سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 24, 2019
15:46 چهارشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99021

اولین مرکز پردازشگر سریع در کشور راه اندازی می‌شود

نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده از همکاری مشترک بخش خصوصی، دانشگاهی و وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی مرکز HPC (پردازش و تحلیل سریع داده ها) با ظرفیت بیش از یک بتا خبر داد و گفت: این نخستین سرمایه‌گذاری برای برپایی یک مرکز پردازش سریع در کشور است.
 
پردازشگری نیاز روز جامعه بشری
نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده که از دیروز آغازبه کار کرده و تا پنجم اردیبهشت ماه ادامه دارد، با بیان اینکه در کنار برپایی یک مرکز پردازشگری سریع برپایی مراکز داده نیز پیش‌بینی شده است، گفت: خوشبختانه کشور از نظر زیرساخت شبکه ارتباطی در حال حرکت به سمت و سویی است که امکان مبادله ترافیک پرظرفیت در سطح بین‌المللی و مراکز داده‌های بین دانشگاهی فراهم شده و در ادامه راه توسعه خواهد یافت.
جهانگرد با اشاره به اینکه شبکه علمی کشور (شعا) نیز در یکسال اخیر بخوبی شتاب گرفته است، افزود: امیدواریم امکان ارتباطی بین پردازشگرهای با سرعت بالا و سریع با مراکز دانشگاهی و صنعت نیز فراهم شود.
معاون فناوری و نوآوری در ادامه گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال افزایش کارایی استفاده از بستر شبکه‌های ارتباطی است و به این رویکرد به‌عنوان یک ضرورت توسعه می‌نگرد به همین دلیل در کنار تأمین و فراهم کردن امکانات فیزیکی از سوی وزارت ارتباطات از سطح دانشگاهی کشور نیز انتظار دارد تا ضمن تربیت نیروی انسانی ماهر و فراهم کردن امکانات نرم افزاری، ساز و کار بهره‌ برداری از پردازشگر‌ها را نیز تأمین کند تا این مجموعه بتواند به اهداف از پیش تعیین شده که همانا راه‌اندازی پردازشگری‌های با سرعت بالا است، برسد.
جهانگرد یکی از باارزش‌ترین دستاوردهای بشر را اختراع کامپیوتر و پردازش عنوان کرد و گفت: پردازشگری کامپیوتر در راستای نگاشت و محاسبات ریاضی و فیزیک است از این‌رو پردازش یکی از نیازهای روز جامعه بشری محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پردازشگری به ما اجازه می‌دهد تا به‌صورت محاسباتی ضمن شبیه سازی، داده‌ها را نیز آنالیز کنیم، افزود: با پردازش است که می‌توانیم کارها را به‌صورت بسیار دقیق انجام دهیم بنابراین هرچه قدرت پردازشگرهای کامپیوتری در یک کشور بالا باشد، یک ارزش و قدرت برای آن کشور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آن کشور توانایی انجام مسائل پیشرفته را دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه اکنون یکی از سنجش توانایی تکنیکی یک کشور پردازشگرها هستند، گفت: البته باید در کنار آن دیگر المان‌های این اکوسیستم که همانا ظرفیت‌های نرم افزاری در صنایع و خدمات است، وجود داشته باشد. به عبارتی برای برپا کردن یک توانایی مانند پردازشگری بسیار پیشرفته نیازمند نیروی انسانی ماهر و آماده هستیم بنابراین امیدواریم دانشگاه‌های کشورمان بتوانند نیروی انسانی ماهر و خوبی را در زمینه تحلیل کلان داده‌ها تربیت کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون انجام محاسبات با مقیاس بتا یک ارزش در سطح جهانی به حساب می‌آید، افزود: ولی بشر برای پیشرو بودن به‌دنبال سرمایه‌گذاری در مقیاس اگزا است، چرا که برپا شدن پردازش محاسبات داده‌ها با مقیاس اگزا به بشر اجازه می‌دهد تا در حوزه متافیزیک نیز ورود کند. بشر هنوز به متافیزیک دست نیافته است به همین دلیل برای ورود به این حوزه نیازمند پردازشگرهای سه‌بعدی، چهار بعدی و حتی پیشرفته‌تری است تا بتوان به شناخت بهتری از نجوم و متافیزیک دست یافت.
جهانگرد در ادامه گفت: از سوی دیگر در شرایط کنونی نیز ما به پردازشگرهای بسیار پیشرفته برای انجام مطالعات فضایی، هواشناسی، بحران‌های سیل، زلزله، مخازن نفت، داروسازی، ژنتیک و… نیاز داریم و حتی در کشور بازار بزرگی برای چنین تقاضایی وجود دارد به همین دلیل مانند بسیاری از کشورها ما نیز به سرمایه‌گذاری بالایی برای راه‌اندازی پردازشگرهای با سرعت بسیار بالا نیاز داریم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه راه‌اندازی پردازشگرهای سریع و تحلیل کلان داده‌ها باید در کشور در دو بخش سرمایه‌گذاری انجام گیرد، افزود: ابتدا اینکه ما باید در ساخت پردازشگرها سرمایه‌گذاری کنیم یعنی باید قطعاتی مانند چیپ ست‌ها، حافظه‌های پروسعت و حجیم و… را از بازار جهانی تهیه کنیم و دیگر اینکه باید در بخش شبکه‌های پرسرعت، مراکز داده و راه‌اندازی پردازشگر سریع سرمایه‌گذاری کنیم به طوری که کاربران بتوانند از خدمات قابل وصول آن به بهترین شکل استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش بدون مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود، گفت: این پروژه ملی است به همین دلیل همکاری دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم با همکاری هم پردازشگرهای با سرعت بالا و چندبتایی را در کشور راه‌اندازی کرده و از آن بهره‌برداری کنیم. به همین دلیل وزارت ارتباطات حدود یکسال است که تلاش می‌کند تا پردازشگرهای با سرعت بالا زیر مقیاس یک بتا و بالاتر از آن را با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها راه‌اندازی کند.
 
