اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 21, 2019
15:09 سه شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1398
کد خبر: 99726

دستور دادستانی برای قطع دسترسی غیر لازم به داده‌های کسب‌وکارها

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی از صدور دستور قطع و محدودسازی دسترسی‌های غیرلازم یا تقاضای دسترسی به داده‌های کسب‌وکارها توسط نهادهای مختلف خبر داد.
 
جواد جاویدنیا در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران داشت در این زمینه گفت: «ما در دادستانی در مورد دسترسی به داده‌ها بسیار سختگیر هستیم و این سختگیری را از مجموعه خودمان شروع کرده‌ایم. دستور داده‌ایم که دسترسی‌های غیرلازم قطع شده و تقاضای دسترسی به داده‌ها محدود شود.»
به گفته او تمام داده‌هایی که باید برای کشف جرم در اختیار مراجع قرار بگیرد، فقط باید با حکم قضایی باشد. جاویدنیا در این زمینه تاکید کرد که در حکم قضایی صادر شده هم باید مشخص باشد که دسترسی به چه داده‌هایی و با چه حدودی باید برقرار شود و هر حالتی غیر از این قابل پذیرش نیست.
او افزود:‌ «اگر دستگاهی به کسب‌وکاری مراجعه کرد و این شرایط رعایت نشده بود، باید ضمن خودداری از ارائه دسترسی، در اولین فرصت با ما تماس بگیرد تا موضوع را بررسی کرده و اقدامات موثر را انجام دهیم. کسب‌وکارها وظیفه دارند ضمن بررسی شرایط فوق و مشاهده دستور قضایی صریح، مامور مربوطه را نیز احراز هویت کنند.»
 
به گزارش روابط‌عمومی سازمان نصر تهران،‌ جاویدنیا همچنین در این جلسه اعلام کرد که دستورات قضایی و مکاتبات آنلاین خواهند شد تا احراز اصالت احکام و دستورهای قضایی امکان‌پذیر باشد: «تلاش می‌کنیم با ایجاد شورای هماهنگی جرایم فضای مجازی دستورها را آنلاین کنیم. حتی در مورد اینکه کدام مرجع حق دارد که کدام نوع اطلاعات را بخواهد هم در حال بحث و بررسی، برای تعیین حدود و شفاف‌سازی هستیم. گرفتن عکس و تصویر کارت ملی نیز قطعا صحیح نیست.»
 
تفکیک جرم کاربر از پلتفرم
سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور دلیل اصلی مشکلات شرکت‌های استارت‌آپی با نهادهای مختلف را مقاومت سطوح مختلف با کارهای نو اعلام و تاکید کرد که با این وجود دادستانی برای توسعه و کمک به کسب‌وکارها کوتاه نمی‌آید.
 
جوادجاویدنیا با اشاره به یکی از مشکلات شرکت‌های استارت‌آپی در مورد تفکیک جرم بین کاربر و پلتفرم از در نظر گرفتن راهکار جدی در این زمینه خبر داد و گفت:‌ «در حال تبیین ادبیات این مورد هستیم و به زودی آن را به سیستم قضایی اعمال می‌کنیم. در برخی از موارد هم به نظر می‌رسد که برای یک کسب‌وکار حکم ناعادلانه‌ای صادر شده است. اگر این موارد به ما منعکس شود، پیگیری می کنیم. جایی که برای ما محرز نشده باشد که پلتفرم تعمدا نقشی در رخداد جرم دارد، اجازه تضییع حق نمی‌دهیم.» او تاکید کرده که این نهاد در تلاش است تا موارد مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی را به صورت آنلاین به ضابطان، وکلا، کارشناسان و قضات آموزش دهد تا بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش برخوردها در این زمینه رخ دهد.
 
