تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 1, 2019
16:17 چهارشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99235

وزارت کشور: گام‌های اولیه برای برگزاری انتخابات الکترونیکی برداشته شد

نهایی شدن احراز هویت الکترونیکی برای شرکت در انتخابات از سوی شورای نگهبان و آغاز مذاکرات وزارت کشور و شورای نگهبان برای تعیین سازوکار صندوق رای‌الکترونیکی انتخابات الکترونیکی را وارد سازوکار جدیدی کرده است.
 
برگزاری انتخابات الکترونیکی موضوعی است که طی سال‌های گذشته همواره بین وزارت کشور و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و  با وجود اینکه وزارت کشور بارها آمادگی خود برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را اعلام کرده است اما تا کنون شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت کرده است.
 
با این حال در جدیدترین واکنش شورای نگهبان اعلام کرده که به صورت جدی خواهان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است. در همین زمینه عباسعلی کدخدایی، سخنگو شورای نگهبان هفته گذشته اعلام کرد که  مصمم به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هستند و در این مورد نیز با وزارت کشور در حال مذاکره هستند و جلساتی نیز برگزار کردند.
 
جلسات شورای نگهبان و وزارت کشور برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری انتخابات الکترونیکی از مرداد ماه سال گذشته برگزار شده است و تاکنون شورای نگهبان با احزار هویت الکترونیکی موافقت کرده است. امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در مورد روند جلسات وزارت کشور با شورای نگهبان و نتایج آن گفت: «در این جلسات سعی می‌کنیم تا ابهامات شورای نگهبان پیرامون روند انتخابات الکترونیکی را برطرف کنیم. پس از موافقت شورای نگهبان در مورد روند احراز هویت الکترونیکی، هم‌اکنون در حال مذاکره برای تعیین ساز و کار صندوق رای الکترونیکی هستیم.»
شجاعان در پاسخ به این سوال که احراز هویت الکترونیکی به چه صورت انجام می‌گیرد، گفت: «در محل اخذ رای دستگاه‌های احراز هویت قرار می‌دهیم. توسط این دستگاه‌ها افرادی که به شعبه مراجعه می‌کنند را به صورت دقیق شناسایی می‌کنیم. با کمک این دستگاه‌ها مشخص می‌شود که آیا مدارکی که فرد ارائه داده معتبر است یا آیا فرد رای‌دهنده به سن قانونی رسیده است و از طرفی این موضوع که فرد رای تکراری نداشته باشد نیز بررسی می‌شود. در نهایت نیز پس از بررسی‌های لازم به فرد اجازه رای می‌دهیم.»
او با اشاره به نحوه عملکرد صندوق‌های الکترونیکی رای نیز افزود: «در مورد صندوق‌ رای الکترونیکی، افراد مراجعه‌کننده به جای دریافت تعرفه کاغذی، تعرفه الکترونیکی دریافت و با ورود کد نامزد مورد نظر رای خود را ثبت می‌کند.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.