اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 13, 2019
15:13 دوشنبه، 23ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99525

وزیر ارتباطات: به ۸۰ درصد وظایف‌مان درمورد شبکه ملی اطلاعات عمل کرده‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (۲۲اردیبهشت) در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی در مورد وضعیت شبکه ملی اطلاعات اعلام کرده که این وزارتخانه  طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به ۸۰ درصد از وظایفی که در مورد این شبکه به عهده داشته عمل کرده است.
 
حمیده زرآبادی، نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد جزئیات جلسه نمایندگان با وزیر ارتباطات گفت: «وزیر ارتباطات امروز گزارش خود را در مورد شبکه ملی اطلاعات ارائه و اعلام کرد که طبق سند تبیین الزامات ۸۰ درصد از وظایفی که در مورد شبکه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات و اطلاعات بوده، انجام شده است. ۶ ماه دیگر نیز ۲۰ درصد دیگر از وظایف را انجام می‌دهد و وظایف وزارت‌خانه در این زمینه به پایان می‌رسد.»
او با اشاره به اینکه وزیر تاکید داشت که دستگاه‌های دیگر که در قبال شبکه ملی اطلاعات وظیفه داشتند، به وظیفه خود عمل نکردند، بیان کرد: « در طول جلسه وزیر تاکید داشت که دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل نکردند. براساس گفته‌های وزیر به این ترتیب بعد از گذشت ۶ ماه هم شبکه ملی اطلاعات باز قابل بهره‌برداری نیست.»
زرآبادی در مورد پیش‌بینی نتیجه برگزاری این جلسات با وزیر ارتباطات گفت: « به اعتقاد من در نهایت پس از چند ماه گزارشی که به مجلس ارائه می‌دهند این است که وزارت ارتباطات وظایف خود را به اتمام رسانده است؛ اما چون دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل نکرده‌اند، پس این شبکه هنوز قابل بهره‌برداری نیست. در صورتی که در وظایف آنها هماهنگی بین نهادها برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هم مشخص شده است.»
این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس به بحث شبکه ملی اطلاعات و انتقاد در مورد راه‌اندازی آن ورود می‌کنند. در فروردین‌ماه ۹۴ نیز نمایندگان مجلس نهم، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم را به خاطر به خاطر توسعه اینترنت قبل از  راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به مجلس فراخواندن و در نهایت نیز او به خاطر توسعه اینترنت از نمایندگان این دور از مجلس کارت زرد دریافت کرد. 
در ادامه همین انتقادات نمایندگان مجلس به وزارت ارتباطات در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، شهریور ماه ۹۵ پس از راه‌اندازی فاز نخست این شبکه، نصرالله پژمانفر، نماینده عضو کمیته فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری ملت ایجاد اینترنت ملی را اقدامی مثبت دانست و اعلام کرد که به صورت جدی توسعه شبکه ملی اطلاعات را پیگیری می‌کند.
در جدیدترین اتفاق نیز در فروردین ماه سال جاری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات شد. او در این دیدار تاکید کرده بود که  روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از فساد نیازمند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است. البته در واکنش به این سخنان علی لاریجانی، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری و اطلاعات اعلام کرد که شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده و همواره جای توسعه و تکمیل دارد و نمی‌توان نقطه پایانی برای آن در نظر گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.