تبلت

تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 9, 2019
16:01 یکشنبه، 19ام خردادماه 1398
کد خبر: 100119

تبلت های اپل دارای سیستم عامل اختصاصی شدند

یکی از رویدادهای فناوری که هرسال عده زیادی در جهان منتظر برگزاری آن هستند، کنفرانس توسعه دهندگان اپل است که امسال نیز این رویداد فناورانه (WWDC 2019) از 3 تا 7 ژوئن (13تا 17 خرداد ماه) در سن خوزه کالیفرنیا برگزار شد؛ رویدادی که در قالب آن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و فعالان عرصه فناوری با هزار نفر از مهندسان کمپانی اپل بازدید کردند و یکی از نقاط عطف این رویداد، معرفی سیستم عامل جدید ‌آی‌پد او اس(iPadOS) بود. درواقع حالا اپل برای نخستین بار یک سیستم عامل ویژه و اختصاصی برای تبلت‌های خود طراحی کرده است.رونمایی از نسخه جدید سیستم عاملIOS و ارائه ورژن‌های آپدیت شده macOS، watchOS و همچنین tvOS از دیگر تازه‌های کنفرانس اپل محسوب می‌شود.
 
یک سیستم عامل و هزار مزیت
هرسال در کنفرانس توسعه دهندگان اپل، ورکشاپ‌های فراوان و جلسات بحث و بررسی توسعه نرم افزاری برپا می‌شود و هر چند سال‌ها این رویداد در سانفرانسیسکو برگزار می‌شد ولی از سال 2017 تاکنون کنفرانس اپل در سن خوزه برگزار می‌شود. به‌طور معمول در این رویداد از هیچ سخت افزاری رونمایی نمی‌شود و تمرکز اصلی این رویداد بر نرم افزار است اما امسال اپل از سخت‌افزارهایی هم رونمایی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
یکی از برترین‌های کنفرانس اپل، رونمایی از IOS13 یعنی نسل بعدی سیستم عامل IOS اپل بود. یکی از ویژگی‌های مهم این سیستم عامل آپدیت شده، تم تیره گسترده Dark Modeاست. البته کمپانی اپل از این قابلیت در سال گذشته خبر داده بود و امسال از آن در IOS13 و همچنین MacOS بهره گرفت. این قابلیت در جدیدترین سیستم عامل گوگل یعنی اندروید کیو نیز وجود دارد اما اپل در این زمینه از گوگل پیشی گرفته و موفق شده تا کاربران را راضی‌تر نگه دارد چرا که علاوه بر کم شدن نور صفحه نمایش در محیط‌های تاریک و شب هنگام و کاهش مصرف باتری، به گونه‌ای عمل کرده تا تم تیره گسترده، به‌صورت پیش‌فرض، در اعلانات و اپلیکیشن‌های مختلف اپل اعمال شود و کاربر در شب نیز بتواند بدون ایجاد هیچگونه اختلال خواب، از گوشی خود بیشترین استفاده را ببرد.
همچنین این سیستم عامل به گونه‌ای توسعه یافته که حتی گجت‌های قدیمی هم بتوانند آن را با سرعت بالایی اجرا کنند که این موضوع مورد توجه کاربرانی قرار می‌گیرد که به مدت طولانی از گجت‌ها و سیستم‌های خود استفاده می‌کنند و علاقه‌ای ندارند که به سرعت آن را عوض کنند. همچنین امکان تایپ‌کردن از طریق سوایپ روی کیبورد در IOS13 فراهم شده است. در واقع IOS13 سریع‌تر بوده و کارآیی بالاتری دارد و حجم دانلود اپلیکیشن‌ها هم تا 50درصد کاهش یافته است که خبری بسیار خوب برای کاربرانی است که علاقه‌مندند اپ‌های زیادی روی گوشی خود داشته باشند.
در IOS13 به ادیت فیلم و عکس توجه زیادی شده است. در واقع ادیت عکس و ویدئوها بسیار راحت‌تر شده و به شما اجازه می‌دهد آنها را بچرخانید، کراپ کنید و فیلترهایی را به ویدئو بیفزایید. در الپ دوربین هم با قابلیت Portrait Lighting adjustments، بسته به نیاز شما نور نزدیک‌تر یا دورتر می‌شود تا روشنایی عکس، مورد دلخواه شما شود. همچنین عکس‌ها و فیلم‌های شما به‌صورت هوشمند دسته‌بندی می‌شوند تا راحت‌تر بتوانید آن را جست و جو کنید.
در به‌روز‌رسانی IOS، حفظ حریم خصوصی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و با کمک ویژگی Sign In with Apple راهکاری امن در اختیار کاربر گذاشته تا بدون ترس از لو رفتن اطلاعات خود، در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف ثبت‌نام کند. همچنین کاربر می‌تواند با محدود کردن اطلاعات مربوط به مکان خود از حریم خصوصی اش حفاظت بیشتری انجام بدهد.
تغییرات و آپدیت‌های اپلیکیشن‌های متعدد ازجمله به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های Mail، Maps و Homeو همچنین Reminders و بازطراحی اپلیکیشن Health، بخش دیگری از تازه‌های این کنفرانس بود که به کاربران کمک می‌کند تا تجربه بهتری از محصولات اپل داشته باشند. باتوجه به اینکه این روزها کاربران مدت طولانی‌تری از گجت‌های خود استفاده می‌کنند، این قابلیت بدون شک مورد استقبال کاربران زیادی قرار می‌گیرد. افزایش سرعت سیستم و همچنین وصله کردن شکاف‌های امنیتی بخشی دیگر از توانمندی‌های IOS13 آپدیت شده است.
گفتنی است که Maps آپدیت شده پوشش جاده‌ای بیشتری دارد و آدرس‌ها بسیار دقیق‌تر در آن مشخص شده است . همچنین تا پایان سال‌جاری همه ایالت‌های امریکا را زیر پوشش قرار می‌دهد و در 2020 کشورهای زیادی را زیر پوشش قرار خواهد داد.CarPlay هم یکی دیگر از ویژگی‌های IOS13 است که در واقع داشبوردی خاص برای پخش موسیقی، نمایش نقشه و… در خودرو است که به راننده کمک می‌کند تا مسیریابی مناسبی داشته باشد و از رانندگی لذت ببرد. به‌طور کلی اپ عکس‌های بازسازی شده، رابط جدید ادیت عکس، محدودیت‌های دسترسی به دیتا، دستیار صوتی جدید «سیری» با صداهایی طبیعی‌تر از نمونه‌های گذشته را می‌توان از توانمندی‌های IOS13 دانست.
 
