اپلیکیشن

تلفن همراه

May 18, 2019
13:31 شنبه، 28ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99664

درآمد توسعه‌دهندگان کافه‌بازار به ۲۵۸ میلیارد تومان رسید

گزارش سالانه کافه‌بازار نشان می‌دهد که این پلتفرم توسعه برنامه‌های اندرویدی ۸.۲ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و تعداد کاربرانش در خارج از کشور نیز به ۵۲۰ هزار نفر می‌رسد.
این آمار در حالی در گزارش «رشد صنعت برنامه‌های موبایلی ۹۷ » دیده می‌شود که این پلتفرم فروردین ماه سال جاری و در آستانه ۸ سالگی خود اعلام کرد که نصب این پلتفرم روی دستگاه دیجیتال کاربران از مرز ۴۰ میلیون نصب فعال گذشته است. 
جدیدترین داده‌های این گزارش نکات جالبی را از رشد صنعت برنامه‌های موبایلی ایرانی نمایان می‌کند؛ از جمله رشد درآمد بازی‌های ایرانی و درآمد سالانه توسعه‌دهندگان ایرانی. براساس این گزارش کافه‌بازار، در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون تراکنش موفق در این پلتفرم ثبت شده و از سوی دیگر نیز مجموع درآمد خالص توسعه‌دهندگان این پلتفرم تا پایان سال ۹۷ برابر با ۲۵۸ میلیارد تومان بوده است.
 
همچنین کاربران ایرانی نسبت به سال ۹۶ تمایل بیشتری به خرید بازی‌ها و برنامه‌های ایرانی و به خصوص خرید درون برنامه‌ای داشته‌اند. از جمله برنامه‌هایی که در سال ۹۷ بیشترین میزان نصب از سمت کاربران را به خود اختصاص داده بودند، اپلیکیشن‌های فعال در حوزه مالی بوده‌اند که افزایش ۴۳ درصدی نرخ رشد نصب داشته‌اند.
 
براساس این گزارش، ۳۱ هزار بازی و ۱۳۲برنامه در این پلتفرم به کاربران عرضه می‌شود و  از سوی دیگر نیز ۲۲ هزار توسعه‌دهنده در کافه‌بازار بازی‌ها و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و متوسط تعداد برنامه‌های روی هر دستگاه اندرویدی ۶۳ برنامه است.
تهرانی‌های کافه بازار دوست
آنطور که گزارش سالانه کافه‌بازار از وضعیت برنامه‌های موبایلی در سال ۹۷ نشان می‌دهد، بیشترین توسعه‌دهندگان این پلتفرم در پایتخت کشور حضور دارند. براین اساس در پایان سال گذشته بیش از ۲۱ هزار تیم توسعه‌دهنده در کافه بازار  فعال بوده‌اند که تهران با ۲۸ درصد بیشترین سهم تعداد توسعه‌دهنده‌ها و اصفهان با ۷ درصد کمترین سهم تعداد توسعه‌دهنده‌ها را در اختیار داشته‌اند.
 
سهم توسعه‌دهندگان کافه بازار در استان‌های مختلف کشور
 
از دیگر بخش‌های جالب گزارش کافه بازار در بحث توسعه‌دهندگانش، رشد درآمدی این گروه در سال گذشته است که با افزایش قابل توجه‌ای همراه بوده است. براساس گزارش کافه بازار درآمد سالانه توسعه‌دهندگان این پلتفرم در سال ۹۷، افزایش ۸۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان داده است. مجموعه درآمد خالص تا پایان سال ۹۷ هم نیز براساس این گزارش ۲۵۸ میلیارد تومان اعلام  شده است.
در بخش سهم درآمد توسعه‌دهندگان در سراسر کشور نیز باز این تهرانی‌ها هستند که در مقام نخست قرار دارند. در این زمینه همانطور که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است، توسعه‌دهندگان تهرانی ۷۱.۶ درصد سهم درآمد دیجیتالی این صنعت را به خود ختصاص داده‌اند. بعد از تهران نیز با فاصله بسیار زیادی استان خراسان رضوی با سهم ۱۱.۸ درصد از درآمد و سپس استان البرز با سهم ۲.۵ درصد  حضور دارند. کافه بازار در گزارش خود تاکید کرده که در محاسبات سهم درآمدی توسعه‌دهندگانش پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیردجیتالی مانند پرداخت‌های تاکسی‌های آنلاین یا فروشگاه‌های خرید اینترنتی را محاسبه نکرده‌ است.
 
 
این گزارش نشان می‌دهد در طول سال‌های گذشته توسعه‌دهندگان بیش از ۱۶۴ هزار برنامه تولید کرده‌اند و تهران با ۲۶.۸ درصد سهم بیشتری در تعداد تولید برنامه‌های اندرویدی داشته است. پس از تهران نیز گیلان با ۸.۹ درصد و خراسان رضوی با ۸.۶ در جایگاه دوم و سوم تولید برنامه در کل کشور قرار دارند.
 
