امینت

تلفن همراه

گجت

April 29, 2019
16:02 دوشنبه، 9ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99175

ضعف گجت‌های هوشمند در برابر آسیب‌های امنیتی

کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که بالغ بر دو میلیون گجت هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا تحت تاثیر پروتکل و درگاه ناامن P2P در معرض آسیب پذیری و نفوذ هکرها قرار دارند.
 
این روزها کارشناسان امنیتی به کشف آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در سخت افزار و نرم افزارهای مختلف می‌پردازند تا به شرکت‌های توسعه دهنده و سازنده مربوطه هشدار دهند که هر چه سریع‌تر مشکلات امنیتی مربوطه را برطرف کرده و خیال کاربران را برای استفاده و بهره‌مندی از دستگاه‌های الکترونیکی و برنامه‌های رایانه‌ای و موبایلی راحت کنند.
 
گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در سال‌های اخیر امنیت سایبری ضعیفی داشته و بارها متخصصان فعال در این حوزه در خصوص وضعیت نابسامان امنیت سایبری آنها خطاب به کاربران هشدار داده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری به سادگی قادر خواهند با استفاده از آسیب پذیری‌های موجود در گجت‌های هوشمند خانگی همچون اسپیکر هوشمند، لامپ و قفل درب هوشمند و غیره نفوذ کرده و کنترل آن را در دست بگیرند.
 
حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری حاکی از آن است که آسیب پذیری پروتکل درگاه P2P در بالغ بر دو میلیون دستگاه‌الکترونیکی و گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) است که به هکرها اجازه نفوذ و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را می‌دهد و به صورت کلی، حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها را زیر سوال خواهد برد.
 
این درگاه در ابتدا به آنها این امکان را می‌دهد تا آنلاین یا آفلاین بودن دستگاه‌های مربوطه را تشخیص داده و سپس با توجه به سایر شرایط موجود و شناسایی شده، تصمیم بگیرند که به آنها حمله کرده و اطلاعات موجود ذخیره شده یا رد و بدل شده توسط دستگاه موردنظر را هک کنند.
 
این روزها گجت‌های هوشمند مختلفی در زمینه‌های گوناگون توسط شرکت و استار تاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی توسعه یافته و به‌منظور تسهیل کار و فعالیت افراد و کاربران معرفی و به بازارهای جهانی هرچند محدودی، عرضه می‌شوند. اینترنت اشیا به معنی یک شبکه جهانی از اشیا مرتبط متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم و شبکه جدید به صورت کنترل از راه دور و هوشمند بوده و در تمامی تجهیزات، وسایل و دستگاه‌های حاضر در خانه و شهرهای هوشمند و توسعه یافته شده قادر است به فعالیت و کنترل بپردازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.