رسانه‌های اجتماعی

May 12, 2019
15:03 یکشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99510

دختران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیشتاز هستند

رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: اعتیاد به وسایل ارتباطی از سن پایین شروع می‌شود و اوج آن در نوجوانی است، در پسرها استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر است و دخترها، بیشتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.
 
آفرین رحیمی موقر افزود: اعتیاد به بازی‌های رایانه ای موضوع جدید و یک دهه بوده که تبدیل به موضوعی بهداشتی شده و در طول چند ماه گذشته وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده بنابراین یک بیماری رسمی شناخته شده است.
وی ادامه داد: اعتیاد به بازی‌های رایانه ای می‌تواند از سن سه سالگی شروع شود و متأسفانه خیلی از والدین فکر می‌کنند اگر در سن خیلی پایین وسایل ارتباطی را در اختیار بچه‌ها قرار دهند به تقویت هوش آنها کمک می‌کنند و خیلی مواقع برای اینکه بچه‌ها را سرگرم کنند، از این شیوه استفاده می‌کنند.
این روانپزشک اضافه کرد: اعتیاد به بازی کردن خودش به خودی خود بیماری است یعنی اعتیاد بر اساس تعریفش باعث می‌شود فرد بیش از اندازه به آن موضوع توجه کند و از فعالیت‌های فیزیکی معمولاً می زند و از موارد مورد علاقه و مورد تعهدش حذف می‌کند تا به بازی کردن بپردازد.
رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، گفت: در کودکان و نوجوانان مشکل سلامتی جسمی هم پیش می‌آید و بسیاری اوقات از خواب و خوراک شان می زنند تا با رایانه بازی کنند و ممکن در جاهای نامناسب مثل زمانی که از خیابان رد می‌شوند همچنان به بازی کردن مشغول باشند و خطراتی برای آنها ایجاد شود.
رحیمی موقر، بهترین مداخله را پیشگیری دانست و گفت: امروزه دانش در مورد بازی کم است چون به تازگی وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده و پژوهش‌ها نیز بسیار کم است.
وی ادامه داد: در مرکز ملی مطالعات یک گروه بسیح کردیم که به طور اختصاصی بر روی اعتیادهای رفتاری کار می‌کنند و به تازگی دستورالعمل‌های مربوط به پیشگیری و درمان تدوین می‌شود ولی بر اساس دانشی که در حال حاضر وجود دارد توصیه می‌شود خانواده‌ها مراقب باشند بچه‌ها حداکثر یک ساعت در روز بازی کنند و بازی‌ها متناسب با سن کودکان باشد.
رحیمی موقر افزود: البته اینکه از چه سنی بچه‌ها می‌توانند بازی کنند اختلاف نظر وجود دارد ولی کمتر از سن 3 یا 4 سالگی توصیه نمی‌شود از بازی‌های یارانه‌ای استفاده کنند.
رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد،در ادامه یکی از مباحث قابل طرح در سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد را، بررسی رفتارهای اعتیاد آور و افراط در استفاده از فضای مجازی عنوان کرد.
وی از کنگره دانش اعتیاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های علمی در کشور نام برد و افزود: سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد در روزهای 30 مرداد تا اول شهریور 98 برگزار می‌شود .
استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شعار کنگره امسال را تصمیم گیری مبتنی بر دانش عنوان کرد و گفت: برای کنگره امسال، وقت بیشتری به مسئولان، سیاست گزاران و برنامه ریزان دادیم تا بتوان با استفاده از دانشی که در کشور تولید شده، در تصمیم گیری های درست و صحیح که منجر به برنامه‌های موفق و با کیفیت می‌شود، درست عمل کنیم.
وی، الکل، حشیش، مواد محرک و مواد افیونی تا داروهای مورد مصرف مثل ترامادول و همچنین اعتیادهای رفتاری مانند افراط در بازی کردن و گیم، افراط در استفاده ازشبکه های اجتماعی، افراط در استفاده از اینترنت و وسایل رایانه‌ای، را از محورهای کنگره بیان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.