اپراتورها

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 9, 2019
17:15 پنجشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99409

گزارش خرید آی گپ به سازمان بازرسی می‌رود

دقایقی قبل خبری در خصوص خرید 50 میلیاردی پیامرسان آی گپ با دلالی دو چهره مشهور منتشر شد. بر اساس سندی که از این خرید در کدال بورس وجود دارد می‌توان به نکاتی توجه کرد.
 
 
به گزارش ایرنا عصر روز پنجشنبه خبری درباره یک فرار مالیاتی بزرگ از سوی شرکت نوردنا که از زیر مجموعه‌های همراه اول است، منتشر شد. دقایقی بعد خبری منتشر شد که وزارت ارتباطات موضوع را به بازرسی کل کشور ارجاع داده است. 
 
محتویات این سند را با یک کارشناس بورس در میان گذاشتیم. او درباره این سند گفت: بر اساس اعداد و ارقامی که در صفحه 23 گزارش حسابرس مستقل و بازرس شرکت ارتباطات سیار ایران (سهامی عام) آمده چند نکته حائز اهمیت است که نشان می‌دهد مشکلاتی وجود دارد. 
وی افزود: مسئله‌ اول بحث زیان‌ده بودن پیام‌رسان آی گپ است. بر اساس این سند که در کدال منتشر شده، اگر شرکت نوردنا پیام‌رسان آی گپ را با اطلاع از زیان‌ده بودن خریداری کرده باشد، میزان مالیات شان کمتر می‌شود.
 
او در ادامه گفت: این در حالی است که بر اساس قانون مالیات تمام شرکت های بورسی باید 22.5 درصد مالیات بدهند و شرکت های زیان‌ده از این قاعده مستثنی هستند.
«مورد دیگر این است که سهامدار عمده همراه اول، شرکت مخابرات است و 10 میلیارد سهم دارد». 
این کارشناس افزود: شرکت همراه اول باید مانند دیگر شرکتهای سهامی عام «افشای اطلاعات با اهمیت» را در دستور کار خود قرار می‌داد و این موضوع را به اطلاع سهامداران خود می‌رساند. 
 
به این شکل که آن را در کدال بورس به اسم افشای اطلاعات با اهمیت منتشر می‌کرد تا هیات مدیره‌ و سهامداران از زیانده بودن این شرکت اطلاع پیدا می‌کردند.
 
وی خاطر نشان کرد: خرید یک شرکت زیان‌ده باید برای سهامداران شرکت خریدار توجیه اقتصادی داشته باشد.
مورد بعدی این است از آنجایی که 40 درصد از پول خرید این شرکت را دولت پرداخت کرده، این کار برای دولت نیز می‌بایست توجیه اقتصادی داشته باشد. علاوه بر این باید از هیات مدیران و سهامداران مجوز کسب می‌کرد. 
 
با این که خرید پیام‌رسان آی گپ هنوز از سوی همراه اول مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است اما از آن جایی که این مورد در صورت مالی‌شان وجود دارد، نشان می‌دهد این خرید انجام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.