June 5, 2019
12:45 چهارشنبه، 15ام خردادماه 1398
کد خبر: 100019

تسویه بانکی پرداخت‌یارها پس از ۹ ماه به نتیجه رسید

 
 
 شاپرک اعلام کرده است که چرخه فعالیت پرداخت‌یاری با انجام تسویه بانکی تکمیل شد و آخرین فاز پروژه پرداخت‌یاری که شامل تسویه وجوه پذیرندگان پشتیبانی شده توسط شاپرک می‌شود، پس از ایجاد بسترهای لازم در یکی از بانک‌های کشور اجرایی شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این پرداخت‌یارها از ناکارآمدی پروسه تسویه گلایه‌مند بودند هر چند حالا با این تصمیم جدید شاپرک هم آنها اعلام می‌کنند که انتخاب یک بانک را برای اجرایی شدن پروسه تسویه بانکی پرداختیاری کافی نیست.
 
بانکی که شاپرک برای تسویه پرداخت‌یارها معرفی کرده «بانک آینده» است. درحال‌حاضر «آینده» تنها بانکی است که توانسته وب‌سرویس مورد نیاز پرداخت‌یارها برای تسویه وجوه پذیرندگان را فراهم کند. هرچند این بانک، امکانات لازم را فراهم کرده؛ اما مهاجرت پرداخت‌یارهای مختلف از یک بانک به بانک دیگر نیز فرایند طولانی مدتی است که شاید تعدادی از پرداخت‌یارها علاقه‌مند به آن نباشند.
 
مهدی طوبایی، معاون توسعه و نظارت شاپرک به روابط عمومی این شرکت اعلام کرده بود: «در پروژه پرداخت‌یاری تمامی فعالیت‌هایی که برعهده شرکت شاپرک و شبکه پرداخت الکترونیکی کشور بود تا انتهای تابستان ۹۷ به اتمام رسیده بود، اما برای نهایی شدن آخرین فاز پروژه پرداخت‌یاری که شامل تسویه وجوه پذیرندگان پشتیبانی شده توسط شرکت شاپرک می‌شود، نیاز بود تا حداقل یک بانک زیرساخت‌های خود را به‌صورت کامل آماده کرده باشد. بنابراین با تکمیل زیرساخت‌های فنی توسط اولین بانک و انجام آزمون موفق با شاپرک از روز یکشنبه ۱۲ خردادماه، آخرین مرحله از پروژه پرداخت‌یار نیز عملیاتی شد.»
 
مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال در مورد اجرایی شدن این پروسه به پیوست گفت: «قرار است ما تست‌های اولیه برای اتصال را انجام دهیم امیدواریم پس از انجام تست‌ها امکان تسویه از این طریق فراهم شود.»
 
او با اشاره به اینکه از ابتدا قرار بود این پروسه با یکی دیگر از بانک‌ها جلو برود اما این اتفاق نیفتاد اعلام کرد: «ما حساب‌های خود را پیش بانک دیگری باز کرده بودیم اما با گذشت ۹ ماه و با وجود وعده‌هایی که داده بودند این فرایند هیچگاه تکمیل نشد.»
 
بانک سامان یکی از بانک‌هایی بود که از ابتدا و پس از آغاز فرایند پرداخت‌یاری به عنوان بانک پایلوت انتخاب شد و قرار بود امکان اتصال و تسویه پرداختیارها را فراهم کند. مقرر شده بود این بانک با ارائه وب‌سرویسی زیرساخت فنی مورد نیاز برای بانک‌ها را فراهم کند؛ اما به نظر می‌رسد در نهایت موفق به ارائه زیرساخت مورد نیاز پرداخت‌یارها نشد. بانک‌های دیگر نیز هنوز زیرساخت مورد نیاز پرداخت‌یارها را فراهم نکرده‌اند و طبق آنچه مدیران این شرکت‌ها می‌گویند هنوز از فرایند پرداخت‌یاری اطلاعی ندارند و آنان باید از ابتدا همه فرایند انجام کار را برایشان توضیح دهند.
 
