March 18, 2019
16:45 دوشنبه، 27ام اسفندماه 1397
کد خبر: 98362

اولین دادگاه رسیدگی به پرونده هک کیف پول ارزهای دیجیتال در ژاپن تشکیل شد

برای اولین بار در کشور ژاپن، یک جوان هجده ساله با اتهام سرقت سایبری ارز دیجیتال، به دادگاه محاکمه معرفی شده است.
 
بر اساس گزارش روز جمعه ژاپن تایمز، این متهم ۱۸ ساله ژاپنی که نام او اعلام نشده، اهل اوتسونومیا، توچیگی بوده و جرم او سرقت ارز دیجیتال موناکوین به ارزش تقریبا ۱۵ میلیون ین (معادل ۱۳۴,۳۴۰ دلار) از کاربران است. لازم به ذکر است که در قانون کشور ژاپن، جوانان با ورود به بیست سالگی به سن قانونی می رسند.
 
گفته شده که این جوان از تاریخ ۱۴ آگوست الی ۱ سپتامبر ۲۰۱۸، چندین بار کیف پول ارز دیجیتال موناپی (Monappy) را هک کرده و از طریق آسیب پذیری موجود در وب سایت آن، اقدام به انتقال چندین درخواست ارسال به حساب خود کرده و حدود ۷۷۰۰ نفر از کاربران این خدمات را متضرر کرده است.
 
او بعد از این کار، توکن های مسروقه را به حساب کاربری خود در پلتفرم ارز دیجیتال دیگری منتقل و در آن جا، موناکوین را به یک ارز دیجیتال دیگر تبدیل کرده است. بر اساس گزارش های موجود، از این سرمایه برای خرید اجناسی از قبیل تلفن همراه هوشمند استفاده شده است.
 
بر اساس گزارش پلیس ژاپن، این جوان ۱۸ ساله به جرایم خود اعتراف کرده است. طبق اعلام ژاپن تایمز، او می گوید: من حس می کردم حقه ای را کشف کرده ام که هیچ کس از آن اطلاع ندارد و بعد مثل یک بازی ویدیوی، مراحل آن را طی کردم.
 
وب سایت Monappy از زمان وقوع این هک آفلاین بوده و در حال حاضر در آن نوشته شده که «خدمات موناپی به دلیل وقوع حملات خارجی به حالت تعلیق درآمده است.»
 
در ماه نوامبر، موناپی با انتشار پستی در مدیوم اعلام کرد که تعمیر مستقیم آسیب پذیری ها به اتمام رسیده و این خدمات رسان پس از بررسی نهایی امنیت سرویس، فعالیت خود را از سر می گیرد.
 
ژاپن در چند سال اخیر با هک بزرگ صرافی های coincheck – کوین چک ( ۵۳۳ میلیون دلار)، Mt. Gox  – ام تی گاکس (۳۵۰ میلیون دلار)، و Zaif – زایف (۶۰ میلیون دلار)، چندین بار شاهد سرقت ارزهای دیجیتال بوده است.
 
در پرونده ای مربوط به فروپاشی Mt. Gox، مارک کارپلس (Mark Karpelés)، مدیرعامل سابق این صرافی، از اتهام اختلاس و نقض اعتماد رهایی جست اما توسط دادگاه توکیو به جرم دستکاری داده های صرافی متهم شد. طبق حکم دادگاه، کارپلس به دو سال و نیم حبس محکوم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.