اپراتورها

امینت

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

April 4, 2019
1:15 پنجشنبه، 15ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98507

فقط یک درصد سیم‌ کارت‌های افغانستان از خدمات موبایلی مالی استفاده می‌کنند

MWL_Afghanistan_Afghan.jpg

 

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) این بار ضرورت همکاری بین اپراتورهای رقیب، تغییرات قانونی و رگولاتوری، و به کارگیری نوآوری برای سرعت بخشیدن به جذب منابع مالی در کشور افغانستان را مورد توجه قرار داد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) کنفرانس UNCTAD در گزارش نهایی خود به چشم‌اندازهای بازار تجارت الکترونیک در افغانستان اشاره کرد توضیح داد فرآیندهای دنبال شده در این کشور تا چه اندازه با توسعه تجارت الکترونیک در جهان همسو بوده است. بر اساس این گزارش گفته شد از زمان عرضه نخستین سرویس موبایلی مالی در افغانستان توسط دو شرکت «روشن» و «ودافون» در سال 2008 میلادی، سرعت توسعه این خدمات برای افغان‌ها بسیار کند بوده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد در پایان سال 2017 میلادی کمتر از یک درصد سیم کارت‌های فعال در کشور افغانستان به یک حساب مالی موبایلی متصل بودند و این اتفاق در حالی صورت گرفت که شرکت سرمایه‌گذاری M-Paisa درخواست 85 درصد سهام بازار را داده بود. خدمات ارایه شده در این حوزه در کشور افغانستان در اصل به سرویس mHawala شرکت «اتصالات» و سرویس MyMoney شرکت «افغان وایرلس» محدود می‌شوند.

در گزارش UNCTAD اعلام شد: «محرک اصلی برای سرویس‌های مالی موبایلی دسترسی آسان و امنیت بالا است تا مردم پرداخت‌های خود را از حالت پول نقد خارج کنند و اعتبارات مثبت شرکت‌های مخابراتی نیز در این زمینه می‌تواند تاثیرات فراوان برجا بگذارد».

با این توضیحات گفته شد میزان نفوذ سرویس مالی موبایلی بین مردم افغانستان بسیار اندک بوده است و این خدمات در کشور مذکور پیشرفت چندانی نداشته است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.