اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 20, 2019
16:42 شنبه، 31ام فروردینماه 1398
کد خبر: 98909

چرا دولت ها تمایل به راه اندازی اینترنت مستقل دارند؟

مطرح شدن طرحی به نام اینترنت ملی به زمستان سال ۸۵ بازمی‌گردد. پس از آن هیات وزیران در سال 86 برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری این شبکه‌ را در سال‌های 86 تا 88 تصویب کرد.
اما از زمان تصویب این طرح تا کنون همواره منتقدانی نسبت به این طرح ایراداتی وارد کرده اند که نهایی شدن این پروژه را همچنان به تعویق انداخته است.
 
گذشته از تمام انتقاداتی که پیرامون طرح شبکه‌ اینترنت ملی یا همان شبکه ملی طلاعات، مطرح شد. مسوولان و دست اندرکاران امر کماکان معتقدند با تحقق چنین شبکه‌ای ارتباطات پرسرعت با شبکه‌ اینترنت جهان، با حفظ استقلال به گونه‌ای انجام می‌شوند که ارتباطات داخلی به صورت داخلی جا به جا شده و به خارج از کشور منتقل نخواهد شد.
 
بنا به نظر موافقان این طرح اینترنت داخلی و مستقل می تواند کشور را از آسیب‌‏ها و تهدید‌‏های شبکه‌ جهانی اینترنت مصون بدارد و علاوه بر آن با کم‌ترین هزینه‌‏ها بیش‌ترین بهره‌‏برداری را از آن داشته باشد. این در حالیست که در تمام دوره ها این موضوع مطرح شده که هیچ ‌یک از مسئولان به دنبال قطع ارتباط اینترنتی ایران و جهان نیستند بلکه هدف از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کوتاه‌کردن مسیرها در یک بستر داخلی است. ضمن اینکه بساری از مسوولان مربوطه معتقدند با راه اندازی اینترنت ملی در صورت تحریم ها و قطعی اینترنت مشکلی کشور را تهدید نمی کند و می توانیم در بستر اینترنت داخلی به فعالیت های اساسی و حیاتی خود ادامه دهیم. البته علیرغم تمامی این صحبت ها با گذشت حدود 12 سال از تصویب این طرح، اما هنوز به دلیل وجود ضعف‌های زیرساختی ICT مرتبط در کشور اتصال آن همگانی نشده است.
 
این تاخیر تا حدی توجه کارشناسان حوزه را به خود جلب کرده است که عدهای ضمن انتقاد به این عملکرد وزارت ارتباطات معتقدند که اگر این وزارتخانه تمام بودجه و توان خود را به جای صرف روی پروژه‌هایی که مشخص نیست چه زمانی و با چه استانداردهایی قرار است به بهره‌برداری برسد، روی توسعه سرویس اینترنت در کشور می‌گذاشت، هم اکنون جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی سرعت اینترنت، قعر جدول نبود.
 
در حالی در ایران بحث و جدل پیرامون شبکه ملی اینترنت سالهاست در جریان است که به تازگی اخباری بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفته مبنی بر اینکه دومای روسیه با وجود مخالفت های گسترده درخصوص ایجاد اینترنت مستقل در جامعه، در شور سوم و نهایی سرانجام قانون مربوطه را تصویب کرد تا از دهم آبان ماه امسال به اجرا در آید.
 
مطابق متن این طرح قانونی، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی و فناوری های اطلاعاتی مسئولیت نظارت و اجرای طرح ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را برعهده دارد.
 
این قانون پس از امضای رئیس جمهوری روسیه، از اول ماه نوامبر سال 2019 (دهم آبان ماه 98) به اجرا در می آید و با توجه به اینکه یکی از حامیان اصلی آن دولت است بعید است که با مانع جدی در این مسیر توسعه مواجه شود.
 
بر اساس این گزارش، در پیش نویس این طرح آمده است: با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور که در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح به اجرا گذاشته می شود.
 
حامیان این طرح در روسیه معتقدند ما باید در گام اول مانع خروج اطلاعات شهروندان روس از کشور شویم و در گام بعدی شرایط کار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم کنیم تا توسط آمریکا غافلگیر نشویم.
 
شبکه اینترنتی در روسیه سالانه 15 درصد گسترش می یابد که بیش از پنج برابر رشد تولید ناخالص ملی این کشور است. بنا به گفته سناتور کلیشاس از مولفان طرح ایجاد اینترنت مستقل، اجرای این طرح 20 میلیارد روبل (حدود 300 میلیون دلار) هزینه دربر خواهد داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.