اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2019
14:39 شنبه، 21ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99459

اسپیس ایکس پروژه اینترنت ماهواره ای را آغاز می کند

اسپیس ایکس در هفته جاری چند ماهواره آزمایشی برای پروژه استارلینک را به آسمان می برد. این اقدام نشان دهنده آغاز پروژه برای تامین اینترنت ماهواره ای است.
 
به گزارش دیلی میل، برنامه الون ماسک برای تاباندن اینترنت پرسرعت به زمین با استفاده از هزاران ماهواره در حال تحقق است. در همین راستا به نظر می‌رسد پروژه «استارلینک» در هفته آتی آغاز شود.
 
طبق بیانیه «گوین شات ول» رئیس اسپیس ایکس، این شرکت در تاریخ ۱۵ می چند ماهواره را همراه یک موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب می‌کند. این عملیات در حقیقت آغاز پروژه استارلینک است.
 
البته به گفته شات ول این پرتاب‌های اولیه بیشتر به مثابه آزمایش هستند.
 
جالب آنکه نسخه ماهواره‌های آزمایشی قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. این ویژگی به ماهواره‌ها کمک می‌کند از برخورد با یکدیگر اجتناب کنند.
 
شات ول در کنفرانس «ماهواره ۲۰۱۹» در این باره گفت: این ماهواره‌ها آزمایشی هستند تا بتوانیم شیوه به کارگیری از ماهواره‌ها و ایجاد شبکه را بررسی کنیم.
 
همچنین شات ول افزود این شرکت احتمالاً تا پایان سال ۲ تا ۶ عملیات پرتاب دیگر برای پروژه استارلینک انجام می‌دهد.
 
طبق بیانیه اسپیس ایکس این ماهواره‌ها به شکل یک شبکه فعالیت می‌کنند و با پایانه‌های کاربری در خانه مشتریان ارتباط برقرار می‌کند.
 
در این اواخر دولت طرح اصلاح شده استارلینک را تأیید کرده بود. طبق طرح اصلاح شده اسپیس ایکس بیش از ۱۵۰۰ ماهواره به ارتفاع ۳۴۲ مایلی زمین ارسال می‌شوند. این پروژه در نهایت ۱۲ هزار ماهواره را شامل می‌شود که بالای اتمسفر زمین مدار می‌زنند و اینترنتی با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کنند که میزان تأخیر در دسترسی کاربران به این اینترنت ۲۵ میلی ثانیه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.