ژوئن ۲۰۲۰ هستند.
 
اپراتورهای تلفن همراه هنوز درباره نحوه استفاده از باند ۷۰۰ مگاهرتز در ابتدا تصمیم نگرفته‌اند.
 
در اصل، پیش‌بینی می شود که باند ۷۰۰ مگاهرتز برای ارائه ظرفیت اضافی ۴G مناسب است و به همین منظور (به‌ویژه در مناطق روستایی یا به سمت Cell edge) مفید به نظر می‌رسد. بااین‌حال، اخیراً، سیاست‌گذاران فرض کرده‌اند (به‌صراحت یا به‌طور ضمنی) که باند ۷۰۰ مگاهرتز لایه پوششی گسترده‌ای را در زمینه۵G (NR)  ارائه خواهد داد. برای مثال، هدف کمیسیون اروپا تا سال ۲۰۲۵ با عنوان “۵G در همه‌جا” برای قابل‌دستیابی بودن نیاز به استفاده سنگین از طیف فرکانس پایین ( و طیف TVWS) دارد.
 
بااین‌حال، تا به امروز، ۵G NR در باندهای با فرکانس پایین (تنها ۲% از آزمایش‌ها ۵G تاکنون در باند ۷۰۰ مگاهرتز بوده است) توجه خاصی را جلب نکرده و اگرچه دستگاه‌های LTE متعددی وجود دارد که با باند ۷۰۰ مگاهرتز سازگار است، هنوز هیچ دستگاه ۵G NR وجود ندارد که از این باند استفاده کند.
 
علاوه بر این، بیشتر مزایای ۵G که به‌وفور در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، حداقل برای کارکرد پهن باند تلفن همراه تقویت‌شده (eMBB) خود را در بلوک‌های طیف وسیع‌تر نشان می‌دهند و بیشتر برای فرکانس‌های ۳.۸-۳.۴ گیگاهرتز و موج میلی‌متری (mmWave) بالاتر مربوط هستند. بنابراین مزایای استفاده ۵G NR در باند ۷۰۰ مگاهرتز برای eMBB محدودتر است. لذا به نظر می‌رسد منطق اصلی برای راه‌اندازی ۵G (به‌جای ۴G) در باند ۷۰۰ مگاهرتز مبنی بر پوشش گسترده‌ای از ویژگی‌های ۵G، حمایت از loT و برخی از برنامه‌های فرعی مانند برنامه‌های پزشکی یا اتومبیل‌های متصل (ارتباطات گسترده از نوع ماشین و ارتباطات بسیار قابل‌اعتماد با تأخیر کم در اصطلاح ۵G) است.
 
نتیجه ممکن است این باشد که بسیاری از راه‌اندازی‌های اولیه در باند ۷۰۰ مگاهرتز ۴G (همان‌طور که در فرانسه دیده می‌شود) با امکان ارتقای متوالی به ۵G NR با هزینه‌های نسبتاً پایین است. از سوی دیگر، اپراتورها ممکن است راه‌اندازی باند ۷۰۰ مگاهرتز را به تأخیر بیندازد تا زمانی که تجهیزات برای پشتیبانی از ۵G NR فراهم شوند. برای مثال، ممکن است به اینکه اپراتورهای خاص به چه میزانی از ظرفیت اضافی طیف با فرکانس پایین نیاز مبرم دارند بستگی داشته باشد. پرونده تجاری راه‌اندازی ۷۰۰ مگاهرتز مستلزم بررسی دقیقی است و نتایج ممکن است بر اساس اپراتور و کشور عضو متفاوت باشد.
 
البته همچنین این تصمیم ممکن است تحت تأثیر زمان‌بندی دسترسی به ۷۰۰ مگاهرتز و تخصیص آن به بازارهای خاص و همچنین شرایط چنین تخصیص‌هایی است. بدین ترتیب، همچنین هنگام تخصیص و واگذاری طیف ۷۰۰ مگاهرتز توجه دقیقی مورد نیاز است. برای مثال، هنگام تنظیم هرگونه تعهد مربوط به پوشش، علاوه بر اینکه بازار به چه دستگاه‌هایی نیاز دارد، برای توسعه دستگاه ۵G NR اکوسیستم باید در نظر گرفته شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.