اپراتورها

تلفن همراه

June 5, 2019
13:49 چهارشنبه، 15ام خردادماه 1398
کد خبر: 100034

کردستان خالی از پوشش ارتباطات نیست

هفته گذشته وزیر ارتباطات نقشه‌ای در اینستاگرام خود منتشر کرد که دسترسی ۷۲۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات طی یک سال اخیر را نشان می‌داد. در این نقشه کردستان خالی از نقاط سبز پوشش بود و همین مسئله واکنش کاربران را در پی داشت. وزیر همان روز قول پیگیری داد. دو روز بعد مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی موضوع، راهی کردستان شد.
 
مهرداد ترابیان در گفت‌وگو با ایرنا، جزئیات مأموریت کاری خود را تشریح کرد و گفت: سه‌شنبه گذشته با دستور وزیر برای بررسی وضعیت ارتباطی و فراهم کردن مقدمات سفرشان به استان کردستان سفر کردم معمولاً این جلسات قبل از سفرهای وزیر ارتباطات تشکیل و مصوبات سفر وزیر مشخص شود. تا او بر اساس چیزی که توانایی و امکان انجامش وجود دارد، قول دهد.
 
او در مورد نقشه منتشر شده توسط وزیر ارتباطات این‌گونه توضیح داد: نقشه منتشر شده ربطی به پوشش تلفن همراه و ثابت در این منطقه ندارد و صرفاً مربوط به یکی از چندین پروژه شبکه ملی اطلاعات است.
 
ترابیان افزود: اگر کردستان همان‌طور که در نقشه مشاهده شد، آن‌قدر پوشش ضعیفی دارد مردم آن استان نه به تلفن ثابت دسترسی داشتند، نه می‌توانستند با تلفن همراه صحبت کنند. سفید بودن کردستان در نقشه به این معنی نیست که در آن‌جا ارتباطات وجود ندارد.
 
آمار آن نقشه مربوط به پروژه «اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات» است. پروژه دائمی که بر اساس آن هر روز ۲۰ روستا به شبکه ملی می‌پیوندند و آمار و ارقامش هر لحظه به روز می‌شود.
 
او در ادامه گفت: به طور کلی خدمت‌رسانی در حوزه ارتباطات به روستاهای واقع در دل کوهستان، کار سخت‌تری است. دسترسی روستاهای کردستان به پهن‌باند شبکه ملی اطلاعات در فصل سرما آغاز شد، پس از آن هم حادثه سیل در ایام نوروز در برخی استان‌ها اتفاق افتاد و تیم‌های کارشناسی ما درگیر رسیدگی به آن موضوع شدند، به همین دلیل «آزمایش و تحویل» سایت‌ها با تأخیر انجام شد.
 
ترابیان درباره «آزمایش تحویل» گفت: زمانی که اعلام می‌شود کارهای مربوط به یک پروژه به اتمام رسیده و تجهیزات نصب شده است، تیم کارشناس باید اصطلاحاً «آزمایش تحویل» را انجام بدهد و سرویس راه‌اندازی شده را تحویل بگیرد.
 
تا زمانی‌که آزمایش تحویل انجام نشود، نمی‌توانیم آمار آن را در نقشه بیاوریم. با نهایی‌سازی آزمایش تحویل این سایت‌ها تا هفته آینده ۱۲۰ روستای دیگر استان کردستان به شبکه ملی اطلاعات می‌پیوندند.
 
مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه از توجه ویژه به کردستان گفت: اتفاقاً جالب است مردم بدانند که سال ۹۶ و ۹۷ یک پروژه را منحصراً در کردستان به مرحله اجرا درآوردیم که به واسطه آن دسترسی تلفن ثابت، تغییر سیستم‌ها، افزایش ظرفیت‌ها برای ۱۱۹ روستای این استان انجام شد. اکنون میانگین استانی ارتباطات در استان کردستان حدود ۶۰ درصد است که با راه‌اندازی‌های جدید به میانگین کشوری (۶۷ درصد) نزدیک خواهد شد.
 
سرویس‌های عمومی اجباری
 
پروژه USO سرویس‌های عمومی اجباری است. به این معنی که اگر حضور اپراتورهای ثابت و همراه در مناطقی اقتصادی نباشد دولت موظف است برای پوشش‌دهی تلفن همراه و ثابت در آن منطقه سرمایه‌گذاری کند.
 
در این طرح سه پروژه خاص برای روستاهای کشور وجود دارد. دسترسی به تلفن ثابت، پوشش همراه و پهن‌باند شبکه ملی اطلاعات. پیوستن روستاها به شبکه ملی اطلاعات این امکان را فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند کارهای بانکی، آموزشی، کشاورزی و سلامت را از طریق گوشی همراه و کامپیوتر انجام دهند که باعث کاهش شکاف دیجیتال، اشتغال در روستا و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می‌شود.
 
بر اساس برنامه ششم توسعه، وزرات ارتباطات موظف است زیرساخت‌های لازم برای دسترسی ۸۰ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند. طی دو سال گذشته در بیشتر از ۱۲۵۰ روستا دستگاه ATM نصب شده است. تعدادی از روستاها به تلفن ثابت، تعدادی به پهن باند شبکه ملی اطلاعات و تعدادی دیگر به تلفن ثابت دسترسی پیدا کرده‌اند.
 
بر اساس آمارهای فعلی وزارت ارتباطات زیرساخت لازم برای ۶۷ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار فراهم شده و آن‌ها هر سه سرویس تلفن همراه، ثابت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات را دارا هستند. بر اساس برنامه ششم توسعه، در سال پنجم برنامه باید دسترسی ۹۰ درصد از روستاها به شبکه ملی اطلاعات فراهم شود که این اتفاق تا انتهای برنامه ششم محقق خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.