اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

May 5, 2019
13:15 یکشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99283

اخوان: وقتی ارزش شرکت روبیکا بالا برود، سهامداران همراه اول نیز سهم خواهند برد

مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول در حاشیه نشست امروز خود اعلام کرد که با همکاری اپراتور ایرانسل به اپلیکیشن روبیکا ترافیک رایگان می‌دهند و در حمایت مالی این اپلیکیشن هیچ دخالتی ندارند.
 
در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول بحث‌های زیادی مطرح شد که محوریت اغلب آن‌ها به بالا بردن هزینه خدمات همراه اول و نحوه همراهی آن با اپلیکیشن روبیکا بود.
رئیس هیات مدیره مجمع عمومی همراه اول در این خصوص گفت: برای اپلیکیشن روبیکا هنوز شرکتی به ثبت نرسیده و تنها به‌عنوان یک پروژه همراه اپراتور ایرانسل با آن همکاری داریم. حمایت ما به این شکل است که دیتا در اختیارشان قرار می‌دهیم.
مهدی اخوان بهابادی در تشریح جزئیات بیشتر این ماجرا گفت: یکی از روش‌های جدید در حوزه درآمدزایی همین کاری است که ما انجام می‌دهیم. زمانی که شبکه‌ها تجهیز می‌شوند، امکان بهره‌برداری 100 درصدی از آن وجود ندارد، با این که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا نهایت بهره‌برداری صورت بگیرد، اما همیشه مقدار اندکی باقی می‌ماند.
وی افزود: راهکاری که برای استفاده از این فضای خالی ارائه شد، این بود که از ظرفیت خالی، برای ایجاد پروژه‌های مشترک استفاده کنیم.
الان این اپلیکیشن سود مالی برای ما به همراه ندارد اما زمانی که به یک شرکت و شرکت روز به روز بزرگ‌تر شود و ارزش شرکت بالا برود، قطعاً به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.
اخوان بهابادی افزود: شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که نتوانسته‌ایم ظرفیت خالی‌مان را به پول نقد تبدیل کنیم، اما اصل ماجرا این است که وقتی ارزش شرکت روبیکا بالا برود، سهامداران همراه اول نیز سهم خواهند برد و این کار یک شکل از سرمایه‌گذاری است.
او در خصوص این که چه کسانی حامی مالی این اپلیکیشن هستند، گفت: در این جا همکاری چندجانبه است و چند مجموعه کوچک دیگر نیز حمایت مالی انجام می‌دهند اما دو اپراتور سهم عمده دارند و احتمالاً طی چند هفته آینده خبرهای خوبی در این خصوص منتشر خواهیم کرد.
وی افزود: روبیکا اکنون 26 میلیون کاربر دارد که همین مسئله نشان می‌دهد، این پروژه بزرگ و موفق است. همراه اول اثبات کرد می‌تواند در چنین حوزه‌هایی نیز فعالیت کند. نمی‌توانم در خصوص میزان موفقیت این اپلیکیشن چیزی بگویم اما اوضاع خوبی است و بیش از آن‌چه فکرش را کنید برای همراه اول، عایدی خواهد داشت.
اخوان بهابادی در ادامه به درخواست بالا رفتن هزینه خدمات همراه اول که از سوی سهامداران مطرح می‌شد اشاره کرد و گفت: ما دراین‌باره دست روی دست نگذاشته‌ایم، در جلساتی که برگزار می‌کنیم تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا بهترین اتفاق رقم بخورد.
او افزود: کاری که شرکت همراه اول باید به‌عنوان تیم مدیریت انجام می‌داد، رشد درآمد بود که به‌صورت قابل توجهی اتفاق افتاده است. با تمام مسائل مربوط به تعرفه که سهامداران به آن گلایه دارند و البته گلایه‌شان درست است، اما درآمد و سود شرکت افزایش داشته است.
برخی افراد اعتقاد دارند آینده اپراتورها باید به سمت حوزه‌های دیگر غیر از وویس (صدا) برود. اخوان این رویکرد را احساسی می‌خواند و می‌گوید: به فراموشی سپردن وویس و رفتن به سمت دیتا، یک رویکرد احساسی است. بر اساس واقعیت و آماری که ما در دست داریم، همچنان بخش عمده از درآمد اپراتورها، بر پایه وویس و فروش دیتاست. اگر این حوزه را رها کنیم، مسیر خطرناکی پیش روی‌مان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: کسب‌وکار اصلی همچنان وویس است، قبول داریم شیب رشد آن کمی کُند شده اما نباید رهایش کرد. پرداختن به دیگر حوزه‌ها نیز کاری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم اما نمی‌توان توقع داشت که این حوزه‌ها تا دو سال دیگر جایگزین وویس شوند.
او خاطرنشان کرد: ورود ما به سمت‌وسوی 5G سخت خواهد بود و باید جنگ کنیم تا وارد این حوزه شویم. تحریم اقتصادی موضوع امروز و دیروز ما نیست، سال‌هاست که در این جنگ دائمی درگیر هستیم. طرف مقابل ابتکاری به خرج می‌دهد و ما در مقابل ابتکار دیگری نشان می‌دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.