تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 28, 2019
15:32 یکشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99137

سیستم ردیاب آمازون، کارمندان را به صورت اتوماتیک اخراج می‌کند

فرهنگ انتظار بالای آمازون از بهره‌وری کارگرانش چندین بار در تحقیقات نشان داده شده است، اما گزارش جدید حاکی از آن است که این شرکت نه تنها بهره‌وری و عملکرد کارگرانش را در انبارهای خود رصد می‌کند،‌ بلکه سیستمی دارد که می‌تواند به طور خودکار این کارگران را حتی اخراج کند.
 
به گزارش بیزینس‌اینسایدر، نامه‌ای از یک وکیل آمازون به عنوان بخشی از پرونده مربوط به هیات مدیره روابط ملی نیروی انسانی نشان می‌دهد که آمازون فقط در طی یک سال (از اوت ۲۰۱۷ تا سپتامبر 2018) حدود ۳۰۰ کارگر خود را در یک کارخانه در بالتیمور به بهانه بهره‌وری کم اخراج کرده است.
 
یکی از سخنگویان این شرکت نیز در مصاحبه با بیزینس اینسایدر تایید کرده است که حدود ۳۰۰ نفر از کارگران این شرکت در بالتیمور به دلیل عملکرد پایین‌شان اخراج شده‌اند. وی تاکید کرده که به طور کلی، تعداد کارکنان این شرکت در دو سال گذشته در این مرکز و همچنین در انبارهای این شرکت در سراسر آمریکای شمالی کاهش یافته است.
 
گفتنی است که سیستم ردیاب آمازون واحدی تحت عنوان «زمان پایان کار» دارد که به منزله زمان‌هایی است که کارگران کار را متوقف یا شروع به استراحت میان کار می‌کنند. این موضوع آنقدر برای کارگران مهم و بغرنج شده است که برخی از آنها اعلام کرده‌اند از ترس این مساله حتی از رفتن به دستشویی هم ابا کرده‌اند.
 
اما جالب اینجاست که زمانی که سیستم تشخیص دهد که کارگر عملکرد لازم را برای کار کردن ندارد، ابتدا به صورت خودکار به او هشدار می‌دهد و در نهایت بدون دخالت کارفرما اقدام به اخراج کارگر می‌کند. البته آمازون ادعا می‌کند که اپراتورها می‌توانند در این مورد کنترل سیستم را به دست بگیرند. با این حال، آمازون اعلام کرده که برای آن دسته از کارگرانی که به حد نصاب این سیستم از نظر کارایی نرسیده‌اند، برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته است.
 
در حالی که تمام کارمندان و کارگران در هر شغل و منصبی که هستند، می‌دانند که اگر کارایی لازم را برای آن شغل نداشته باشند، از آنجا اخراج می‌شوند، تعداد انگشت شماری کارمند وجود دارد که توسط سیستم ردیاب و به صورت خودکار کارشان تحت نظر قرار می‌گیرد و بر اساس تصمیم یک دستگاه یا ماشین از کار اخراج می‌شوند.
 
و البته انتقاد بزرگی که به این سیستم آمازون وارد شده، این است که انسان‌ها روبات نیستند. انسان‌ها بعضی روزها کارایی و عملکرد خوبی دارند و بعضی اوقات کارایی پایین. مزیت استفاده از انسان‌ها فقط این نیست که می‌توانند کارایی خود را روز به روز و با کسب تجربه بالا ببرند، بلکه انسان‌ها با خلاقیتی که دارند، قادر به حل مشکلات هستند و می‌توانند چیزهای بیشتر یاد بگیرند و رشد کنند و موجب رشد مجموعه کاری خود نیز بشوند.
 
با این حال باید گفت که سطح بالای انتظارات آمازون به کارکنان انبارهای این شرکت محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از راننده‌های این شرکت نیز به شدت در فشار هستند تا خیلی سریع محموله‌های مشتریان را به مقصد برسانند و برای این کار حتی مجبورند قوانین رانندگی را نیز زیر پا بگذارند و حتی در محله‌های شلوغ نیز با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند. این مسایل به دلیل آن است که آمازون روز به روز می‌خواهد کسب‌وکارش را گسترش دهد و نیاز به این دارد که بسته‌هایش را در زمان بسیار اندکی به مشتریان خود برساند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.