اینترنت و شبکه

April 14, 2019
12:26 یکشنبه، 25ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98719

اختلال در سیستم موقعیت‌یابی جهانی GPS کاربران را به دردسر انداخت

باشگاه خبرنگاران: بر اساس گزارش‌های جدید تعداد قابل توجهی از سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) دچار مشکل شده‌اند.
 
به تازگی مشکلی برای نرم‌افزار‌های مسیریابی گزارش شده است که به نظر کمی عجیب می‌آید. البته ممکن است شما تحت تاثیر این مشکل نرم‌افزاری قرار نگرفته باشید، اما کسانی هستند که این مسئله را گزارش کرده‌اند. این مشکل به دلیل وجود راه عجیبی که سیستم‌های موقعیت یابی جهانی (GPS) به وسیله آن زمان را اندازه گیری می‌کنند، پیش آمده است.
 
دیروز در ساعت ۷:۵۹ بعد از ظهر بعضی از دستگاه‌ها در معرض خطر تنظیم مجدد قرار داشتند. جی‌پی‌اس‌هایی که در معرض خطر قرار داشتند، ممکن بود به تنظیمات ۶ ژانویه ۱۹۸۰ بازگردند. دلیل این اتفاق این است که سیستم موقعیت یابی جهانی زمان را بر اساس شمارش هفته بررسی می‌کنند، اما این سیستم تنها برای ۱۰۲۴ هفته (حدودا ۲۰ سال) حافظه برای ذخیره سازی داشته است.
 
گفته می‌شود آخرین باری که سیستم GPS در این موقعیت قرار داشت به سال ۱۹۹۹ باز می‌گردد. در آن زمان مردم به صورت عمومی از این سیستم خبر نداشتند. تا زمانی که شرکت‌هایی مانند گوگل به صورت عمومی و با ظاهر کاربری دوستانه‌تر آن را در اختیار کاربران قرار دادند.
 
البته ما نباید بیش از حد نگران باشیم. اداره بخش امنیت سایبری و زیرساخت امنیت ملی آمریکا می‌گوید تا زمانی که شما کمتر از ده سال باشد که از دستگاه خود استفاده می‌کنید یا اگر آن را مکررا به روز کرده باشید برنامه GPS شما باید امن باشد. به عبارت دیگر، اگر شما از یک T-Mobile G1 2008 به عنوان مسیریاب روزانه خود استفاده می‌کنید و هرگز بروزرسانی Google Maps را نصب نکرده‌اید، ممکن است این برنامه امروز خیلی مفید نباشد. سامانه نقشه برداری و ناوبری TomTom در وبسایت خود گفت کسانی که اغلب دستگاه‌های خود را به روز می‌کنند، نگران نباشند.
 
گفته می‌شود این اختلال می‌تواند باعث مسیریابی اشتباه کاربر شود. یعنی اگر شما قصد رفتن از نقطه A به نقطه B را داشته باشید و به صورت کورکورانه از سیستم موقعیت یاب دارای مشکل استفاده کنید، ممکن است به نقطه C برسید. امروز به دلیل استفاده زیاد مردم از این سرویس ممکن است افراد و نرم‌افزاری‌های زیادی دچار مشکل شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.