تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

May 7, 2019
14:32 سه شنبه، 17ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99354

مقام قوه قضائیه: با بلاک چین می‌توان بهتر با فساد مبارزه کرد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در سونامی ارتباطات شاهد انباشتگی حجم گسترده‌ای از اطلاعات بوده‌ایم و امروز به واسطه سونامی ارتباطات این اطلاعات در اختیار ۳ و نیم میلیارد انسان قرار گرفته که به‌عنوان محتوای واحد به آن دسترسی دارند.
 
آیت‌الله شهریاری معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از دانشنامه اخلاق اسلامی، کتابخانه حکمت اسلامی ۲ و تاریخ ایران اسلامی که امروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت:
 
تا امروز ۲ انقلاب ارتباطات و اطلاعات در فضای مجازی داشته‌ایم.
 
وی افزود: در سونامی اطلاعات شاهد انباشتگی حجم گسترده‌ای از اطلاعات بوده‌ایم و امروز به‌واسطه سونامی ارتباطات این اطلاعات در اختیار ۳ و نیم میلیارد انسان قرار گرفته که به‌عنوان محتوای واحد به آن دسترسی دارند.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: ما از این دو انقلاب عبور کردیم و اکنون به سونامی بلاک چین رسیده‌ایم و اگرچه اخبار آن منتشر شده، ولی ظرف ۱۰ سال آینده فشار این سونامی بر اجتماع گسترده‌ای از انسان‌ها فرو خواهد ریخت که باید آماده آن زمان بود.
 
آیت الله شهریاری بلاک چین را به زنجیره بلوکی معنی کرد و گفت: یک ژاپنی با ابداع پول دیجیتالی این کار را آغاز کرد و این ارزهای یجیتالی مبتنی بر دولت نیست و ویژگی آن که بیت کوین نمونه‌ای از آن است این است که هیچ دولتی آن را ایجاد نمی‌کند.
 
آیت الله حمید شهریاری گفت: بلاک چین بستری است که ارز دیجیتال بر روی آن به وجود می‌آید و اگرچه با تهدیدهایی همراه است، ولی فرصت‌های آن بیش از تهدیدهای آن است.
 
وی در این مراسم رونمایی از محصولات جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: با زنجیره بلوکی می‌توان تحریم‌ها را دور زد، از دیوانسالاری رها شد، حریم خصوصی را حفظ کرد، به‌طور قاطع‌تر با فساد مبارزه کرد و می‌توان اتحاد بر بستر فناوری را بدون اینکه طرف مقابل را بشناسیم ایجاد کرد.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه بلاک چین می‌تواند نهایت‌های حاکمیتی را بلرزاند و هدف اصلی آن نهادهای حاکمیتی است تأکید کرد: اگر کسی بتواند بدون دخالت بانک مرکزی ارز دیجیتال ایجاد کند در واقع نقش اساسی بانک‌های مرکزی از دست می‌رود.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: در گذشته برای انتقال پول، واسطه‌ای به نام بانک وجود داشت که پول جابجا شود، اما با بیت کوین بانک از صحنه معاملات پولی حذف می‌شود مبادله ارز و دریافت کالا توسط بیت کوین صورت می‌گیرد در حالی که هیچ پشتوانه حاکمیتی در آن وجود ندارد.
 
وی درباره خطرات زنجیره بلوکی تاکید کرد: بهره برداری فعالان اقتصادی خطرناک، استفاده زیاد از انرژی بالا برای تولید بلوک‌ها و جایگزینی عاملان هوشمند به جای انسان از خطرات این فناوری است.
 
این مقام قضایی تاکید کرد: به انقلاب بلاک چین خوش‌بین هستم و به نظرم فرصت‌های آن پیش از تهدیدهای آن است همان‌گونه که سونامی اطلاعات و ارتباطات این‌گونه بود البته اولین ارز دیجیتال به وسیله بانک مرکزی در ماه گذشته از طریق ۴ بانک راه اندازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.