اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 10, 2019
15:40 دوشنبه، 20ام خردادماه 1398
کد خبر: 100146

۳۷ طرح پژوهشی فضایی اجرایی می شود

پژوهشگاه فضایی ایران در تعامل با مراکز دانشگاهی، ۳۷ پروژه پژوهشی را با پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران اجرا می کند.
 
به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، هادی رضایی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در این باره گفت: در راستای توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‌های کشور و حمایت از طرح‌های پژوهشی در این مراکز، این پژوهشگاه پروژه‌های متعددی را با مراکز دانشگاهی به اجرا درآورده که از جمله آن‌ها ۳۷ پروژه با پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مبلغی معادل ۱۰ میلیارد ریال است.
 
وی با بیان اینکه این پروژه‌های پژوهشی مشترک شامل ۱۸ پروژه مستقل، ۱۱ پایان‌نامه دکتری و ۸ پایان‌نامه کارشناسی ارشد است، خاطرنشان کرد: در اجرای این پروژه‌ها، ۲۵ استاد دانشگاه پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، ۱۱ دانشجوی دکترا و ۸ دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه فعالیت دارند.
 
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی با تاکید بر نیاز محور بودن همکاری‌های پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‌ها افزود: یکی از پروژه‌های مشترک با پردیس فنی دانشکده‌های دانشگاه تهران، طرح پژوهشی در حوزه پیشرانش با عنوان «شناسایی کامل شیر تراستر (براساس نمونه‌های جهانی) و طراحی نمونه مهندسی قابل استفاده در تراسترهای سامانه‌های فضایی» است که با همکاری پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران در دست اجرا است.
 
رضایی توضیح داد: با توجه به موفقیت‌های ارزشمند پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه سامانه پیشرانش از جمله در ۴ پروژه ماهواره سنجشی سها، ماهواره مخابراتی ناهید ۲، تراستر تک مؤلفه و تراستر دومولفه، پژوهشگران این پژوهشکده طرح «شیر تراستر کم فشار با سیال‌های کاری هیدرازین و پراکسید هیدروژن» را که یکی از اجزای مهم سامانه پیشرانش است در اولویت پژوهشی خود قرار داده‌اند.
 
وی این طرح پژوهشی را شامل چهار مرحله دانست و گفت: در مرحله نخست، اطلاعات لازم طرح شامل مقالات، اختراعات، کاتالوگ‌ها و غیره جمع‌آوری شده است. در مرحله دوم، پژوهشگران ما به بررسی طرح‌های موجود و پارامترهای انتخاب طرح مناسب پرداخته و در ادامه، طرح مناسب براساس نیازمندی‌ها و مدلسازی مقدماتی و تحلیل یک بعدی انتخاب شده و در مرحله چهارم، طراحی جزئی و انتخاب پارامترهای بهینه به همراه نقشه‌های ساخت انجام پذیرفته است.
 
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از بررسی مکانیزم‌های موجود مورد استفاده در شیر تراستر، انتخاب مکانیزم برتر و قابل استفاده در تراستر مورد طراحی و همچنین مدلسازی هندسی و تحلیل عددی جریان سیال در شیر به عنوان دستاوردهای مهم این طرح یاد کرد و افزود: سه فاز مهم تحلیل مغناطیسی و محاسبه نیروی ناشی از آن و تحلیل تنش مکانیکی در اجزای شیر و همچنین طراحی جزئی و استخراج نقشه‌های ساخت نیز جزو اهداف و اقدامات پیش رو است که در سال جاری محقق خواهد شد.
 
«شیر تراستر» نقش قطع و وصل کردن جریان سیال به منظور کنترل سامانه را بر عهده دارد و زمان پاسخ، فشار کاری، سازگاری با سیال کاری در زمان طولانی مورد استفاده، محدوده دمایی عملکرد و نشتی از جمله پارامترهای مهم در این نوع شیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.