بخشی دیگری از این گزارش رشد در تعداد توسعه‌دهندگان کافه‌بازار را نشان می‌دهد. بر این اساس تا پایان سال ۹۷ بیش از هزار و ۶۰۰ توسعه‌دهنده ایرانی توانسته‌اند برنامه‌هایی تولید کنند که بیش از ۱۰ هزار نصب فعال داشته باشد. در سال ۹۶ تعداد توسعه‌دهندگان کافه‌بازار دارای برنامه‌های پرنصب هزار و ۴۹۳ توسعه‌دهنده گزارش شده‌ بودند. اما تعداد توسعه‌دهنده بازی در سال ۹۷ نیز برابر با ۳۷۵ بوده که این میزان در سال ۹۶، ۳۴۵ توسعه‌دهنده اعلام شده بود.
 
برترین برنامه‌های ۹۷ در کافه بازار
برنامه‌های منتشر شده در کافه بازار براساس نوع کاربردهایشان در دسته‌های متفاوتی مانند خرید، امور مالی، سفر، پیام‌رسان و غیره تقسیم‌بندی می‌شوند. هرسال نیز برترین برنامه‌ها براساس «انتخاب کاربران» و «پرنصب‌ترین برنامه ایرانی» معرفی می‌شوند. گزارش «رشد صنعت برنامه‌های موبایلی ۹۷ » کافه بازار نشان می‌دهد که روی این پلتفرم ۱۳۲ هزار برنامه وجود دارد که از این میان در سال ۹۷ «قصه‌های قرآنی» برترین برنامه به انتخاب کاربران معرفی شده‌ و «دیوار» نیز لقب پرنصب‌ترین برنامه‌ایرانی در کافه بازار را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر بیشترین رشد نصب فعال نیز در دسته برنامه‌های امور مالی با ۴۳ درصد سهم دیده می‌شود.
 
نمودار مقابل مقایسه تغییرات نصب فعال برنامه‌های هر دسته را در پایان سال ۹۷ با پایان سال ۹۶ نشان می‌دهد:
در سال ۹۷ در دسته مالی بیش از هزار و ۲۰۰ برنامه در دسترس کاربران قرار گرفته است. پرنصب‌ترین برنامه در این دسته به برنامه «آپ» تعلق داشته که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. پس از این برنامه نیز نام برنامه‌هایی مالی مانند هفت هشتاد، همراه بانک ملت، همراه بام ملی و تاپ دیده می‌شود.
 
پرنصب‌ترین برنامه‌های مالی و میزان رشدشان نسبت به سال گذشته:
براساس گزارش کافه‌بازار به صورت متوسط هر کاربر بازار ۱.۶ برنامه از دسته مالی را روی دستگاه خود نصب کرده که بیشترین کاربران استان‌هایی که تمایل به این نوع نصب از برنامه را داشته‌اند در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با ۷ درصد از سهم و تهران با ۶ درصد سهم قرار دارند. کمترین کاربرانی هم که تمایلی به نصب برنامه‌های مالی داشته‌اند در استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر و چهارمحال بختیاری حضور داشته‌اند. 
 
 
 
 
در دسته خرید که شامل برنامه‌هایی با موضوع خرید اینترنتی کالا و خدمات می‌شوند، در سال ۹۷ بیش از ۲ هزار برنامه در دسترس کاربران قرار گرفته است. «دیوار» دراین دسته پرنصب‌ترین برنامه بوده  و نصب آن روی دستگاه کاربران نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. شیپور، دیجی‌کالا، ترب و نت‌برگ در رده‌های بعدی بیشترین نصب این دسته از برنامه‌ قرار دارند هستند. 
همچنین کابران بازار به صورت متوسط ۱ برنامه از این دسته را روی تلفن‌همراه خود نصب کرده‌اند که در این بخش نیز بیشترین کاربرانی که به دسته برنامه‌های خرید تمایل داشته‌اند تهران با ۱۵ درصد سهم، سمنان با ۱۴ درصد سهم و البرز با ۱۱ درصد سهم قرار دارند. کاربران ایلام، خوزستان و بوشهر هم کمترین تمایل را به نصب برنامه‌های بخش خرید نشان داده‌اند. 
 
بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های دسته خرید  در ایران که به تفکیک استان‌ها دیده می‌شوند:
 
در دسته سفر که شامل تمامی برنامه‌ها در حوزه تاکسی‌های آنلاین، خرید بلیت و برنامه‌های مسیریابی می‌شود، «اسنپ» در صدر جدول پرنصب‌ترین برنامه قرار دارد. نصب این تاکسی آنلاین در سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. «تپ‌سی» در جایگاه دوم قرار دارد که با ۳۰ درصد رشد روبرو بوده است. پس از این دو برنامه‌، نام دو برنامه مسیریاب «نشان، بلد» و یک تاکسی اینترنتی دیگر یعنی «ماکسیم» دیده می‌شود.
با اینکه تاکسی‌های اینترنتی توانسته‌اند در این دسته‌بندی در صدر قرار بگیرند؛ اما آمارهای کافه بازار نشان می‌دهد که کاربران در سال گذشته تمایل زیادی هم به نصب مسیریاب‌های داخلی از خود نشان داده اند. براین اساس نصب برنامه مسیریاب «نشان» نسبت به سال گذشته  رشد ۵۰۰ درصدی داشته و نصب برنامه «بلد» در همین زمینه نیز با رشد هزار درصدی روبه‌رو بوده است.
 
