رگولاتوری

February 27, 2019
10:13 چهارشنبه، 8ام اسفندماه 1397
کد خبر: 97994

مجلس با واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ به وزارت ارتباطات مخالفت کرد

یکشنبه گذشته و در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ مجددا نمایندگان در صحن علنی مجلس به طرح پیشنهادی واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا وسیما به وزارت ارتباطات رای ندادند و آن را خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانستند. اصل۱۱۰ قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری را مشخص کرده است. پیش از این نیز این پیشنهاد از سوی کمیسیون تلفیق رد شده بود.
 قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ضمن تایید این خبر گفت: «در ابتدا این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح شد؛ اما جوسازی‌هایی صورت گرفت که این موضوع در حوزه اختیارات رهبری است. در صحن علنی مجلس نیز من به سخنگوی کمیسیون تلفیق اصرار کردم که مستندات خود را در این زمینه ارائه کنند؛ اما کسی پاسخگو نبود، به همین خاطر  نمایندگان به این پیشنهاد رای ندادند.»
میرزایی نیکو در پاسخ به این سوال که با رد شدن این پیشنهاد سرنوشت تعهدات بین المللی ایران به ITU‌ برای آزادسازی این باند‌های فرکانسی در جهت توسعه بخش تلکام کشور چه خواهد شد، بیان کرد: «یکی از معضلات کشور ما این است که همواره برخی در برابر تعهدات بین‌المللی مانع ایجاد می‌کنند. زمانی برای آنکه پخش برنامه‌های صداوسیما به صورت آنالوگ بود فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار این سازمان قرار داشت؛ اما با توجه به تعهدات بین‌المللی ایران مقرر شد که سیستم آنالوگ این سازمان برای پخش برنامه‌ها به دیجیتال تبدیل شود در نهایت با رخ دادن این اتفاق در سال‌های گذشته دیگر این فرکانس برای صدا و سیما کارایی ندارد. با این حال نزدیک به ۱۰ سال است که صدا و سیما حاضر نیست این فرکانس‌ها را آزاد کند.»
او در ادامه افزود:‌«وقتی این فرکانس‌ها برای صدا و سیما کارایی ندارد باید آن را در اختیار اپراتورها قرار دهد. قرار گرفتن این فرکانس‌ها برای توسعه زیرساخت‌های شبکه تلفن‌همراه می‌تواند حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد درآمد در سال ایجاد کند و این به نفع کشور خواهد بود.» او ابزار امیدواری کرد که دولت از اختیارات خود استفاده و  آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ را به سرانجام برساند.
 
پیش از این لطف‌الله سیاهکلی، معاون سابق رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرده بود که صدا‌وسیما صاحب باندهای فرکانسی ۶۰۰تا۷۰۰ است. او گفته بود که هزینه‌ای که صداوسیما برای مدیریت فرکانس انجام می‌دهد بسیار بالاست و آزادسازی آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.  سیاهکلی در این گفت‌وگو تاکید کرده بود که خالی کردن باند‌های فرکانسی مورد نظر وزارت ارتباطات خسارت جبران ناپذیری به صدا و سیما وارد می‌کند و مشخص هم نیست که این خسارت را چه کسی پرداخت می‌کند.
 
در همین زمینه اما حسین فلاح جوشقانی،‌ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام کرده بود که باندهای فرکانسی جزو منابع ملی و بیت‌المال است و هیچ بخشی نمی‌تواند خود را صاحب این باند‌های فرکانسی معرفی کند. فلاح همچنین تاکید کرده بود که این باندهای فرکانسی برای پخش همگانی بیش از نیاز صداوسیماست و تخلیه آن هزینه‌ای برای این سازمان ندارد.
 
باندهای فرکانسی ۶۰۰ تا ۸۰۰ بهترین گزینه برای توسعه زیرساخت‌های شبکه تلفن‌همراه در بخش اینترنت اشیاء و ورود به نسل پنجم تلفن‌همراه (۵G) است. این باندهای فرکانسی به دلیل پوشش همگانی که ایجاد می‌کنند هزینه‌های اپراتورها را برای توسعه شبکه به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و نتیجه، کاهش قیمت تمام شده اینترنت و افزایش کیفیت آن است. طی سال‌های گذشته وزارت ارتباطات بارها برای آزاد سازی این باندهای فرکانسی با سازمان صدا و سیما مذاکره کرده تا بتواند آنان را در اختیار اپراتورها قرار دهد اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.