تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 27, 2019
18:29 شنبه، 7ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99120

جریمه‎های مالیات ارزش افزوده در کمین فعالان صنف رایانه

از اواخر سال 92 که نمایندگان مجلس موافقت کردند هر واحد شغلی اظهارنامه مالیاتی خود را تا خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل تحویل دهد، ماه خرداد بین فعالان اقتصادی به «ماه مالیات» معروف شد. هر سال فعالان صنوف مختلف از ابتدای اردیبهشت ماه خود را برای ارایه اظهارنامه‎های مالیاتی آماده می‎کنند، اما همواره اختلاف نظرهای بسیاری میان متولیان مالیات و فعالان صنفی به وجود می‎آید که اوج آن در مالیات بر ارزش افزوده نمایان است. به طوری که اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل تغییر در قوانین مالیات ارزش افزوده و ناآگاهی دچار گرفتاری‎های مالیاتی شده‎اند که کسب و کارشان را به شدت مختل کرده است.
 
هرچند، چند سالی است که مشاوران مالیاتی به کمک فعالان اقتصادی آمده‌اند تا آنها را نسبت به هرگونه تغییر در قوانین مالیاتی آشنا کنند، اما با این وجود کماکان بسیاری از فعالان صنفی به خصوص در صنف رایانه، ضرورت بهره‎مندی و استفاده از نظرات مشاوران مالیاتی را باور نداشته و به همین دلیل در رابطه با بحث پرداخت مالیات به ویژه  عوارض مالیات بر ارزش افزوده دچار جریمه‎‏های سنگینی شده‎اند.
 
به گفته مشاوران مالیاتی، نکات ریز بسیاری در امر مالیات به خصوص اظهارنامه مالیاتی، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش وجود دارد که اعضای صنف رایانه نسبت به آن بی‎اطلاع و بی‌تفاوت هستند.  
 
جریمه‏‌های شوکه کننده مالیات بر ارزش افزوده
یکی از مباحث بسیار مهم مالیاتی که بی‎توجهی به آن می‎تواند صدمات جبران ناپذیری به فعالان صنف رایانه وارد کند و به اصطلاح آنها را نقره داغ کند، بحث عوارض مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از قوانین مهم اقتصادی کشور است. اجرای این قانون از اول مهر ماه سال 1387 کلید خورد. اما شرکت‎های حوزه ICT با هر میزان فعالیت از پاییز سال 95 مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند.
 
با وجودیکه بیش از دو سال از اجرای این قانون در صنف رایانه می‎گذرد، هنوز شرکت‎های زیادی به دلیل عدم آموزش و آگاه نبودن از جزییات اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده و یا بی‎اطلاعی از اینکه مشمول مالیات ارزش افزوده می‎شوند یا نه، در سامانه سازمان ارزش افزوده ثبت نام نکرده‎اند.
 
محمد هاشمی مشاور مالیاتی صنف در اتحادیه فناوران رایانه در این رابطه توضیح داد: بر اساس بند 6 مرحله دوم مشمولان نظام ارزش افزوده، ارایه‎دهندگان انواع خدمات انفورماتیک رایانه‎ای اعم از سخت‎افزار، نرم افزار، طراحی سیستم و مراکز خدماتی تعمیرگاه، موظفند در سازمان ارزش افزوده ثبت نام کرده و تکلیف‎هایی که راجع به این موضوع هست را اجرا کنند.
 
وی افزود: هنوز بسیاری از اعضای صنف فاوا آگاهی کافی در این زمینه را ندارند و سازمان ارزش افزوده پس از 5 سال به سراغشان می‎آید و با مالیات ارزش افزوده سنگین مواجه می‎شوند که کسب و کارشان را دچار اختلال می‎کند.
 
هاشمی تصریح کرد: سازمان ارزش افزوده  برای محاسبه مالیات ارزش افزوده در صورت علی الراس شدن، مبلغ فروش تشخیص داده شده توسط ممیز واحد مالیات عملکرد را مبنای تشخیص قرار می‎دهد. به این ترتیب معمولا ارزش افزوده رقم بسیار بالایی می‎شود که اگر به موقع رسیدگی و پرداخت نشود تا 270 درصد شامل جریمه می‎شود که معمولا شوکه کننده است.
 
هشدار اتحادیه به واحدهای صنفی رایانه
جریمه‎های بسیار سنگین مالیات ارزش افزوده که دامن‎گیر برخی از فعالان صنف رایانه شده است، رییس اتحادیه صنف فناورن رایانه را بر آن داشت تا به نمایندگان و فروشندگان کالا در بازار رایانه توصیه کند با مراجعه به اداره کل مالیات بر ارزش افزوده و یا استفاده از نظرات کارشناسی مشاوران مالیاتی اتحادیه، از وضعیت خود در خصوص مشمول بودن مالیات ارزش افزوده مطلع شوند تا شامل جریمه‎های سنگین در این زمینه نشوند.
 
سیدمهدی میرمهدی گفت: متاسفانه برخی از فروشندگانی که نمایندگی شرکت‎ها را دارند و از آنها خرید می‎کنند، از نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اطلاعی ندارند و با مشکلات زیادی در این خصوص مواجه شده و گاها دچار جریمه‎های سنگین می‎شوند.
 
میرمهدی تاکیدکرد: واردکنندگان موظفند در گزارش فصلی خود بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‎های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، اسم خریداران و مبلغ خرید آنها را در سامانه ثبت کنند.
 
وی تصریح کرد: طبق قانون شرکت‎ها، نمایندگی‎های خارجی، عمده فروش‌ها و فروشندگانی که به عنوان نماینده شرکت‎ها کالا می‌فروشند، شامل مالیات بر ارزش افزوده می‎شوند.
به گفته رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، برخی از فروشندگانی که به عنوان نماینده شرکت کالایی را می‌فروشند، تمام مشخصات حقیقی و حقوقی آنها در لیست مالیات بر ارزش افزوده هست و مشمول این قانون می‎شوند.
 
الزام نصب صندوق مکانیزه فروش
به اعتقاد کارشناسان، ایجاد صندوق مکانیزه فروش موثرترین شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده است که در سایر کشورهای توسعه یافته نیز به همین شیوه عمل می‎شود. از این رو لایحه استفاده اصناف از صندوق مکانیزه فروش ابتدای سالجاری در مجلس شورای اسلامی تصویب و اجرای آن الزامی شد. سیدهادی حسینی مشاور مالیاتی اتحادیه فناوران در این رابطه تاکید کرد که فعالان صنف رایانه باید به چند نکته مهم از جمله مستند بودن اطلاعات صندوق فروشگاهی به حساب بانکی توجه کنند تا از مزایای داشتن صندوق که در سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است برخوردار شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.