آی پدهایی با سیستم عامل اختصاصی
اپل در این رویداد برای کاربران آی پدهای این شرکت نیز خبرهای خوشی داشت که یکی از آنها معرفی سیستم عامل جدید ‌آی‌ پد او.اس(iPadOS) بود.درواقع حالا اپل یک سیستم عامل ویژه و اختصاصی برای تبلت‌های خود طراحی کرده است که با کمک آن، حالا دیگر کاربران می‌توانند از دو اپلیکیشن جداگانه به‌صورت همزمان در آی پد خود استفاده کنند چرا که قابلیت چند پنجره‌ای به این سیستم بخشیده شده است. قابلیت تبدیل آی پدها به نمایشگر ثانوی برای کامپیوترهای مک نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این رویداد از آن رونمایی شد.
سیستم‌عامل iPadOS از صفحه‌ هوم متفاوت، مجهز به ویجت (دقیقاً مشابه با ویجت‌های موجود در نوتیفیکیشن سنتر iOS) بهره می‌برد. اپل همچنین در سیستم‌عامل جدید ژست‌های حرکتی جدیدی برای جابه‌جاشدن بین اپ‌ها و اجرای همزمان آنها در کنار یکدیگر استفاده می‌کند.
همچنین در iOS, macOS, and iPadOS اپلیکیشن Find My وجود دارد که در واقع ترکیبی از Find My iPhone و Find My Friends است و می‌توانید گوشی یا دوست خود را در حالت آفلاین هم با کمک بلوتوث و همچنین سایر محصولات اپل، البته در فاصله‌ای مشخص پیدا کنید.
 
اولین‌هایی برای ساعت هوشمند اپل
از دیگر تازه‌های کنفرانس اپل می‌توان به نسل جدید سیستم عامل macOS با عنوان macOS10.15 اشاره کرد که از آن رونمایی شد. این سیستم عامل مجهز به اپلیکیشن‌هایی ویژه برای موسیقی، پادکست و کتاب هاست و همچنین یک اپلیکیشن تلویزیون ویژه برای آن طراحی شده است.
نسخه جدید tvOS و همچنین watchOS نیز بخش دیگری از محصولات رونمایی شده در این رویداد بود. هرچند آپدیت tvOS 13 چندان چشمگیر نبود ولی درعوض، watchOS 6 دنیای جدیدی را برای کاربران محصولات اپل نمایش داد. ساعت‌های اپل فروشگاه اختصاصی خود را خواهند داشت بنابراین کاربران می‌توانند برای نخستین بار اپلیکیشن‌های مورد نیازشان را به‌صورت مستقیم از روی مچ خود دانلود کنند.
مک پرو(Mac Pro) هم از سخت‌افزارهای رونمایی شده در این کنفرانس بود. از سال 2017 تاکنون یک تیم روی این سخت افزار که برخی آن را قویترین کامپیوتر اپل می‌دانند کار می‌کردند. حال باید منتظر ماند و دید محصولات ارائه شده و تغییرات نرم افزاری ایجاد شده در محصولات اپل تا چه حد می‌تواند بر بازار این غول دنیای فناوری تأثیر بگذارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.