میلاد جهاندار، مدیرعامل باهمتا در مورد روندی که تاکنون طی کرده است گفت: «از زمان امضای تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری در ابتدا اقدام به ثبت پذیرندگان کردیم و قرار بود تسویه در حساب پرداخت‌یاری انجام شود در آن زمان تنها بانکی که اعلام آمادگی کرده بود بانک سامان بود و با وجود تمام تلاش‌هایی که در این مدت برای همکاری با آنان انجام دادیم اما در نهایت موفق به تکمیل پروسه نشدیم حال باید این پروسه را با بانک دیگری آغاز کنیم.»
 
طولانی بودن پروسه افتتاح حساب و انجام تست‌های اولیه، همچنین محدودیت انتقال وجه در بانکی که شاپرک نام آن را اعلام کرده، مشکلاتی هستند که بسیاری پرداخت‌یارها به آن اشاره می‌کنند. بسیاری از آنان علاقه‌مند هستند تا سرویس مورد نظر خود را از همان بانکی بگیرند که در آن حساب دارند.
 
مصطفی امیری نیز از اجرایی نشدن سرویس پرداخت‌یاری نزد بانک سامان گلایه‌مند بود و گفت: «وقتی ما دیدیم این بانک سرویس را به ما ارائه نمی‌دهد و ما به دلایل مختلف تحت فشار قرار می‌گیریم در خواست کردیم که زمینه همکاری با بانک دیگری فراهم شود.»
 
فارغ از اینکه این سرویس از طریق یک بانک ارائه شود یا دو بانک تا زمانی‌که تمامی بانک‌ها در ارائه این سرویس همکاری نکنند نمی‌توان گفت که این سرویس به صورت کامل اجرایی شده است.
 
مدیرعامل زرین‌پال گفت: «زمانی که دیدیم ارائه سرویس از سوی بانک سامان طولانی شد از بانک مرکزی خواستیم تا به‌جای راه‌اندازی وب‌سرویس اجازه استفاده از سرویس برداشت مستقیم (direct debit) برای پرداخت‌یاری داده شود در این صورت در شرایط فعلی تعداد بانک‌ بیشتری درگیر موضوع می‌شدند و این مسیر سریع‌تر طی می‌شد.»
 
طبق گفته معاون توسعه و نظارت شاپرک زیرساخت‌های فنی تعریف پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در سامانه جامع شاپرک در تابستان ۹۷ نهایی و آماده بهره‌برداری شده بود و تمامی پرداختیاران و پذیرندگان پشتیبانی شده آنها نیز که در طی ۹ ماهه گذشته موفق به طی فرایندهای پرداختیاری و انجام موفق آزمون‌های فنی شده‌اند در سامانه جامع شاپرک ثبت‌شده اند.
 
سعید مشهدی، مدیرعامل پی‌پینگ نیز در این خصوص گفت: «ما تا کنون هیچ تستی روی بانک آینده انجام نداده‌ایم که ببینیم این پروسه اجرایی است یا خیر اما به غیر از این، مشکل نوع همکاری شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت نیز با ما دردسرساز است. بسیاری از آنان علاقه‌ای به همکاری ندارند یا امکان ارائه درگاه‌های پرداخت را برای ما فراهم نمی‌کنند.»
 
او افزود: «طبق مصوبه شاپرک ما فقط با یک پی‌اس‌پی می‌توانیم همکاری کنیم و تمامی درگاه‌‌های خود را باید از همان پی‌اس‌پی بگیریم اما مشکل اینجاست که پی‌اس‌پی امکان ارائه ترمینال‌های مورد نیاز ما را ندارند به طور مثال یکی از پی‌اس‌پی‌ها به ما می‌گوید من روزانه سقف ۲۰ ترمینال به تو ارائه می‌دهم در این صورت اگر در یک روز ۱۰۰ درخواست برای من ثبت شود این پروسه ۵ روز به طول می‌انجامد و در اگر درخواست‌ها اضافه شود این پروسه طولانی‌تر می‌شود و در عمل ما از ارائه سرویس باز می‌مانم.»
 
مشهدی گفت: «شاپرک باید در ابتدا این الزام که هر کدام از پرداخت‌یارها باید فقط با یکی از PSPها همکاری کنند را تغییر دهد تا امکان همکاری بهتری بین پرداخت‌یارها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت ایجاد شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.