اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2019
13:56 شنبه، 21ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99447

معرفی برترین‌های نرم افزاری در کنفرانس گوگل 2019

یکی از خبرهای داغ این روزهای دنیای تکنولوژی، کنفرانسGoogle I/O 2019 است. گوگل این غول دنیای تکنولوژی به روال هرساله، کنفرانس این کمپانی را برگزار کرد تا فرصتی برای اتحاد توسعه دهندگان اندروید ایجاد شود و ازسوی دیگر از تازه‌ترین دستاوردهای نرم‌افزاری خود رونمایی کند. در کنفرانس امسال نیز به روال هرسال معرفی یک نسخه جدید اندروید توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد.
 
افزایش 10برابری سرعت دستیار گوگل
این کنفرانس برای چهارمین سال متوالی در سالن شورلاین (Shoreline) در ماونتین ویو ایالت کالیفرنیا برگزار شد. این در حالی است که کنفرانس توسعه دهندگان، پیش از آن در سانفرانسیسکو برگزار می‌شد. در این کنفرانس، بیش از 7هزار توسعه دهنده گرد هم آمدند تا هم محصولات جدید خود را ارائه دهند و هم با ایده‌های نوین آشنا شوند. هرسال در این کنفرانس نرم‌افزارهای جدید و آپدیت‌های متنوعی برای سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های موجود این کمپانی ارائه می‌شود. در این کنفرانس که امسال از 7تا 9 ماه مه(17 تا 19 اردیبهشت) برپا شد از محصولات مختلفی رونمایی شد که از آنها می‌توان به اندروید Q، گوشی‌های جدید پیکسل، فناوری Nest Hub Max و… اشاره کرد.
ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در مراسم افتتاحیه این کنفرانس سخنرانی داشت و از آپدیت‌های بزرگی در این شرکت خبر داد. وی با شعار کمپانی «مفید بودن و کمک کردن» حرف‌هایش را آغاز کرد و گفت: وظیفه و مأموریت ما مرتب کردن و دسته‌بندی اطلاعات جهان است تا بتوان آن را به شکلی مفید و قابل دسترس در جهان ارائه داد. وی همچنین از پیشرفت‌های چشمگیر گوگل در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و یکی از برترین دستاوردهای گوگل را نسل بعدی دستیار گوگل عنوان کرد.
دستیار گوگل تاکنون یکی از ابزارهای قدرتمند این کمپانی محسوب می‌شده و حالا در تازه‌ترین کنفرانس این کمپانی، یک دمو(پیش نمایش) از نسل بعدی دستیار گوگل ارائه شد که توانمندی‌های آن، نظر بسیاری از حاضران را جلب کرد. گفتنی است به این دستیار جدید و آپدیت شده، ماشین یادگیری و هوش مصنوعی اضافه شده و درنهایت، محصول فوق‌العاده‌ای ارائه خواهد شد و گوشی هوشمند شما مجهز به این دستیار فناورانه خواهد شد.مدیرعامل گوگل عنوان کرد که فناوری هوش مصنوعی این دستیار را توانمند می‌کند. این دستیار صوتی جدید 10 بار سریع‌تر از مدل‌های پیشین عمل می‌کند و بلافاصله به سؤال‌ها و درخواست‌ها پاسخ می‌دهد و نتیجه، شگفت‌آور خواهد بود. در نمونه فعلی دستیار گوگل نیاز به 100گیگابایت اطلاعات دارد تا درخواست شما را درک و پردازش کند ولی در نمونه جدید، با فشرده سازی، این حجم دیتا به 0.5 گیگابایت رسیده است پس میزان تأخیر به صفر می‌رسد.ازسوی دیگر به این ترتیب این دستیار می‌تواند به طور کامل روی تلفن همراه کاربران کار کند.وی افزود: این دستیار صوتی حتی می‌تواند به‌ صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت نیز کار کند. گفته می‌شود این دستیار گوگل روی گوشی‌های پیکسل(Pixel) بعدی که در اواخر سال‌جاری میلادی به بازار می‌آیند نصب خواهد شد تا به این ترتیب The Pixel 4 هیجان‌انگیزتر از گذشته شود.
 
