اپلیکیشن

تحلیل بازار

تلفن همراه

سخت‌افزار

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

گوشی

May 23, 2019
18:30 پنجشنبه، 2ام خردادماه 1398
کد خبر: 99762

سرنوشت گوشی‌های اندرویدی هوآوی پس از تحریم گوگل چه می‌شود؟

Android & Huawei.jpg

 

به دنبال فشارهای گسترده دولت آمریکا بر شرکت‌های چینی، گوگل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دسترسی به مجوزهای اندروید را برای هوآوی محدود می‌کند و این طور که کارشناسان می‌گویند، اتفاق مذکور می‌تواند ضربه بزرگی را به این تولیدکننده بزرگ دستگاه‌های موبایلی وارد کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) نخستین بار خبرگزاری رویترز هفته گذشته این خبر را منتشر کرد و توضیح داد که گوگل بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده قصد دارد دسترسی به اندروید را در شرکت تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی هوآوی محدود کند. سپس خبرگزاری «وِرج» به نقل از منابع آگاه نزدیک به این قضیه در یک گزارش مجزا تایید کرد گوگل به دلایل امنیتی ادامه همکاری‌ها در حوزه اندروید را با هوآوی متوقف کرده است.

با اعلام این خبرها سخنگوی گوگل به صورت محدود توضیح داد «آنها با دقت و با انجام بررسی‌های لازم از دستورات پیروی می‌کنند». بدیهی است که دستورات در این زمینه مربوط به تصمیمات اخیر وزارت بازرگانی آمریکا می‌شود که هوآوی را در لیست ویژه خود قرار داد و خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد این لیست شامل کمپانی‌هایی می‌شود که بدون مجوزهای دولتی قادر به خرید فناوری از شرکت‌های آمریکایی نیستند.

بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی گوگل تایید کرد که «فروشگاه اینترنتی "گوگل پلی" و سیستم‌های حفاظت امنیتی در "گوگل پلی پروتکت" به نظارت بر عملکرد دستگاه‌های ساخته شده در هوآوی ادامه می‌دهند». بنابراین، در حالی که گوشی‌های هوآوی موجود در بازار جهانی تحت تاثیر این اتفاق قرار نمی‌گیرند، ولی در آینده برای به‌روزرسانی این گوشی‌ها و بسیاری دیگری از محصولات ساخته شده در شرکت هوآوی محدودیت‌ها و مشکلات فراوان پیش خواهد آمد.

هوآوی هم اکنون برای استفاده از «پروژه متن‌باز اندروید» (AOSP) در گوشی‌های هوشمند خود محدود شده است و در پی این اتفاق دسترسی هوآوی به برنامه‌ها و خدمات گوگل روی دستگاه‌های الکترونیکی هوآوی در خارج‌های مرزهای چین هم محدودهای جدید را پیش روی خود می‌بیند.

این مسئله به آن معنی خواهد بود که هوآوی از این پس فقط می‌تواند به‌روزرسانی‌های امنیتی را مبتنی بر سیستم AOSP برای اندروید منتشر کند و بنابراین، به‌روزرسانی‌های ویژه این شرکت برای اندروید ارایه نمی‌شود.

هنوز به درستی مشخص نیست که اتفاق مذکور روی کدام طیف از گوشی‌های اندرویدی هوآوی تاثیر می‌گذارد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده نزاع میان دو شرکت گوگل و هوآوی چگونه پیش می‌رود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.