بازار سرمایه

March 11, 2019
17:47 دوشنبه، 20ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98223

کارت اعتباری ایران کیش به پیش‎بینی‎های بورسی خود می‎رسد!

«رکیش» در شرف افزایش سرمایه‎ای دیگر قرار دارد و نیم نگاهی به گزارشات هیأت مدیره نشان از نگاهی دو سویه به برآوردها دارد. بررسی‎ها از تحقق سودی بیش از پیش‎بینی شرکت حکایت می‎کند.
شرکت «کارت اعتباری ایران کیش» در حال حاضر سهم 15 درصدی از بازار خدمات پرداخت الکترونیک دارد؛ اما این میزان را برای خود کافی نمی‎داند و از این رهگذر به دنبال منابع درآمدی بیشتر است. از همین رو، روز آینده مجمع فوق‎العاده برگزار می‎کند تا در خصوص افزایش سرمایه 600 میلیارد ریالی (30 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی تصمیم‌گیری کند.
 
اجرای طرح توسعه و خرید دستگاه‎های پذیرنده جدید (129250 دستگاه) و نوسازی دستگاه‎های پذیرنده قدیمی و خرید صندوق فروشگاهی از اهداف این اقدام به شمار می‎رود.
 
«رکیش» برآورد کرده افزایش سرمایه در صورت‎های مالی سال 97 نیز اثرات خود را نشان دهد که با توجه به فرصت بسیار اندک باقیمانده، غیرممکن است. هیأت مدیره این شرکت در اوایل آذر ماه تصمیم خود مبنی بر افزایش سرمایه را علنی کرد اما در آخرین روزهای بهمن ماه مجوز آن از سوی سازمان بورس صادر گردید.
 
بر اساس برآوردهای شرکت، در صورت انجام افزایش سرمایه و تحقق اهداف مذکور، با ثبت درآمد 4439 میلیارد ریالی، در سال 97 به سود خالص رقم 1018 میلیارد ریالی دست یابد. با توجه به این که در بهمن ماه 383 میلیارد ریال درآمد داشت و جمع درآمد 11 ماهه خود را به 3895 میلیارد ریال رساند و همچنین با درنظر گرفتن رشد سنتی درآمدهای شرکت‎های PSP در ماه‎های پایانی سال، به نظر می‎رسد حتی بدون ورود سرمایه جدید، تحقق این میزان درآمد چندان دور از دسترس نباشد و در ارقامی‎نزدیک به رقم پیش‎بینی شده، به ایستگاه پایانی برسد.
اما با توجه به این که عدم ورود سرمایه جدید، هزینه مالی را افزایش می‎دهد، سود خالص مدنظر شرکت به واقعیت بدل نخواهد شد. هیأت مدیره برآورد کرده بود در صورت انجام افزایش سرمایه در نزدیکی سود خالص سال 96 قرار گیرد؛ ولی با توجه به عدم امکان تحقق این موضوع در چند روز باقیمانده از سال، قطعا با افت سود مواجه خواهد شد که البته با نگاهی به سود خالص تحقق یافته طی دوره 9 ماهه، رقم پیش‎بینی شده هیأت مدیره کمی‎بدبینانه به نظر می‎رسد.
 
حال سوال این است آیا هیأت مدیره «رکیش» سابقه درخشانی در پیش‎بینی‎های خود داشته و نگاه واقع‎بینانه به تحولات پیش‎رو دارد؟!
 
نگاهی به گزارشات توجیهی افزایش سرمایه قبلی که در سال 96 به اجرا شد نشان می‎دهد که برآوردهای مدیریت در بخش درآمدها به واقعیت بدل شده و حتی اندکی نیز پیشروی داشته است. برآورد شده بود در سال 96 با ورود سرمایه‎های جدید درآمدهای عملیاتی به رقم 3567 میلیارد ریال نزدیک گردد که در پایان، 3613 میلیارد ریال محقق گردید.
 
اما به نظر می‎رسد «رکیش» در پیش‎بینی سود خالص محتاطانه عمل می‎کند و نگاه واقع‎بینانه ندارد؛ چرا که سود خالص سال 96 حدود 796 میلیارد ریال برآورد شده بود اما در عمل، این رقم تا سطح 1067 میلیارد ریال صعود کرد.
 
 
با این اوصاف، می‎توان چنین نتیجه‎گیری کرد که درآمد «رکیش» در پایان سال 97 در حدود ارقام پیش‎بینی شده (4439 میلیارد ریال) محقق شود اما برآورد سود خالص 739 میلیارد ریال (در صورت عدم انجام افزایش سرمایه) محتاطانه ارزیابی می‎شود و قطعا بیش از این ارقام تحقق خواهد یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.