 
در بخش دسته‌بندی برنامه‌های مربوط به سفر نیز هر کاربر بازار به صورت میانگین ۲.۴ برنامه در این زمینه را روی تلفن‌همراه خود نصب کرده و بیشترین کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت این برنامه‌ها بوده‌اند نیز در تهران،‌البرز و خراسان رضوی حضور داشته‌اند و کاربران ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان نیز از جمله کاربرانی در کشور بوده‌اند که کمترین تمایل به نصب این گونه‌ برنامه‌ها روی گوشی خود داشته‌اند.
 
 
اما گزارش‌ کافه‌بازار در بخش برنامه‌های مربوط به حوزه شبکه‌اجتماعی که شامل پیام‌رسان‌ها هم می‌شود آمار جالبی را نشان می‌دهد. در حالی که در یک سال گذشته و با فیلتر شدن تلگرام برنامه‌ها و البته حمایت‌های دولتی مختلفی برای استفاده کاربران از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در نظر گرفته شده؛ اما براساس گزارش کافه‌بازار سه برنامه‌ای که در سال ۹۷ توسط کاربران این پلتفرم بیشتر از دیگر برنامه‌های این بخش نصب شده‌اند اینستاگرام، واتس‌اپ و پوسته فارسی تلگرام یعنی طلاگرام بوده‌اند. بعد از این سه برنامه نیز نام دیگر برنامه‌های خارجی مانند ایمو و  اسکایپ دیده می‌شود.
 
 
میانگین نصب برنامه‌های بخش شبکه‌اجتماعی روی گوشی کاربران هم ۸.۷ درصد گزارش شده که کاربران استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان بیشترین کاربرانی بوده‌اند که در سال گذشته نسبت به نصب برنامه‌های این بخش تمایل داشته‌اند و کاربران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نیز از جمله کاربرانی در کل کشور بوده‌اند که کمترین تمایل را نسبت به دریافت این برنامه‌ها از کافه‌بازار داشته‌اند.
 
کلمات همچنان پیشتاز در بخش بازی
تولید و توسعه بازی‌های موبایلی ایرانی در چند سال گذشته با رشد و البته استقبال قابل‌ توجه‌ای همراه بوده است. در حال‌حاضر کافه‌بازار به یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ارائه بازی‌های موبایلی داخلی تبدیل شده است. آنطور که کافه‌بازار در گزارش سالانه خود منتشر کرده در سال ۹۷ بیش از ۳۱ هزار بازی روی این پلتفرم  عرضه شده است.
بازی‌های بازار در ۱۲ دسته قرار می‌گیرند که در سال ۹۷ بیشترین رشد نصب فعال در دسته کلمات و دانستنی‌ها با ۳۴ درصد رشد دیده‌ می‌شود. در مقابل بازی‌های دسته استراتژی با رشد منفی ۳۰ درصد روبرو بوده‌اند. آنچه دراین گزارش مورد توجه است رشد درآمد بازی‌های ایرانی در سال گذشته است که نسبت به سال ۹۶،  ۵۹ درصد افزایش داشته است.
 
این نمودار رشد نصب فعال دسته‌های بازی را نشان می‌دهد:
اما پرنصب‌ترین بازی‌ در سال ۹۷ همانطور که انتظار می‌رفت به بازی «آمیرزا» تعلق دارد. بهترین بازی به انتخاب کاربران نیز در سال گذشته به نام بازی «آهنگتو» ثبت شده است. 
 
 
به صورت متوسط هر کاربر بازار ۲.۶ درصد بازی روی تلفن‌همراه خود نصب می‌کند. بزد، سمنان، کرمان از جمله عاشقان نصب بازی روی گوشی خود هستند و خراسان شمالی، همدان و ایلام هم از جمله استان‌هایی هستند که کاربرانشان چندان روی خوشی به نصب بازی روی گوشی خود نشان نداده‌اند.
در همین زمینه  اوایل اردیبهشت ماه کافه بازار در  گزارشی اعلام کرد که کاربران استان یزد بیشترین بازی را از کافه‌بازار دانلود و روی گوشی‌های خود نصب کرده‌اند. در مقابل کاربران ایلامی با ۶۲.۸ درصد کمترین نصب بازی را به نام خود ثبت کرده‌اند.
 
فصل آخر این گزارش برترین‌برنامه‌ها و بازی‌های سال ۹۷ به انتخاب کاربران را معرفی کرده است. براین اساس برنامه سرگرمی «قصه‌های قرآنی»، مسیریاب «بلد» و برنامه معرفی رستوران‌هاو کافه‌های شعری یعنی «فیدیلیو» از نگاه کاربران برترین برنامه‌های کافه‌بازار بوده‌اند و در بخش بهترین بازی‌ها هم کاربران بازی‌های «آهنگتو، mobile legends و سفره‌چی» را انتخاب کرده‌اند.
 
 
نسخه کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.