از اندروید «کیو» تا گوشی‌های میان‌رده
نمی‌توان کنفرانس گوگل را بدون رونمایی از یک نسخه جدید اندروید تصور کرد چرا که هرسال یک نسخه جدید از این سیستم عامل ارائه می‌شود. در همین راستا امسال نیز نسخه بتا اندروید کیو(Q) به‌عنوان ورژن بعدی سیستم عامل گوگل رونمایی شد. این سیستم عامل قابلیت‌های بالایی دارد از جمله اینکه کاربران می‌توانند آن را روی 21مدل مختلف گوشی از جمله پیکسل، وان پلاس، هوآوی و برخی گوشی‌های ال جی، نوکیا، شیائومی و… نصب کنند. البته کارشناسان هنوز نصب این سیستم عامل را توصیه نمی‌کنند چرا که ممکن است در برابر حملات ویروسی و…نتواند مقاومت جالب توجهی داشته باشد و گوشی کاربر آلوده شود.
از دیگر قابلیت‌های این سیستم عامل این است که بیش از 50 ویژگی امنیتی جدید در آن ارائه شده است و قابلیت ساپورت کردن5G را دارد. در طراحی این سیستم عامل به امنیت و حفظ حریم شخصی توجه ویژه‌ای شده است و شاهد کنترل‌های شدیدتر روی حریم شخصی در اپلیکیشن‌ها، اشتراک‌گذاری میانبرها برای ارسال مستقیم محتوا به مخاطبان و…هستیم. اندروید «کیو» همچنین به ویژگی‌ دارک مود (Dark Mode) مجهز شده است. توجه ویژه گوگل به حریم خصوصی بر قابلیت‌های گوگل‌مپ هم تأثیر گذاشته است و در شرایطی که روزانه شاهد نشت اطلاعات و داده‌های بسیار، ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی و… هستیم، گوگل در این کنفرانس از یک قابلیت ویژه برای گوگل‌مپ رونمایی کرد تا امنیت کاربران افزایش یافته و حریم خصوصی‌شان امن‌تر شود.
گوگل در این کنفرانس همچنین نگاه ویژه‌ای به حوزه گوشی‌های هوشمند داشت و از دو گوشی رونمایی کرد در واقع می‌توان گفت که دو گوشی گوگل پیکسل3a XL و همچنین گوگل پیکسل3a عملاً راه ورود گوگل به گوشی‌های میان رده را هموار کرد تا بر دامنه کاربران گوشی‌های گوگل افزوده شود.
 
تلاش گوگل برای کمک به معلولان
یکی دیگر از اقدامات گوگل، پروژه Euphoniaاست که می‌تواند زندگی را به کام معلولان شیرین کند. در این کنفرانس عنوان شد که گوگل در قالب این پروژه، الگوریتم‌های تشخیص صدا را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که بتواند محتوای کلام افراد معلول را کاملاً تشخیص دهد. در صورت موفق بودن این پروژه، می‌توان حرف‌های بیماران مبتلا به ALS یا افرادی را که دچار سکته شده‌اند، براحتی تشخیص داد.
از برترین محصولات ارائه شده در این کنفرانس، می‌توان به نمایشگر هوشمند 10 اینچی Nest Hub Maxاشاره کرد. این نمایشگر با کمک دوربین Nest می‌تواند بیشترین خدمات را به کاربر ارائه دهد و با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و هوش مصنوعی می‌تواند دقیقاً متوجه شود چه کسی در حال حرکت در خانه است و با توجه به نیازهای آن شخص، اطلاعاتی به وی بدهد. به‌عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانه به اخبار علاقه دارد اخبار را به وی نشان می‌دهد و اگر دیگری علاقه‌مند به دانستن وضعیت آب و هوایی است به محض عبور از مقابل این نمایشگر، اطلاعات مورد نیاز را دریافت می‌کند. این نمایشگر همچنین می‌تواند به‌عنوان یک مانیتور امنیتی عمل کند و در صورتی که احساس کند شخص غریبه‌ای در خانه در حال تردد است حتماً شما را از این موضوع مطلع کند. هرچند این نمایشگر هنوز در بازار موجود نیست ولی می‌توانید از ماه جولای آن را با بهای 229دلار خریداری کنید.گوگل در حوزه بازی و گیم نیز ورود کرده و در این کنفرانس اطلاعاتی درباره سرویس بازی گوگل با نام Stadiaارائه داد؛ سرویس بازی که پیش از این ماه آوریل در کنفرانس بازی GDCرونمایی شده بود.
 
یک کنفرانس و چند برنده
هر سال در کنفرانس گوگل رقابتی هم بین توسعه دهندگان برگزار می‌شود و امسال هم برندگان مراسم Google Play Awards سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. این کنفرانس، برندگان را در بخش‌های مختلف معرفی می‌کند به‌عنوان مثال در بخش بهترین برنامه سلامتی، اپلیکیشن ووبوت (Woebot)، عنوان برترین را به خود اختصاص داد. در بخش بهترین برنامه خانوادگی نیز جایزه برترین توسعه دهنده به ویدئوهای دستچین (Handpicked Videos) رسید. بخشی از این جایزه‌ها هم به نوآورانه‌ترین برنامه مربوط بود که جایزه این بخش، از آن اپلیکیشن Tick Tock: A Tale of Two شد. جایزه‌های کنفرانس گوگل، بازی و گیم را نیز از نظر دور نداشت و یکی از جایزه‌ها به بهترین بازی از لحاظ طراحی تعلق گرفت. گفتنی است که این جایزه به بازی افسانه‌های شادوگان(Shadowgun Legends) رسید. البته یک جایزه هم از آن موفق‌ترین بازی شد و این جایزه به نیروی ضربتی مارول (Marvel Strike Force) تعلق گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.