تلفن همراه

گوشی

April 22, 2019
22:50 دوشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 98962

خروج برندهای تلفن همراه از ایران واقعیت ندارد

سوسن صادقی – ایران : «برندهای جهانی تلفن همراه در حال ترک ایران هستند.» این خبری بود که بتازگی یکی از روزنامه‌ها آن را رسانه‌ای کرد. در ادامه این خبر آمده است: «نمایندگی‌های رسمی فروش تلفن همراه در ایران ‏از سمت کشور مادر برای ترک ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند» حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا واقعاً برندهای جهانی تلفن همراه در حال ترک کشورمان هستند؟ اگر برندهای برتر تلفن همراه، ایران را ترک کنند در بازار تلفن همراه ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ روزنامه ایران به سراغ برخی از برندهای خارجی و فعالان بازار تلفن همراه رفت تا ضمن تأیید صحت و سقم این خبر نظر آنان را درباره سؤال‌های مطرح شده جویا شود.
 
iran HS market.jpg
 
تکذیب خبر خروج برندها
مسعود فیاضی مدیر روابط عمومی یکی از برندهای مطرح کره‌ای در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی برندهای برتر تلفن همراه در حال خارج شدن از ایران هستند، می‌گوید: این خبر صحت ندارد و شرکت ما همواره ارزش زیادی برای خانواده هواداران و کاربران خود در ایران قائل بوده و با جدیدترین نوآوری‎ها، فناوری‎ها و محصولات خود، حضور قدرتمندی در این کشور داشته است. با وجود تمام تحولات خارجی و جغرافیایی-سیاسی، این مسأله تغییری نکرده است و تلاش می‌کنیم تا امکان دسترسی مردم ایران به محصولات موبایلی نوآورانه‏‌مان را همچنان فراهم کنیم و به این اصل متعهد هستیم.
فیاضی درباره تأثیر خروج احتمالی برندهای برتر از کشور بر بازار تلفن همراه نیز می‌گوید: پیش‌بینی چنین تأثیراتی بر بازار موبایل ایران دشوار است به همین دلیل در حال حاضر این شرکت بر حفظ فعالیت خود در مقام برندی فعال در بازار موبایل ایران تمرکز کرده و برای ادامه چنین حضوری تلاش می‌کند.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر دیگر برندها از کشور خارج شوند و این غول کره‌ای در کشور ماندگار شود، چه تأثیری روی فروش این برند خواهد گذاشت نیز می‌گوید: پیش‌بینی تأثیرات تغییرات بازار موبایل ایران روی این برند نیز سخت است از این‌رو تنها برای ماندگاری و در دسترس بودن محصولات برای ایرانیان تلاش می‌کند.
فیاضی پیش‌بینی آینده بازار تلفن همراه ایران را نیز بسیار سخت خوانده و می‌افزاید: ما همواره در حال هماهنگ شدن با تغییرات صنعت موبایل هستیم و تلاش می‌کنیم تا کاربران‎ ایرانی به محصولات ما دسترسی داشته باشند و تجربه خوبی برای آنها رقم بزنیم.
یک منبع آگاه دیگر در روابط عمومی یکی از برندهای کره‌ای که نخواست نامش نوشته شود، به «ایران» می‌گوید: خبر ترک برندهای مطرح خارجی از ایران صحت ندارد و قرار نیست دفاتر مرکزی و نمایندگی‌های آن تعطیل شود. در همین راستا یکی دیگر از مطلعان در دیگر شرکت کره‌ای فعال در ایران نیز خبر خروج برندهای تلفن همراه از ایران را تکذیب کرده و می‌گوید: همیشه وقتی بازار ملتهب می‌شود از این دست شایعات رواج می‌یابد و برای اینکه شرکت ما به این شایعات پایان دهد در اواخر سال قبل برنامه‌ای را ترتیب داده و حتی چند مدل تلفن همراه را نیز معرفی کردیم تا نشان دهیم بازار تلفن همراه ایران برای برند ما مهم است.
وی درباره خروج احتمالی این شرکت‌ها و تأثیر آن بر بازار تلفن همراه کشورمان نیز می‌گوید: از آنجایی که برندهای بسیاری در کشور ما وجود دارند از این‌رو اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد.
یکی دیگر از منابع آگاه برند برتر کشور چین نیز این خبر را تکذیب کرده و می‌گوید: مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پول برای شرکت‌های خارجی حاضر در ایران وجود دارد و بحث جدیدی نیست و شرکت‌های مربوطه سعی کرده‌اند به طرق مختلف این مشکل خود را حل کنند اما اینکه گفته شود برندها برای ترک ایران تحت فشار هستند را تاکنون نشنیده‌ام.
 
iran hs market2.jpg
 
کاهش تبلیغات و بازار داغ شایعه
گفته می‌شود یکی از دلایلی که برخی از فعالان بازار تلفن همراه درباره رفتن برندهای خارجی از ایران صحبت می‌کنند و به شایعات دامن زده، کمرنگ شدن دامنه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای این شرکت‌ها است.
 
مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و گوشی تلفن همراه درباره کاهش تبلیغات محیطی و ترک برندها اظهار بی‌اطلاعی کرده و به «ایران» می‌گوید: بازار تلفن همراه اکنون به اندازه کافی ملتهب است و هرگونه اظهارنظر و نشر خبر نادرست می‌تواند بازار تلفن همراه را از آنچه هست، ملتهب‌تر کند. وی در ادامه می‌افزاید: شرکت‌های واردکننده نمی‌توانند به اندازه کافی تلفن همراه وارد بازار کنند به همین دلیل کالا گران است از سوی دیگر تقاضا اندک بوده و فروش پایین آمده است از این‌رو نباید به این گونه خبرها پرداخت و بازار را بیشتر ملتهب کرد چرا که با این کار تنها قیمت کالا افزایش می‌یابد.
 رضا اکبری یکی از فعالان بازار تلفن همراه نیز به «ایران» می‌گوید: من چنین خبری را نشنیده‌ام ولی فکر می‌کنم دلیل شایعه ترک برندها، کاهش تبلیغات محصولات آنها روی بیلبوردهای سطح کشور و تبلیغات در رسانه‌های دیداری و شنیداری است.
 
محسن بهنامی دیگر فعال تلفن همراه در یکی از پاساژهای تهران ضمن رد این خبر می‌گوید: این خبر صحت ندارد. با برخی از کارمندان دفاتر شرکت‌های تلفن همراه خارجی ارتباط دارم و آنها درباره تعطیلی دفاتر و نمایندگی‌ها حرفی نزده‌اند ولی می‌دانم شرکت‌های مادر به‌دلیل تحریم‌ها و مسدود شدن حساب‌های بانکی برای پرداخت هزینه‌ها و حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه شده‌اند تا آنجا که نقل و انتقال پول با شرکت مادر بسختی صورت می‌گیرد و حتی برخلاف گذشته حقوق خود را بسیار با تأخیر دریافت می‌کنند.
بهنامی می‌افزاید: چون بانک‌های ایران مسدود است آنها نمی‌توانند براحتی پول نقل و انتقال کنند و این هم موضوع جدیدی نیست. به همین دلیل از میزان تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های آنها کاسته شده است.
 این فعال حوزه فاوا درباره تأثیر خروج احتمالی این برندها بر بازار تلفن همراه نیز می‌گوید: خروج آنها تأثیر منفی در بازار تلفن همراه کشور ما نخواهد گذاشت چون واردکننده‌های داخلی، تلفن همراه وارد می‌کنند و ارتباطی به دفاتر مرکزی برندهای مطرح خارجی ندارد.
وی می‌افزاید: درست است که واردات تلفن همراه محدود شده است، ولی ترک بازار ایران به ضرر شرکت‌های مطرح است و به‌نظر نمی‌رسد این شایعه واقعیت پیدا کند. آنها با حضور در کشور بازار خود را رصد می‌کنند بنابراین چگونه ممکن است بازاری را که در آن محصولات خود را می‌فروشند براحتی ترک کنند و آن را به دیگر رقبای خود بسپارند.
 
احمد کرمی که خود وارد‌کننده تلفن همراه است نیز خبری مبنی بر ترک برندهای خارجی از کشور را تکذیب می‌کند و می‌گوید: تا آنجایی که ما با این شرکت‌ها در ارتباط هستیم چنین خبری را نشنیده‌ام.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر برندهای مطرح بازار تلفن همراه را ترک کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌گوید: در هر صورت واردات ادامه می‌یابد ولی در این میان قیمت تلفن همراه بیش از آنچه هست، افزایش خواهد یافت. تلفن همراه با افزایش قیمت ارز گران شد و حال اگر این خبر واقعیت پیدا کند و این شرکت‌ها نیز کشور را ترک کنند یک افزایش قیمت دیگری نیز در بازار تلفن همراه رخ خواهد داد. مهمتر اینکه مدل‌های جدید این برندها وارد کشور نخواهد شد و اوضاع بازار تلفن همراه بدتر از آنچه هست، می‌شود.
حسن سیروسی دیگر فعال بازار تلفن همراه نیز خبری مبنی بر ترک برندهای خارجی تلفن همراه را نشنیده است. وی درباره اینکه ترک این برندها چه تأثیری در بازار تلفن همراه می‌گذارد می‌گوید: اگر آنها کشور را ترک کنند قیمت محصولات برندهایی که در کشور باقی می‌مانند، افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر مردم نیز چون قدرت خرید ندارند به تعمیرات تلفن همراه روی خواهند آورد. وی می‌افزاید: الان بسیاری از فروشندگان تلفن همراه تعمیرکار شده‌اند و کار تعمیرات را انجام می‌دهند چون فروش بشدت کاهش یافته است و برای بقای خود باید کاری انجام دهند حتی بسیاری از همکاران گوشی‌های خود را به‌صورت قسطی به خریداران عرضه می‌کنند تا بتوانند اجاره بهای مغازه خود را پرداخت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.