April 15, 2019
15:01 دوشنبه، 26ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98782

اولویت‌های فناورانه مقابله با سیل تعیین شد

در نخستین جلسه کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در سال جدید اولویت‌های مقابله با سیل تعیین شد.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جلسه‌ای که با حضور اعضای کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های «آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی» اولویت‌های مقابله با سیل بررسی و مشخص شد.
 
ضرورت تعیین دستگاه‌های متولی هشدار سیل (البته وظیفه ما رصد و توسعه فناوری‌های رصد، پیش بینی و هشدار است) در کشور، توسعه فناوری‌های مورد نیاز امداد، مهار، کاهش و ترمیم خسارت سیل، فناوری‌های بر خط اطلاع رسانی، نقشه‌های مرتبط با موضوع از جمله نقشه‌های سیستم زهکشی، مراکز سکونتی، فناوری‌های ساماندهی رودخانه‌ها، حفاظت خاک، فرسایش و رسوب و بازنگری و تجدید نظر در معیارها و ضوابط طراحی که دستگاه‌های اجرایی به کار می‌گیرند از جمله اولویت‌های مسائل مرتبط با سیل در سال جاری است.
 
همچنین اولویت دادن به فناوری‌های مورد نیاز حکمرانی و مدیریت یکپارچه آب و آبخیزداری (الگوسازی شود و الگوی کار را طراحی کنیم)، تمرکز بر بند ۲۴ سند «راهبردی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست» در اولویت‌های سال جاری، بررسی و پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات موضوعات مرتبط با سیل و سیل خیزی، توجه بیشتر به تجهیزات پایش برخط حفاظت خاک و تغییر کاربری‌ها و نیز رصد تأثیرات آن در مدل‌های بارش رواناب بر روی سیل خیزی و ارزیابی ابعاد مختلف سیل‌های به وقوع پیوسته و مستند سازی آن‌ها و نیز ارزیابی تبعات زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی آنها از دیگر محورهایی است که جز اولویت‌های مرتبط با سیل است.
 
در این جلسه به موضوعاتی از جمله ارزیابی و توسعه مدل‌های بارش رواناب برای تمام حوضه‌های کشور و پیش‌بینی سیلاب با دوره بازگشت‌های مختلف، ضعف داده و اطلاعات و بازنگری در نقشه مناطق سیل گیر کشور، تدوین نظام مدیریت شرایط بحرانی و سیل و توجه به وحدت فرماندهی در سیستم‌های امدادرسانی، باز تعریف نظام آبخیزداری و آبخوان داری و توجه به فعالیت‌های کاهش دهنده رواناب در حوضه نیز پرداخته شد.
 
تدوین پروتکل مقابله با سیل و تجهیزات مربوطه، بازنگری الگوی کشت، تدوین دستورالعمل‌های مدیریت سیل و مانور مقابله با سیل، طراحی سازه‌های پیش ساخته و قابل استفاده در مهار سیل و آب بندانها برای شرایط بحرانی و توجه بیشتر به فناوری‌های کنترل سیلاب و مسائل در حین سیلاب و پسا سیلاب از دیگر اولویت‌هایی بود که به آن پرداخته شد.
 
در این جلسه همچنین رئوس عملکرد این کار گروه در نیمه دوم سال گذشته بررسی و ارائه شد و در بخش بعدی نقطه نظرات اعضا کار گروه آب در مورد سیل‌های اخیر جمع آوری و بررسی شد و راهکارهای ارائه طریق در خصوص نحوه ورود و تمرکز برنامه سال جاری ستاد، بر روی موضوعات و وقایع روز حوزه آب از جمله سیل‌های اخیر، طرح و جمع بندی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.