کاهش فیلترینگ کسب‌وکارها
جاویدنیا در ادامه به برنامه‌های جدی معاونت امور فضای مجازی در زمینه کاهش مسدود‌سازی کسب‌وکارهای آنلاین اشاره و افزود:‌ «تاکید کرده‌ایم که قبل از هر گونه مسدودسازی، ‌حتی اگر با حکم قاضی نیز صورت گرفته باشد، موضوع از طرف کارشناسان کمیته در تعامل با کسب‌وکار مربوطه بررسی شود تا اگر با شیوه‌ای غیر از مسدودسازی بشود مساله را حل کرد، به آن شیوه اقدام کنیم. با این رویکرد تا کنون از مسدودسازی چندین سایت نیز جلوگیری کرده‌ایم و یا فقط بخش‌های مشکل‌دار برخی از سرویس‌ها را مسدود کرده‌ایم.»
او در توضیح سرعت پایین رفع فیلتر از یک کسب‌وکار نیز توضیح داد: «دلیل سرعت پایین‌تر رفع فیلتر‌، به روال‌های مصوب کمیته بر می‌گردد که باید در راستای بهبود آنها حرکت کنیم.» جاویدنیا همچنین اشاره کرد که موضوع خاموشی سرورهای کسب‌وکارهای فیلتر شده نیز بارها از سمت آنها مطرح شده و با توجه به حساسیت موضوع دستور بررسی سریع موضوع را صادر کرده‌ایم و تصمیمات لازم پس از انجام بررسی‌ها اتخاذ خواهد شد. جاویدنیا به هماهنگی‌های انجام شده برای جلوگیری از مسدودسازی کل حساب‌های بانکی مرتبط با تخلف‌های جزئی نیز اشاره کرد و این موضوع را حل شده دانست: «در صورتی که با کسب‌وکاری خارج از این برخوردی انجام شد، می‌تواند مراتب را جهت بررسی به معاونت فضای مجازی دادستانی گزارش دهد.»
 
مشکلات کسب وکارها با دستگاه‌ها و سازمان‌ها
اما در ادامه این جلسه جواد جاویدنیا از شرکت‌های استارت‌آپی خواست تا مشکلاتشان با سازمان‌ها و نهادهای مختلف را از کانال مناسب پیگیری کنند. او اصلی‌ترین مشکلات کسب‌وکارها در حال‌حاضر را مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی اعلام کرد و گفت: «در صورتی که کسب‌وکارها فکر می‌کنند قوانین و بخشنامه‌های موجود نیاز به بازبینی دارند،‌ این موضوع را باید از کانال‌های مناسب پیگیری کنند. ولی اگر بر خلاف قوانین و بخشنامه‌های موجود برخوردی از طرف هر سازمانی از جمله سازمان امور مالیاتی و یا بیمه انجام می‌شود، کسب‌وکارها یا تشکل‌های صنفی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند با جمع‌آوری ادله لازم و ارائه به دادستانی، تقاضای بررسی موضوع را داشته باشند.» او تاکید کرده که آنها  در دادستانی با هیچ تخلف و تضییع حقی از طرف هیچ سازمان یا نهادی کنار نخواهند آمد و حتما مساله را به صورت جدی بررسی خواهند کرد.
 
تغییر در نگاه دادستانی
در این مراسم نیز محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور نیز تغییر نگاه در فضای دادستانی نسبت به کسب‌وکارهای مجازی را بسیار امیدوارکننده دانست. دو در این زمینه گفت:‌ «به هر حال کسانی که در این جلسه حضور دارند و در فضای کسب‌وکارهای نو فعالیت می‌کنند، فرزندان این کشور هستند و همه از یک خانواده هستیم. ما باید تلاش کنیم که فضا را برای این افراد تسهیل کنیم تا بتوانند آینده کشور را بسازند.» او با تاکید این موضوع که  سازمان نظام صنفی خانه صنف و محدوده کار آن گسترده است افزود:‌ «کمیسیون های مختلفی داریم که تمام حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات را پوشش می‌دهند، اگر جایی کاری با کمک صنف برای خدمت به صنعت می تواند انجام شود، این فرصت و ظرفیت در اختیار شما هست و ما امیدواریم با تعامل بیشتر بتوانیم بستر مناسب برای توسعه اقتصادی را ایجاد کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.