تحلیل کلان داده، آرزوی بشر
گفتنی است از گذشته تاکنون همواره پیش‌بینی آینده آرزوی بشر بوده تا بتواند تصمیمات درستی اتخاذ کند، امروزه دانش و فناوری مرتبط به حوزه تحلیل کلان داده و انجام محاسبات آن در بستر سیستم‌های محاسباتی کلان مقیاس این رؤیای دیرینه را به حقیقت نزدیک می‌کند. روند تأثیرگذاری تحلیل کلان داده‌ها در زندگی بشر بشدت در حال رشد است، به‌طوری که داده و دانش حاصل از تحلیل آن برای صاحبان آنها ارزش محسوب می‌شود. متخصصان و صاحبنظران معتقد هستند که یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، آنالیزهای پیشگویانه و سیستم‌های محاسباتی تأثیر بسیاری بر سرعت بخشی بر این روند در سال‌های پیش رو خواهد گذاشت به همین دلیل نیاز به ایجاد هم‌افزایی و مشارکت محققان و صاحبان صنایع در این حوزه امری ضروری است که دانشگاه خوارزمی در همین راستا میزبانی کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده (TopHPC) را در کشور برعهده گرفته است.
سخنرانان بین‌المللی کنگره TopHPC2019، صاحبنظران و محققان حوزه‌های کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی کلان مقیاس از امریکا، کانادا، سوئد، ایتالیا، هنگ کنگ، روسیه، آلمان، فرانسه، هلند و اتریش هستند که به همراه اندیشمندان داخلی در این کنگره سخنرانی می‌کنند.
بر اساس اعلام دانشگاه خوارزمی، در راستای تأمین ابعاد صنعتی و کاربردی کنگره، کارگاه‌های تخصصی و عملیاتی در خصوص مباحث کلان داده‌ها و سیستم‌های محاسباتی کلان مقیاس در حوزه‌های مختلف مانند بانکداری، نفت و گاز، صنعت و… نیز طراحی شده است که از سوی متخصصانی از اسپانیا، لهستان، فرانسه، آلمان و ایران برگزار خواهد شد. همچنین در جنب کنگره نمایشگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تحلیل داده و سیستم‌های رایانشی حضور خواهند داشت تا محصولات و خدمات خود را ارائه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.