تلفن همراه

گوشی

March 17, 2019
12:29 یکشنبه، 26ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98318

پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی سود بازرگانی واردات موبایل برای حذف رانت گوشی های مسافری

مسئول طرح رجیستری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به فرار مالیاتی قابل توجه از محل واردات گوشی مسافری، از ارائه پیشنهاد جدید در خصوص افزایش ۱۵ درصدی سود بازرگانی واردات موبایل برای ایجاد رقابت بین واردات رسمی و مسافری خبر داد.
 
حسین یوسفیان با اشاره به پیشنهاد جدید مطرح شده در خصوص تغییر سود بازرگانی واردات گوشی برای ایجاد تعادل در بازار و حذف رانت ایجاد شده برای گوشی‌های مسافری گفت: بر اساس قانون سود بازرگانی کالای همراه مسافر 2 برابر سود بازرگانی کالایی است که به صورت رسمی وارد می‌شود و اساس پیشنهاد جدید بر تغییر این  نرخ بنا شده است.
 
به گفته مسئول طرح رجیستری یک پیشنهاد اولیه به جای بستن سایت واردات مسافری بحث افزایش سود بازرگانی برای ایجاد رقابت بین واردکننده رسمی و مسافری است.
 
وی افزود، سود بازرگانی موبایل 1 درصد بوده و به این ترتیب سود بازرگانی واردات گوشی از طریق مسافر فقط 2 درصد است. به این ترتیب با لحاظ حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده مسافر برای ترخیص گوشی  15 درصد و بازرگان حدود 18 درصد عوارض پرداخت می‌کنند. این درحالی است که در زمان تسویه حساب با سازمان مالیاتی و احتساب نرخ ارز بازار آزاد عملا هر واردکننده رسمی حدود 36 درصد عوارض و مالیات پرداخت می‌کند.
 
براساس بررسی‌های صورت گرفته این افزایش سود بازرگانی در نهایت منجر به افزایش 4 درصدی قیمت موبایل خواهد شد چراکه  15 درصد مورد اشاره بر نرخ 4200 تومانی که نرخ ارز محاسباتی در گمرک است، اعمال می‌شود.
 
وی افزود، از طرف دیگر با تصویب این پیشنهاد واردکنندگان رسمی تمایل بیشتری به حضور در این عرصه پیدا کرده و به این ترتیب با افزایش عرضه در بازار نیز مواجه خواهیم شد.
 
یوسفیان ادامه داد، این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر فضا برای حضور قانون مند واردکنندگان رسمی فراهم شود عملا تعداد بیشتری از واردکنندگان در این فضا مشارکت کرده و همین موضوع منجر به افزایش رقابت می‌شود. بنابراین می‌توان این انتظار را نیز داشت که واردکننده رسمی، سود 15 درصدی خود را برای گرفتن سهم بازار بیشتر کاهش دهد.
 
در حال حاضر مکاتباتی برای ارسال این پیشنهاد به هیئت دولت انجام شده، وزارت صنعت نیز این موضوع را پیگیری کرده است. به نظر میرسد در صورت تصویب این پیشنهاد از اردیبهشت ماه شاهد اعمال این مصوبه خاص در تعرفه های وارداتی سال 98 باشیم.
 
به گزارش تسنیم، بر اساس برآوردها روزانه حدود 20 هزار گوشی در سامانه مسافری گمرک ایران ثبت می‌شود که با توجه به معافیت 80 دلاری و همچنین عدم  پرداخت مالیات علی‌الحساب 4 درصدی، سالیانه شاهد فرار و معافیت مالیاتی 1تا3 هزار میلیارد تومانی هستیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.