تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 6, 2019
18:14 دوشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99335

سامانه درخواست خودرو بلاک‌چینی راه‌اندازی می‌شود

سامانه درخواست خودرو مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین با عنوان «کارچین» اردیبهشت ماه سال آینده رونمایی خواهد شد، یکی از تفاوت‌های این سامانه با دیگر سامانه‌‌های درخواست خودرو امکان استفاده از رمزارز اختصاصی این سامانه خواهد بود.
 
هم‌اکنون تیم کارچین در حال جذب سرمایه‌گذار داخلی برای ورود به مرحله عرضه عمومی توکن کارچین و در نهایت عرضه آن در سطح بین‌المللی است. طبق گفته هم‌بنیانگذار کارچین، رمزارز کارچین مختص خودش است و در بستر اتریوم منتشر می‌شود. عرضه رمزارز کارچین یکی از روش‌های تامین سرمایه برای این پروژه نیز به شمار می‌آید.
 
امیرعباس امامی، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی کارچین درباره این سامانه به پیوست گفت: «کارچین سامانه درخواست خودرو مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین است. خاصیت بلاک‌چین این است که فارغ از جزئیات فنی، رقابت را میان اتصالگران سفرها ایجاد می‌کند و در نتیجه سطح کارمزدها کاهش پیدا می‌کند. مامکانیزم‌هایی را در نظر گرفتیم که براساس آنها قیمت‌ها به صورت رقابتی تعیین شود و بحث احراز هویت و ثبت‌نام هم به صورت نیمه متمرکز انجام خواهد شد.»
 
به گفته او ایده کارچین از بهمن ۹۶ ایجاد شد و در تابستان سال گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم که معماری این کار قابل طراحی است. امامی در پاسخ به سوالی درباره روش‌های پرداخت کارچین گفت: «ما روش‌های پرداخت مختلفی طراحی کرده‌ایم، یکی از روش‌ها پرداخت با توکن است. زیرا پلتفرم‌های بلاک‌چینی پلتفرم‌های جهانی و بین‌المللی هستند و اگر این پلتفرم در تهران کار کند در دیگر شهرهای دنیا هم کار خواهد کرد. به همین دلیل باید یک سیستم پرداخت جهان‌روا هم برای آن در نظر گرفته شود. این سیستم پرداخت همان توکن کارچین است که در بستر اتریوم طراحی شده است و افراد می‌توانند آن را از طریق صرافی‌ها تهیه کنند؛ اما پلتفرم کارچین در هر کشور که باشد امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت محلی را نیز فراهم می‌کند. به عنوان مثال در ایران می‌توانند با ریال یا سیستم پرداخت کارتی و کیف‌پول‌های الکترونیکی پرداخت خود را انجام دهند و الزامی به استفاده از توکن نیست.»
 
او با اشاره به چگونگی طراحی کیف‌پول اختصاصی این پلتفرم گفت: « این کیف‌پول در اپلیکیشنی که توسط مسافر و راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد تعریف شده‌است، این کیف‌پول، پیچیدگی فنی زیادی برای کاربران تحمیل ندارد. امامی اعلام کرد تیم آنها تلاش کرده یک تجربه کاربری ساده مانند اپلیکیشن‌های موجود طراحی کند تا کاربران درگیر جنبه بلاک‌چینی نشوند.
او افزود: «ما سعی کردیم سهولت در تجربه کاربری مانند اسنپ و تپسی و اوبر باشد اما چون پشت ماجرا بلاک‌چین وجود دارد افراد می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.