اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 20, 2019
17:58 دوشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99696

وزیر ارتباطات خبر داد : انجام ۱۴۲ آزمایش برای تاب‌ آوری شبکه اینترنت

امروز (۲۹ اردیبهشت)  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات از انجام ۱۴۲ آزمایش برای تاب‌آوری شبکه‌ داخلی کشور در صورت قطع اینترنت خبر داد.
 
محمدجواد آ‌ذری جهرمی با اعلام اینکه سال گذشته ۳۳ میلیون حمله سایبری از خارج به شبکه داخلی کشور رخ داده به افزایش ارتقاء سطح امنیت سایبری کشور اشاره کرد و گفت:‌ «۱۴۲ آزمایش برای راستی آزمایی استقلال شبکه ملی اطلاعات در صورت قطع اینترنت انجام شد که این آزمایش‌ها موفق بود و ما برآورد می‌کنیم که در برابر تهدیدات می‌توانیم مقابله کنیم. در حال حاضر ما یک شبکه امن، ارزان و باکیفیت داخلی داریم.»
 
همچنین وزیر ارتباطات از راه اندازی سامانه مقابله با فیشینگ و جعل صفحات پرداخت اینترنتی خبر داد و گفت: « در راستای کاهش تخلفات در فضای مجازی، سامانه مقابله با فیشینگ (صفحات جعلی) به عنوان یکی از ۱۰ سامانه سپر امنیتی شبکه اطلاعات راه اندازی می‌شود. به این ترتیب سایت‌هایی که با هدف جعل راه اندازی می‌شوند از طریق این سامانه شناسایی شده و سطح تخلفات و کلاه برداری‌هایی که از مردم می‌شود، کاهش خواهد یافت.»
 
همه دستگاه‌ها مسئول توسعه شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات در ادامه سخنرانی خود به توسعه شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی اتصال بیش از ۷ هزار روستا به این شبکه در روز جهانی ارتباطات اشاره کرد و گفت‌: «توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی وظیفه ماست. شبکه ملی سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد. بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات براساس سند تبیین الزامات این شبکه انجام می‌شود و وظایف وزارت ارتباطات  براساس این سند کاملا مشخص است. مطابق با این هم سند ۸۰ درصد رشد وظایفمان را انجام داده‌ایم. اما در بخش محتوا که بخش مهم این شبکه است ما وظیفه‌ای نداریم و باید دستگاه‌های مربوطه در این زمینه قدم‌های اصلی را بردارند.»
 
جهرمی در ادامه افزود:‌ «پرداخت الکترونیک به وجود می‌آید نباید وزارت ارتباطات را بانک مرکزی بدانیم و یا طرح سلامت دیجیتال که پیش می‌آید نباید وزارت ارتباطات را متولی بهداشت بدانیم. در مورد موقوع جرم نیز همین است و نباید وزارت ارتباطات را مسئول همه چیز دانست. هر بخشی مسئولیت خودش را دارد.»
 
جهرمی در ادامه تاکید کرد:‌«نمی شود کسی که برای توسعه زیرساخت می دود را کتک بزنیم. ما به صورت آتش به اختیار وارد حوزه کودک شدیم، چند مرجع فرهنگی اعتراض کردند که چرا وزارت ارتباطات وارد حوزه محتوا شده است، بسم الله . ما خارج می شویم، شما ببینید چه کار کرده اید؟»
 
اما جهرمی در این مراسم اعلام کرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه در حال حاضر ۷۰ درصد تجهیزات شبکه پهن‌باند کشور به تجهیزات داخلی مجهز شده‌اند.
او در این زمینه گفت:‌ «شرکت‌های ما در بخش تجهیزات مخابراتی به خودکفایی رسیده‌اند و با وجود اینکه میزان شاخص اقتصادی در حوزه‌های دیگر کاهش داشته در این حوزه شاخص اقتصادی رشد خوبی داشته است. هم اکنون ۴ استان کشور زیرساخت ارتباطی‌شان با کمک تجهیزات داخلی توسعه پیدا کرده است.»
 
روز ملی داده
وزیر ارتباطات همچنین در سخنرانی خود به تلاش‌های دولت برای آزادسازی اطلاعات دولتی اشاره و تاکید کرد که بیراه نیست اگر امروز را روز ملی شدن داده‌های دولتی نام‌گذاری کنیم. 
 
جهرمی در این زمینه گفت:‌ «در راستای توسعه خدمات دیجیتال موضوع آزادسازی داده‌های دولتی را با سامانه «سروا» اجرایی کردهایم و امیدواریم با تعامل بخش خصوصی و دولتی در زمینه دسترسی به داده‌ها، فعالیت کسب‌‌وکارهای نوپا رونق بگیرد.»
او با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی دیگری نیز از سمت وزارت ارتباطات برای کسب‌وکارهای نوپا تا ۲۰ خرداد رونمایی خواهد شد افزود:‌« طرح ۱۳ گانه اشتغال، بسته نوآفرین و طرح توانمندسازی منطقه‌ای  کسب و کارها در این سه بسته دیده‌ایم و هدف گیری ما آن است که رونق تولید و گسترش خدمات دیجیتال را در این بخش داشته باشیم.»
 
رونمایی از ۴ پروژه جدید
همچنین در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات،  زیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۴ پروژه جدید این وزارتخانه هم رونمایی کرد.
اولین پروژه رونمایی شده در حوزه ارتقاء امنیت سایبری کشور بود. در راستای مقابله با حملات سایبری و همچنین تداوم خدمات دیجیتال، در این مراسم از طرح دژفا به عنوان سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد.
 
یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در این مراسم برای شرکت‌های استارت‌آپی رونمایی شد طرح سروا (اعطای داده‌های ملی به بخش خصوصی)بود. این سامانه مرکز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی، با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات دولتی برای استارتاپ ها با بودجه اولیه ۲۶ میلیارد ریالی را‌ه‌اندازی شده است.
 
همچنین در این مراسم توسعه زیرساخت درون استانی شبکه ملی اطلاعات در ۴ استان توسط شرکت مخابرات ایران، با سرمایه گذاری ۳۱۶ میلیارد تومانی و با استفاده از تجهیزات تولید داخل نیز افتتاح شد.
 
از سوی دیگر  اتصال بیش از ۷ هزار  روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی هم از دیگر پروژ‌هایی بود که امروز وزیر ارتباطات آن را رونمایی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.